مصطفی رزاقکریمی با اشاره به سفارش اتاق بازرگانی و مرکز گسترش برای ساخت مستند «راه ناتمام»، تأکید کرد که در ساخت این مستند نگاه سفاشی نداشته است. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مصطفی رزاقکریمی درباره ساخت مستند پرترهای از زندگی اصغر قندچی گفت: ساخت مستند […]
مصطفی رزاقکریمی با اشاره به سفارش اتاق بازرگانی و مرکز گسترش برای ساخت مستند «راه ناتمام»، تأکید کرد که در ساخت این مستند نگاه سفاشی نداشته است.
به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مصطفی رزاقکریمی درباره ساخت مستند پرترهای از زندگی اصغر قندچی گفت: ساخت مستند «راه ناتمام» یک سال زمان برد و حاصل تلاشی بیوقفه از سوی تیمی بزرگ و منسجم بود. حتی در روزهای اوج کرونا تولید این مستند ادامه یافت و مجموعه دوستان من که به عنوان عوامل فیلم در تولید حضور داشتند، از جمله سعید وزیری تهیهکننده، حامد عزیزی پژوهشگر، رضا تیموری فیلمبردار، مهران کرمی تدوینگر، صمیمانه همراهیام کردند تا این فیلم در حوزه کارآفرینی ساخته شود.
این کارگردان با اشاره به اینکه «راه ناتمام» به سفارش اتاق بازرگانی تهران و مرکز گسترش ساخته شده، گفت: من به این کار نگاه سفارشی نداشتم و میخواستم نگاهی به تاریخ معاصر از دیدگاه صنعتی و شیوه موفقیت آدمها داشته باشم. البته بُعد شخصی زندگی اصغر قندچی هم برای من اهمیت داشت؛ در واقع این فیلم چند لایه است و ابعاد مختلف زندگی این فرد مدنظر ما قرار گرفته است.
وی ساخت چند پروژه دیگر با موضوع اصغر قندچی را مانعی برای ساخت مستند در اینباره ندانست و اظهار کرد: پیش از پروژه به من گفتند که فیلم دیگری با موضوع قندچی ساخته شده، اما برای من این موضوع اهمیت نداشت چرا که زاویه دید، بینهایت و نوع روایتها متفاوت است. زمانی که مستند «خاطراتی برای تمام فصول» را میساختم، هفده فیلم درباره مجروحان شیمیایی ساخته شده بود، اما از دید من نگاه فیلمساز به سوژه است که اهمیت دارد و خوشبختانه آن مستند موفقیتهایی در جشنوارههای داخلی و خارجی به دست آورد و حتی در نشستی با عنوان کشتار توسط سلاحهای جمعی مطرح شد.
رزاقکریمی درباره اصغر قندچی توضیح داد: او آهنگری در جنوب شهر تهران بود و زندگی جذابی داشت. نتوانست مدرسه برود و با تلاش موفق شد کارآفرینی نمونه شود. قندچی سختکوش بود و مشکلات زیادی در زندگی داشت. ما برای رسیدن به سناریوی مورد نظرمان تحقیقات میدانی و بازنگریهای لازم را انجام دادیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر فراز و فرودهای زندگی وی که بسیار جذاب و دراماتیک است، باید شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی آن دوران را بررسی کنیم تا براساس این روند بتوان تاریخ معاصر ایران را از بُعد صنعت معرفی کرد.
کارگردان مستند «راه ناتمام» با بیان اینکه محمدسعید وزیری به عنوان تهیهکننده فیلم همکاری خوبی با او داشته است، گفت: خودروهای ماک سنگین جادهای تنها با مجوز اجازه حرکت دارند و تهیهکننده فیلم هماهنگیهای لازم برای ورود این خودروها به جاده و جلب همکاری عوامل حرفهای مورد نظر را به طور مطلوب انجام داد. مصاحبههای بسیاری با افرادی چون سعید لیلاز، سیدمصطفی هاشمیطبا هم انجام دادیم که از برخی از آنها در تصاویر و بخشی تنها در تحقیقات مورد استفاده قرار گرفت.
وی عنوان کرد: آقای حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هیچگاه در طول پروژه خود را کنار نکشید و با ما در ارتباط بود. این موضوع که مدیر و تهیهکنندهای، نگرانیهای مستندساز را برطرف کنند بسیار اهمیت دارد. ۳۴ سال است که در حوزه مستندسازی فعالیت دارم و این نخستین تجربه همکاری مستقیم من با مرکز گسترش محسوب میشد و میتوان گفت تجربه بسیار خوبی بود.
این کارگردان مستند با تاکید بر اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فضای خوبی برای ساخت مستندهایی در حوزه صنعت و کارآفرینی، توسط کارگردانان جوان یا شناختهشده محسوب میشود، گفت: صنعت میتواند یک موضوع قابل طرح باشد و بیننده خود را بیابد. در اتاق بازرگانی تهران یک فکر وجود دارد که جسورانه و سدشکن است. این سازمان نشانهگذاری خوبی کرده که با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه تولید فیلمهای صنعتی و کارآفرینی وارد همکاری شده است.
رزاق کریمی در پایان خاطرنشان کرد: محمد حمیدیمقدم تحلیلگر خوبی است و از میان این تحلیلها میتواند افراد تعریفشدهای را برای پروژههایش معرفی کند. در واقع مسیری را که سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد در دوره مدیریت خود آغاز کرد، حمیدیمقدم ادامه داده و تکمیل میکند.
Δ