طراحی یادمان شهدا بازتاب عقاید دوران جنگ است/ توجه به تولید محتوا

قدرت‌الله معماریان معتقد است تا به‌حال کارهای بسیاری برای تجلیل از شهدا انجام شده است اما کافی نیست و باید کارهای بیشتری در بحث تولید محتوای این آثار انجام شود. قدرت‌الله معماریان مجسمه‌ساز پیشکسوت و طراح پیکره‌های «جلال آل‌احمد» و «شهید باکری» در شهر تهران در ارزیابی برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا […]


قدرت‌الله معماریان معتقد است تا به‌حال کارهای بسیاری برای تجلیل از شهدا انجام شده است اما کافی نیست و باید کارهای بیشتری در بحث تولید محتوای این آثار انجام شود.

قدرت‌الله معماریان مجسمه‌ساز پیشکسوت و طراح پیکره‌های «جلال آل‌احمد» و «شهید باکری» در شهر تهران در ارزیابی برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران در راستای تجلیل از شهدا و ایثارگران شرکت راه‌آهن در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به سینما خراسان گفت: برگزاری این مسابقه و چنین رویدادهای فرهنگی همیشه با تأثیرات مثبت، چشم‌گیر و قابل توجه همراه بوده است که البته در گذشته نیز بارها در شرایط مشابه برگزار شده است و فراخوان‌های این‌چنینی از هنرمندان دعوت می‌شود که در این مسیر برگزارکنندگان را همراه کنند تا آثاری قابل ارائه و خوشایند برای آحاد جامعه طراحی و اجرا کنند.

وی بیان کرد: مساله قابل‌توجه این است که گاهی فراخوان‌های این‌چنینی با محوریت طراحی آثار فرهنگی در جهت تجلیل از شهدا ارائه می‌شود که از هنرمندان می‌خواهند تا آثاری را در این زمینه طراحی کنند اما گاهی با بی‌توجهی پس از ارسال کار و ناتمام ماندن آن رویداد فرهنگی مواجه می‌شویم. یعنی کار به‌طور جدی شروع می‌شود اما پس از ارائه کار دیگر خبری نمی‌شود و کار هم رو دست هنرمندان می‌ماند و تمام زحمات آنها به‌قولی به‌باد می‌رود.

معماریان در توضیح این مطلب اظهار کرد: زمانی هم که پیگیر موضوع شدیم با توجه به زمان، هزینه و شرایطی که برای اثر در نظر گرفتیم، جز کنسل‌شدن کار چیزی نصیب‌مان نشد. وقتی چنین رویدادهایی برگزار می‌شود که پس از جدی‌گرفتن کار و ارائه اثر، با بی‌میلی و بی‌احترامی مسئولان برگزارکننده طرح مواجه می‌شویم، نوعی بی اعتمادی حاکم می‌شود و در نهایت هنرمندان را نسبت به انجام و مشارکت این‌گونه کارها بی‌میل می‌کند.

وی تاکید کرد: بنابراین تا زمانی که مسئولان به هنرمند و کارش بی‌توجه باشند، دیگر میلی برای هنرمند باقی نمی‌ماند.

این مجسمه‌ساز با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر به‌ویژه صنعت مجسمه‌سازی پس از دوران انقلاب و جنگ تحت تأثیر همین دوران و فرهنگ ایثار و شهادت قرار گرفته است، گفت: اکثر فراخوان‌های فرهنگی و هنری و طراحی یادمان و نماد هم به بحث شهادت، جنگ و بازتاب آن دوران بازمی‌گردد که در این زمینه نیز ما فعالیت‌های بسیاری انجام دادیم چراکه برای این حوزه و انسان‌هایی که در راه آرمان و اعتقاد خود جان‌شان را فدا کردند، ارزش و احترام قائل هستیم.

وی برای عملکرد بهتر چنین رویدادهای ملی برای تجلیل از شهدا و ایثارگران دوران جنگ پیشنهاد داد: به نظر من نوع برگزاری این رویدادها باید تغییر کند؛ باید برای کار هنرمند، وقت و هنری که صرف این مسیر می‌کند، احترام و ارزش قائل بود. باید در برگزاری چنین رویدادهایی، انگیزه‌هایی مثبت و تأثیرگذار تعیین شود تا هنرمندان و هنرجویان به انجام این کار و مشارکت در آن رغبت پیدا کنند. البته باید پس از ایجاد میل و رغبت در هنرمند، در طول مسیر نیز با هنرمند و اثر او همراه بود، وگرنه دیگر میل و رغبت در کسانی که امید به فعالیت در آن‌ها است، وجود نخواهد داشت.

معماریان خاطرنشان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت یعنی به هنرمند بی‌احترامی نکنند و اکثر کارهای من در دوران پس از انقلاب، طراحی آثار شهدا و ایثارگران دوران جنگ و دفاع مقدس بوده است پس انتظار می‌رود تا نسبت به هنرمندانی که نسبت به این جریان ارزش و احترام قائل هستند، توجه صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: تا به‌حال کارهای بسیاری در جهت تجلیل از شهدا و ایثارگران راه‌حق انجام شده است اما کافی نیست و باید ادامه‌دار باشد و کارهای بیشتری در بحث تولید محتوای آثار فرهنگی و هنری در این زمینه صورت بگیرد. البته هنرمندان در این راه کار خود را دلی و با عشق و رغبت به فرهنگ ایثار و شهادت انجام می‌دهند اما مدعیان این راه و فرهنگ ایثار و شهادت که در مسیر توجه به هنرمند، آن‌ها را دلسرد می‌کنند، به این بحث اعتقاد ندارند.