سوگواره ققنوس در ماتم بال‌هایی که سوخت تا باوری به منصه ظهور رسد

ادیبان، هنرمندان، اهالی قرآن و رسانه مشهد الرضا(ع) در سوگواره ققنوس به شهید جمهورشان، ادای احترام کردند.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حاشیه این مراسم در خصوص محتوای سوگواره ققنوس گفت: از لحظه‌ای که خبر سانحه هوایی رئیس جمهور محترم و هیأت همراه ایشان مخابره شد و بعد از اعلام خبر شهادت خادمان ملت، در سالروز میلاد مسعود ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام موجی از اندوه کشور را فرا گرفت.

وی افزود: اهالی ادب، فرهنگ و هنرمندان کشور نیز چون دیگران بنا بر طبع لطیف و اندیشه ظریفشان متأثر از این حادثه دلخراش هر کس در قد و قامت هنریش، سوگ و ماتم خود را به تصویر کشید؛
طبع خیال شاعر، خالق منظومه‌ها و سوگنامه‌ها شد و کلک هنر نقاش، بر بوم سپید، نقش عزا ترسیم کرد و ارادت خود را ابراز نمود.

حسین زاده با تأکید بر حضور مؤثر و پرشور اهالی فرهنگ و هنر در این مراسم گفت: آنچه که در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد به روی صحنه نمایش داده شد؛ چکیده‌ای از سوگواره ادیبان و هنرمندان استان در ماتم عروج ققنوس وار رئیس جمهورشان بود؛ طنین نوای دمام زنی در محوطه جلوی سالن نمایش و برپایی نمایشگاه آثار عکاسان و گرافیست های مشهدی از مراسم تشییع پیکر سیدالشهدای خدمت و همراهانش در ورودی سالن تئاتر شهر، مقدمه اجرای برنامه‌های سوگواره ققنوس بود.

در این سوگواره شاعران منظومه خواندند و مداحان در عزای شهید جمهورشان سوگنامه گفتند. فضای روحانی که منبعث از تلاوت زیبای حواشی‌خوانان کودک و نوجوان ایجاد شد تا احساس غرور و وطن دوستی که هنرجویان جوان با سرود حماسی در جمعیت حاضر ایجاد کردند؛ خود نشان از مهر و قدرشناسی نوجوانان و جوانان ایران در برابر رئیس جمهورشان بود.

در این مراسم هرکه خاطره‌ای از آیت الله رئیسی در دل داشت با دیگران به اشتراک گذاشت؛ مستند خانه مادری رئیس جمهور ، جان همه را آتش زد؛ اهالی سینما و هنرمندان با هنر پویانمایی، آثار زیبایشان را به نمایش گذاشتند.
مجریان توانمند مشهدی با اجرایی مسلط و بنابر شأن محفل سوگ ققنوس، ارادت خود را به خادمان مردم ابراز کردند و برادر شهید منصوب، ظرافت و هنرش را در آفرینش نقش سیمای خادم الرضا(ع)، سید ابراهیم رئیسی، بر بوم نقاشی به اوج رساند تا آن را به خانواده شهید جمهوری تقدیم کند.

سوگواره ققنوس به همت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و همراهی شورای هنر استان در ماتم مردی به اجرا درآمد که زایش و تبلور اندیشه‌اش از میان خاکستر بال‌هایش متجلی شد.