حضور پررنگ جوانان در رشته نگارگری جشنواره تجسمی فجر

عضو شورای داوران جشنواره هنرهای تجسمی فجر کمیت حضور جوان‌ها در جشنواره را رضایت بخش دانست و عنوان کرد ۷۰ درصد آثار این دوره متعلق به جوانان بوده است. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی جشنواره، داریوش جلیلیان که با همراهی عبدالله محرمی و امیر طهماسبی داوری بخش نگارگری سیزدهمین جشنواره هنرهای […]


عضو شورای داوران جشنواره هنرهای تجسمی فجر کمیت حضور جوان‌ها در جشنواره را رضایت بخش دانست و عنوان کرد ۷۰ درصد آثار این دوره متعلق به جوانان بوده است.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی جشنواره، داریوش جلیلیان که با همراهی عبدالله محرمی و امیر طهماسبی داوری بخش نگارگری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به عهده داشتند درباره کمیت آثار حضور یافته در بخش نگارگری این دوره از جشنواره گفت: به دلیل اینکه فرهنگسراها در حوزه آموزش نگارگری فعال شده‌اند و در دانشگاه‌ها رشته نگارگری تدریس می‌شود شاهد حضور پر رنگ جوان‌ها و دانشجویان در این دوره از جشنواره بودیم. از این جهت که جوانان به سمت رشته نگارگری جذب می‌شوند اینکه دانشگاه‌ها در این حوزه فعال شده‌اند خوب است. کلاً کمیت حضور جوان‌ها در جشنواره خوب بود و امسال ۷۰ درصد آثار متعلق به جوانان است.

وی ادامه داد: البته به گمانم نقدی جدی به آموزش و سیستم آموزشی در این رشته وارد است، کمتر شاهد آموزش اصولی هستیم و بر کلاس‌های بیرون هم نظارتی نیست. شاید هر کس کمی در این رشته فعالیت کرده است شروع به تدریس می‌کند و بیشتر هم روش خودش را تدریس می‌کند تا روش کلاسیک را و در همین راستا باید نظارت‌ها جدی شود.

این عضو شورای داوری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره ملاک‌های داوری این دوره از جشنواره بیان کرد: من وقت داوری سلیقه و گرایش شخصی خودم را در نظر نمی‌گیرم و در بخش‌های طراحی، رنگ گذاری، ساخت و ساز و موضوع به کارها امتیاز می‌دهم و بیشترین امتیاز را به بخش طراحی می‌دهم. هر روشی اگر این چهار موضوعی که گفتم را اصولی رعایت کند قابل قبول است.

جلیلیان درباره برگزاری جشنواره تجسمی فجر و تأثیر آن بر رشد هنرهای تجسمی خصوصاً در این سال کرونایی گفت: من جشنواره را همینطور منفک شده می‌پسندم یعنی رشته‌ها تفکیک باشد. این‌طور همه رشته‌ها امکان دیده شدن دارند. البته برای داوری کار ما سخت بود چون یکی از آسیب شناسی های این جشنواره در رشته‌هایی مثل خوشنویسی و نگارگری است که تعداد گرایش‌های زیادی دارد. ما حقیقتاً سخت می‌توانیم بین یک کار بسیار خوب تشعیر و یک کار بسیار خوب گل و مرغ تفاوتی قائل شویم اما به حکم جشنواره باید به یک کار جایزه بدهیم و از یک کار تقدیر شود. امیدوارم در دوره‌های بعد این مساله حل شود. در این صورت پیشکسوتان هم تمایل بیشتری به حضور پیدا می‌کنند.

وی همچنین اظهار کرد: جشنواره تجسمی فجر انصافاً در این شرایط بسیار خوب برگزار شده است و من فکر نمی‌کردم که بتوان به صورت حضوری جشنواره را برگزار کرد اما با رعایت پروتکل‌ها این اتفاق افتاد. همین باعث ایجاد یک روحیه در هنرمندان می‌شود.

جلیلیان در پایان با اشاره به اینکه در این سال‌ها شاهد رشد کیفیت و خلاقیت جدی در رشته نگارگری نبوده‌ایم، بیان کرد: آسیب شناسی اصلی این موضوع را همانطور که گفتم تدریس‌های کم کیفیت و نبود اصول درست تدریس می دانم. شاید ۲۰ سالی است شاهد یک جهش جدی در این رشته نیستیم. البته در گرایش تذهیب چون جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود و سفارش‌ها زیادتر است رشد داشته‌ایم. اما عدم برگزاری مرتب بی ینال ها و افت آموزش و عدم حمایت مالی از هنرمندان این رشته باعث شده آن رشدی را که باید نبینیم.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن ماه به کار خود ادامه می‌دهد و بازدید از نمایشگاه این جشنواره به صورت حضوری با رعایت پروتکل هااز ساعت ۱۰ تا ۱۸ هر روز و همچنین به صورت مجازی در دسترس است.