سعید فلاح فر به دعوت حمید مصطفوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، نمایشگاه عکس «کاخ نشین» را به موزه تاریخ تفلیس میبرد. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، سعید فلاح فر درباره نمایشگاه عکس «کاخ نشین» گفت: کاخنشینی تنها یک واژه نیست. فرهنگی است برآمده از آرا و باورهای اجتماعی، آمیخته با ایدئولوژی، […]
سعید فلاح فر به دعوت حمید مصطفوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، نمایشگاه عکس «کاخ نشین» را به موزه تاریخ تفلیس میبرد.
به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، سعید فلاح فر درباره نمایشگاه عکس «کاخ نشین» گفت: کاخنشینی تنها یک واژه نیست. فرهنگی است برآمده از آرا و باورهای اجتماعی، آمیخته با ایدئولوژی، اقتصاد، سیاست، اخلاق و … انگشت گذاشتن بر روی «کاخ نشینی» ورود به اموری است که هر شاخه آن به ریشه ای و به گوشه ای متصل است و در درازای تاریخ این سرزمین، هر روز معنایی دیگر دارد. تهران هم با کاخ های متعدد، از این خاطره تهی نمانده است. مجموعه عکس های«کاخ نیاروان» اشارت اول است از مجموعه کاخ های سلطنتی تهران.
وی افزود: تقریباً تمام ایرانی ها با این بیت خاقانی آشنا هستند که گفته «هان! ای دل عبرتبین! از دیده عبر کن! هان! ایوان مدائن را آیینه ی عبرت دان» در فرهنگ ایرانی کاخ ها آیینه عبرت تاریخ اند. کاخ های ایرانی علاوه بر نمونه های منحصر به فرد هنر و معماری، حامل بار اجتماعی و حتی نشانه های روشن سیاسی و اقتصادی و جهان بینی حکومت ها محسوب می شوند. از کاخ های باشکوه هخامنشیان در تخت جمشید و هگمتانه، از کاخ اردشیر و سروستان در دوره ساسانیان تا عالی قاپو و گلستان و سعدآباد تا «باستی هیلز» این روزها در لواسانات تهران با برج و باروهای نامرئی اش، همه نمادی از تمایلات و فرهنگ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی ایرانیان در طول تاریخ است.
سودابه کردی مدیر اجرایی این نمایشگاه نیز گفت: در موضوع کاخ ـ موزه ها؛ «عکس» برادر تنی «موزه» است و این مجموعه بهانه ای برای معرفی بخشی از جاذبه های میراث فرهنگی و هنری ایران با اشاره ای به تاریخ پرفراز و نشیب معاصر کشور. سکوت عمدی و تنوع وضعیت فصلی و تصویری عکس های انتخاب شده هم کنایتی است به ذات تحولات ناگزیر و ناپایداری آنچه پهلوی ها ابدی می پنداشتند. درک موقعیت این کاخ جز با مطالعه تاریخ و مرور تصاویر تاریخی و سیاسی، جز با تحلیل وقایع تاریخی و سیاسی و… ممکن نیست و برگزارکننده امیدوار است، فراتر از جاذبه های بصری، این انگیزه را برای مخاطب فراهم کند.
وی اضافه کرد: عکس های مجموعه «کاخ نشین» علی رغم جذابیت های بصری، توریستی، جلوه های معماری و هنری و… ناظر به این تلقی اجتماعی از مفهوم کاخ نشینی بوده و برداشتی فرهنگی ـ تاریخی از این عناصر شهری و حکومتی را مد نظر دارد. به ویژه این که مجموعه نیاوران به عنوان سمبل حکومت پهلوی در تاریخ معاصر ایران و جهان شناخته می شود که با سقوط آن یکی از بزرگترین انقلاب های قرن رقم خورد.
نمایشگاه عکس «کاخ نشین» هشتم اکتبر (مطابق با ۱۶ مهرماه ۱۳۹۸) با حضور هنرمندان، مدیران فرهنگی و علاقه مندان به عکاسی و تاریخ معاصر افتتاح می شود و نمایش آن تا تاریخ ۱۹ مهر ماه ادامه خواهد داشت.
Δ