تزریق ایده‌های نو به تئاتر با حضور گروه های بین‌المللی در جشنواره

کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است تئاتر زنده ترین و بی بدیل ترین گونه هنری است از همین رو باید به میان مردم برده شود. به گزارش سینما خراسان، کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون درباره اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت: به نظرم جشنواره […]


کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است تئاتر زنده ترین و بی بدیل ترین گونه هنری است از همین رو باید به میان مردم برده شود.

به گزارش سینما خراسان، کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون درباره اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت: به نظرم جشنواره تئاتر فجر پیشتازترین و مهم‌ترین جشنواره‌ای است که در حوزه فرهنگ و هنر ایران برگزار می‌شود و شاید حتی بتوان گفت بزرگ‌ترین فستیوال هنری خاورمیانه است.

وی ادامه داد: این جشنواره معرف تئاتر ایران و گروه‌های جوان نمایش است. جشنواره تئاتر فجر جریانی پویا در نمایش کشور ایجاد می‌کند و از آنجایی که ذات مسابقه فارغ از برد و باخت بر پویایی متکی است، نتیجه خوبی را به دنبال دارد.

این کارگردان سینما با اشاره به اهمیت و ضرورت دعوت از گروه‌های بین‌المللی و برگزاری بخش تئاتر ملل در این رویداد هنری عنوان کرد: پیشرفت تئاتر ایران در مقایسه با نمایش در سایر کشورها روند کندی دارد. برخی از نمایش‌ها که اتفاقا با اقبال مخاطبان هم روبرو می‌شوند، صرفا کپی آثار خارجی آن هم با ارائه در نسخه ای ضعیف هستند. از این نظر حضور گروه‌های بین‌المللی در جشنواره تئاتر فجر، می‌تواند به تزریق ایده‌های نوآورانه و سازوکارهای اجرای خلاقانه متون و نمایشنامه ها کمک کند. ضمن این که برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی قبل و حین جشنواره بازدهی این حضور را برای هنرمندان جوان تئاتر تهران و استان‌ها افزایش می دهد.

سجادی حسینی اجرای کپی را اجرایی عاری از خلاقیت تعریف و تصریح کرد: منظور من از کپی کردن، اجرای به اصطلاح نعل به نعل یک نمایش بدون خلاقیت است و با الهام گرفتن تفاوت دارد. کپی کردن هرگز مساوی هنر نیست اما الهام گرفتن و ارجاع دادن به آثار فاخر ایرانی یا غیرایرانی در عین اضافه شدن نگاه خاص و تالیفی هنرمند به محصول نهایی هنر، باعث جذابیت آن می شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «بوفالو»، «شب بیرون» و «بی سر» بیان کرد: بخش بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر به شرط معرفی آثار پیشتاز، علاوه بر گسترش افق دید هنرمندان و دست اندرکاران تئاتر، شیوه های نوین اجرا را به طور مستقیم یا ضمنی آموزش می دهد. تئاتر زنده ترین و بی بدیل ترین گونه هنری که خلق در لحظه آن مقابل نگاه تماشاگران معانی خواسته یا ناخواسته ای را به ذهن متبادر می کند و خوانش هایی خاص و ویژه ای را عرضه می کند.

این مدرس کارگردانی و بازیگری متذکر شد: معمولا تصور می شود مخاطبان تئاتر در کشورهای اروپایی افراد میانسال هستند اما من در فلورانس به تماشای تئاتر نشسته ام و برایم جالب بود که همه جوان بودند. البته مخاطبان متون کلاسیک و قدیمی اغلب افرادی مسن‌ هستند اما در این کشورها تماشاخانه‌های مستقلی هم فعالیت دارند که نمایش‌هایی پیشرو را اجرا می‌کنند و عمده مخاطبان آن نیز جوانان هستند.

سجادی حسینی با اشاره به یکی از وجوه تمایز تئاتر ایران با سایر کشورها گفت: تماشاخانه‌های تئاتر در اروپا فعالیت مشخصی دارند اما در ایران برای هر سالن تعریف مشخصی از شیوه فعالیت وجود ندارد و مخاطبان دقیقا نمی دانند باید چه اثری را در چه گونه ای در کدام سالن نمایش دنبال کنند. این وضعیت البته در شهرها و شهرستان هایی غیر از پایتخت به جهت کمبود یا نبود سالن های نمایش نیز به مراتب بدتر می شود.

وی درباره فعالیت بخش خصوصی در تئاتر تاکید کرد: خصوصی کردن سالن‌های تئاتر خوب است اما ممکن است منجر به حذف گروه هایی شود که نتوانسته اند مخاطبان زیادی را جذب کنند بنابراین شاید لازم باشد در ابتدای کار سالن های خصوصی، از آنها حمایت شود تا تمامی گروه های نمایشی فرصت اجرای آثارشان را در این سالن ها پیدا کنند.

سجادی حسینی در پایان با اشاره به رویکرد حمایتی جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: جشنواره تئاتر فجر به رونق تئاتر استان ها و دیده شدن گروه های نمایشی جوان کمک می کند. این جشنواره نباید مهجور واقع شود و تئاتر باید همچون سینما به میان مردم برده شود. چراکه تئاتر به ارتقای سلیقه عامه مردم کمک می کند.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن در حال برگزاری است.