عضو شورای سیاستگذاری نخستین مسابقه بینالمللی عکس کار، نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون کشور یکی از زمینههای رونق اقتصادی برشمرد که مدیران نباید از آن غافل شوند. به گزارش سینما خراسان، نخستین مسابقه بینالمللی «عکس کار ایران» در سه بخش تکعکس، مجموعه عکس و بخش جنبی (با موضوع «نه به […]
عضو شورای سیاستگذاری نخستین مسابقه بینالمللی عکس کار، نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون کشور یکی از زمینههای رونق اقتصادی برشمرد که مدیران نباید از آن غافل شوند.
به گزارش سینما خراسان، نخستین مسابقه بینالمللی «عکس کار ایران» در سه بخش تکعکس، مجموعه عکس و بخش جنبی (با موضوع «نه به کار کودک») به همت مرکز کار ایران برگزار میشود. رویکرد این مسابقه، تاکید بر ارج نهادن به کار و مشاغل مختلف برای رونق اقتصادی، زندگی بهتر و در این میان شغلهای تخصصی، مهارتی و حرفهای و نیز کسب و کارهای نوین است و مشاغل پنهان و کارهای کاذب و غیرمولد مانند دستفروشی را شامل نمیشود. آخرین مهلت ارسال آثار در این مسابقه، ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است.
محمود شالویی عضو شورای سیاستگذاری نخستین مسابقه بینالمللی عکس کار درباره ویژگیهای این مسابقه در مقایسه با دیگر مسابقات عکس به سینما خراسان گفت: اینکه رویدادی هنری، کسب و کار و معیشت مردم که ضروریترین نیاز بشری است، هدف قرار داده از اهمیت بسزایی برخوردار است و میتوان امیدوار بود که با برگزاری این مسابقه شاهد رونق کسب و کار و ایجاد دغدغه ذهنی در میان آحاد جامعه و مسئولان مرتبط باشیم، به طوری که از رهگذر آثار رسیده به دبیرخانه راههای نوینی را در عرصه کسب و کار بگشاید و مشعل هدایتی باشد برای جامعهای که میخواهد به موضوع کسب و کار خود اهمیت فراوانی دهد.
مسابقه عکس کار علاوهبر اینکه به نگاه هنری هنرمندان توجه دارد، میتواند مشاغلی که از نظر جامعه و مسئولان دور ماندهاند، معرفی کند و با بها دادن به آنها شاهد رونق خیلی از کسب و کارها باشیموی بیان کرد: از نکات مثبت این مسابقه، اهمیت اجتماعی موضوع مسابقه در کنار جلوهگاه هنری آن است تا علاوهبر در برگیری طیف وسیعی از هنرمندان و مخاطبان هنری، مردم عادی جامعه را هم در بر بگیرد و از این نظر لازم است تا در برگزاری نمایشگاه آثار منتخب توجه به مخاطب عام را هم مدنظر قرار داد و فرصتی را برای تماشای آنها فراهم آورد.
شالویی، تلفیق همزمان دو رویداد هنری و اجتماعی در یک مسابقه را به فال نیک گرفت و افزود: مسابقه عکس کار علاوهبر اینکه به نگاه هنری هنرمندان توجه دارد، میتواند مشاغلی که از نظر جامعه و مسئولان دور ماندهاند، معرفی کند و با بها دادن به آنها شاهد رونق خیلی از کسب و کارها باشیم. امیدوارم با برگزاری این رویداد شاهد پیوند عمیقتری میان دو عرصه فرهنگ و هنر و کار و اقتصاد باشیم.
وی، ارتباط انسان با دو موضوع کار و هنر را در عرصههای زندگی معنادار دانست و گفت: اساس زندگی این است که با هنر درآمیخته باشد و از این منظر که کار یک وظیفه اجتماعی و درونی در هر انسانی است، اگر با هنر همراه و در زندگی آدمی عجین باشد و سعی کند تا با بهرهگیری از دانش، اندیشه، عاطفه و تخیل به عالیترین سطح خود برسد میتوان امیدوار بود که آدمی به یک زندگی معقول و منطق دست پیدا کرده است.
عضو شورای سیاستگذاری نخستین مسابقه بینالمللی عکس کار تاکید کرد: مسابقه عکس کار با جریانی که در جامعه به وجود آورده، علاوهبر نشان دادن پتانسیل حوزه اشتغال، نگاه مدیران و برنامهریزان حوزه اشتغال را به برنامهریزی هر چه بهتر در این خصوص سوق میدهد.
وی، نوع نگاه به کار و تغییر رویکرد هنرمندان از کار یدی به مشاغل تخصصی که خیلی از آنها در جامعه مورد توجه قرار نمیگیرند را یکی از موضوعات مورد توجه این مسابقه دانست و گفت: اگر فقط به کارهای تولیدی و بر مبنای روابط کارگری به عکاسی از کار بپردازیم تنها به یک بعد از آن توجه کردهایم در حالی که وقتی سخن از کار بر زبان میآوریم به همه ابعاد آن اعم از تولیدی، علمی، فرهنگ و هنر و … اطلاق میشود و هر کدام از آنها در جای خودش مفهوم پیدا میکند و باید به هر کدام از این شاخهها در مسابقه عکس کار توجه شود.
نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون کشور یکی از زمینههای رونق اقتصادی برشمرد که مدیران نباید از آن غافل شوندمشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهکارهایی را برای برون رفت از مشکل اقتصادی هنر مطرح کرد و افزود: در حدود ۱۴ سال پیش که مسئولیت هنرهای تجسمی وزارت ارشاد را عهدهدار بودم، اکسپوی هنرهای تجسمی را برای تقویت اقتصاد هنر تعریف کردم و در تعاملی که با دستگاههای اجرایی داشتیم، قرار شد تا دو دهم درصد از محل تملک دارایی اموال دولت در جهت خرید آثار هنری صرف شود تا اقتصاد هنر تکانی بخورد. مورد دیگر تفاوت میان هنرمندان تهرانی با شهرستانی است که در زمان مدیریت من با خارج کردن بعضی از جشنوارهها و برگزاری آن در شهرستانها و مراکز استانی سعی کردیم تا با این کار توجهی به اقتصاد هنر و هنرمندان استانی داشته باشیم و باید این نگاه در مدیران بعدی هم وجود داشته باشد تا رشد اقتصاد هنر را به معنای واقعی کلمه شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: اقتصاد هنر موانعی را پیش رو دارد و نباید برای حل آن تنها به دنبال صورت مساله در داخل کشور باشیم بلکه اقتصاد هنر باید این بالندگی را در خود داشته باشد تا فرصت انتشار آثار هنرمندان ایرانی در خارج از کشور هم ممکن شود. باید موانع را از سر راه آن برداریم تا با سهولت به معرفی آثار هنرمندان کشورمان در بینالها و فستیوالهای جهانی بپردازیم تا شاهد روشن شدن موتور اقتصاد هنر باشیم. همان طور که در سالهای گذشته برخی بانکها به موضوع خرید آثار هنری ورود کردند و کار خوبی است حضور سایر مؤسسات اقتصادی و بانکهای دیگر هم در نمایشگاهها و فستیوالها و حمایت از آثار هنری میتواند سبب دلگرمی هنرمندان شود.
شالویی در پایان نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون کشور یکی از زمینههای رونق اقتصادی برشمرد که مدیران نباید از آن غافل شوند و گفت: در دوران مدیریت من در مرکز هنرهای تجسمی، آثاری از هنرمندان سیستان و بلوچستان را در فستیوال ایتالیا و کارهای از هنرمندان آبادانی را در بلگراد نمایش دادیم که این نمایشگاهها علاوه بر معرفی صنعت توریسم و جذابیتهای گردشگری و هنری کشور به فروش آثار هنری هم کمک کرد و بدون شک حضور در این چنین رویدادهایی میتواند از هر نظر برای هنر و هنرمندان و رونق اقتصادی کشور مفید باشد.
Δ