عضو شورای داوری رشته تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر از انتخاب ۱۰۰ اثر در مرحله اول بخش تصویرگری توسط هیات داوران این بخش خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پیمان رحیمی زاده عضو شورای داوری رشته تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر که با همراهی علی خدایی و […]
عضو شورای داوری رشته تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر از انتخاب ۱۰۰ اثر در مرحله اول بخش تصویرگری توسط هیات داوران این بخش خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پیمان رحیمی زاده عضو شورای داوری رشته تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر که با همراهی علی خدایی و علی هاشمی شهرکی داوری این دوره از آثار رشته تصویرسازی را به عهده داشتند درباره نتیجه نهایی داوری بخش اول گفت: در بخش تصویرسازی ۶۸۲ اثر از ۲۷۷ هنرمند در جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت قریب به ۱۰۰ اثر به مرحله داوری نهایی راه یافتند.
وی ادامه داد: باید بگویم که نسبت به سال گذشته کیفیت آثار بسیار بهتر بود و حتی با اینکه بنا داشتیم تعداد کمتری اثر را در مرحله اول انتخاب کنیم اما به خاطر کیفیت کارها تصمیم گرفتیم تعداد کمتری اثر را حذف کنیم. امسال آثار هم در بخش موضوعی و هم در بعد کیفی و طراحی و تنوع قابل تأمل بود.
عضو شورای داوری رشته تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر در مورد اینکه آیا رشته تصویرسازی میتواند به سهولت سایر هنرها به زبانی بین رشتهای دست پیدا کند، گفت: خود هنر تصویرسازی در واقع گفتگویی بین نقاشی و گرافیک است. اما در عین حال هر کدام از رشتههای نقاشی و گرافیک و تصویرسازی شخصیت کاری خودشان را دارند. اگر شما تک فریم کاری ارائه دهید میشود نقاشی یا وقتی یک نوشتهای هم در ان وارد شود میشود در خدمت گرافیک اما تلفیق اینها در کنار هم با زبان و کارکردی خاص تر میشود تصویرسازی. به گمانم لازم است بخش مجزایی در جشنواره به این رشته اختصاص یابد همانطور که در این جشنواره چنین است.
وی همچنین در خصوص موضوع گفتگوی میان هنرها در رشته تصویرسازی نیز گفت: برای دست یافتن به این مهم باید یک موضوعی را جشنواره برای این بخش مشخص کند در غیر این صورت تصویرگران در واقع در خدمت کتابها و داستانهای نویسندگان هستند و شاید خیلی اینگونه نگاه مصداقی با تعریف گفتگوی هنرها پیدا نکند.
رحیمی زاده همچنین درباره معیار داوری آثار این بخش گفت: معیار ما این بود که تصویرگران حداقل ۳ فریم داشته باشند و ارتباط بین تصورها و ارتباط بین تکنیکها در آثار همخوان باشد و اینکه فرهنگ ایرانی نیز مشهود باشد در عین حالی که در طراحی و تکنیک و اجرا خوب باشند. الان هم باید در مرحله بعد اصل آثار برسند تا کیفیت آنها را ارزیابی کنیم.
داور بخش تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر درباره رشد هنر تصویرگری در سالهای اخیر نیز اظهار کرد: چند سالی است دوباره شاهد یک افتی در این هنر هستیم. این را به نسبت نسلهای قبلی که در این حوزه ظهور کردند می گویم. یکی از دلایلش هم به نشر باز میگردد. به هر حال اگر ناشر با نویسندهای کار کند و به تصویرگر هم سفارش داده شود یک جریان اقتصادی ایجاد میشود و ضمن اینکه باید فرهنگ سازی شود که کتاب در سبد کالای خانواده قرار بگیرد.
وی در پایان با اشاره به اینکه در جشنواره تجسمی فجر بیشتر شاهد شناسایی هنرمندان جوان و تشویق و فرصت دادن به آنها هستیم گفت: امیدوارم بی ینال تصویرگری هم برگزار شود تا در کنار جشنواره فجر شاهد حضور تمام فعالان عرصه تصویرگری در رویدادها باشیم و یک برآیندی از این هنر را در طول سال شاهد باشیم.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.
Δ