تحکیم پیوند ایران و افغانستان به بهانه روز عطار

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور شعار روز عطار را «از نیشابور عطار تا بلخ مولانا» عنوان کرد و گفت: این شعار با تاکید بر تحکیم پیوندهای بین ایران و افغانستان  شکل گرفته است. غلامحسین علی‌پور در گفتگو با خبر نگار سینما خراسان گفت: امسال همزمان با روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری، شهر […]

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور شعار روز عطار را «از نیشابور عطار تا بلخ مولانا» عنوان کرد و گفت: این شعار با تاکید بر تحکیم پیوندهای بین ایران و افغانستان  شکل گرفته است.

غلامحسین علی‌پور در گفتگو با خبر نگار سینما خراسان گفت: امسال همزمان با روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری، شهر نیشابور مجمع اندیشمندان، عطار شناسان، عرفان پژوهان، شاعران، اصحاب فرهنگ ، ادب و هنر، شیفتگان و علاقه‌مندان به حوزه شعر و ادب و عرفان خواهد بود.

دبیر ستاد برگزاری روز ملی عطار بیان کرد: برنامه‌های مختلف علمی، فرهنگی و ادبی و هنری و آیین‌های ویژه‌ای در بزرگداشت روز ملی عطار و در طول یک هفته با محورییت این شعار «از نیشابور عطار تا بلخ مولانا» برگزار خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور ادامه داد: این شعار تاکید بر پیوندهای دیروز و امروز دو کشور ایران و افغانستان در حوزه های تاریخی، فرهنگی و زبانی در راستای سیاست بنیادین توسعه و تقویت دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور اضافه کرد: موضوع فوق از ابتدای دولت تدبیر و امید مورد تاکید مسؤولین و سیاستگذاران فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و بالطبع با توجه به موقعیت ممتاز خراسان رضوی در این زمینه، مورد توجه ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار دارد‌.

وی گفت: در شرایط امروز، کشور به گسترش ارتباطات فرهنگی با کشورهای جهان و بویژه کشورهای همسایه و همتاریخ و همزبان، نیاز دارد و نیشابور در طول تاریخ یکی از نقاط ثقل ارتباطات و تعاملات فرهنگی و از پیوندگاههای مهم در این زمینه است.

علی پور اظهار کرد: این ارتباط به واسطه وجود اندیشمندان پر آوازه در حوزه های مختلف علمی، ادبی، عرفانی، فقهی و دینی و نیز رونق مجامع و مراکز و حلقه های فکری و فرهنگی و معرفتی در این خطه که بسیار درخشان و تاثیرگذارند امکان پذیر بوده است.

وی ادامه داد: شیخ فریدالدین عطار نیشابوری و مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را می توان هم به لحاظ ارتباط معنوی و معرفتی و هم با توجه به دیداری تاریخی که این دو در نیشابوربا هم  داشته اند ، دو نماد بارز این پیوند و اشتراک فرهنگی  نیشابور و بلخ به نمایندگی از دو کشور ایران و افغانستان دانست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور گفت: شب شعر مشترک شاعران ایران و افغانستان با عنوان «قاف تا قاف» در جهت تاکید بر همین امر و در بزرگداشت این دو قلۀ رفیع ادبیات عرفانی جهان برگزار می شود.

دبیر ستاد برگزاری روز ملی عطار، شعر خوانی اشعار عطار و مولانا توسط هنرمندان را یکی از بخش های ویژه این جشنواره ذکر کرد و ادامه داد: در این مراسم شاعران و هنرمندان مطرح از دو کشور این پیوند خجسته را با شعر و ادب و نغمه و نوا گرامی خواهند داشت و از جمله شاعران برجسته و نام آشنایی همچون محمد کاظم کاظمی، مرتضی آخرتی، فضل الله قدسی، خدابخش صفادل، ابوطالب مظفری، حسن دلبری، ابوالفضل مبارز حضور خواهند داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور بیان کرد: آیین ویژه بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری با حضور مسؤولین کشوری و استانی و اندیشمندان و عطار پژوهانی چون دکتر علی اشرف صادقی و دکتر محمد جعفر یاحقی اعضای پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر محمد حسین ساکت، دکتر پوران یمین، دکتر رضا اشرف زاده در ۲۵فروردین ماه در سالن اجتماعات دانشگاه دولتی نیشابور برگزار می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور مسابقات استانی «تا سیمرغ»  را از دیگر برنامه ها دانست و افزود: این مسابقه به همت آموزش و پرورش برگزار می شود ،همچنین همایش علمی پژوهشی  به کوشش دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور برگزار می شود.

دبیر ستاد برگزاری روز ملی عطار ادامه داد: برنامه صبحگاه ویژه دانش آموزان و نواخته شدن زنگ بزرگداشت عطار با عنوان «آفتاب صبح نیشابور» در دبیرستان عطار، گلباران آرامگاه عطار با حضور مهمانان آیین بزرگداشت، مسؤولین و اصحاب و اهالی فرهنگ و ادب و هنر از سراسر کشور و استان، اجرای نمایش خیابانی «مسیر سیمرغ» به کارگردانی محسن مسعودی‌فر به مدت ۴روز در سطح شهر و نهایتا برگزاری برنامه فرهنگی و هنری «شبی با عطار» از دیگر برنامه‌های این هفته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور اظهار امیدواری کرد که تمام برنامه ها به نحوی فاخر و درخور نام و مقام سالک هفت شهر عشق ، برگزار شود.