سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزیدگان بخشهای مختلف را معرفی کرد که علی نصیریان، برای اولین بار سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را برای «مسخرهباز» دریافت کرد. به گزارش سینما خراسان، عصر امروز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در محل برج میلاد با حضور محمود واعظی رئیس […]
سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزیدگان بخشهای مختلف را معرفی کرد که علی نصیریان، برای اولین بار سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را برای «مسخرهباز» دریافت کرد.
به گزارش سینما خراسان، عصر امروز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در محل برج میلاد با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و جمعی از سینماگران آغاز شد.
محمدرضا شهیدی فرد مجری این مراسم در آغاز با اشاره به آغاز مراسم رأس ساعت ۱۸:۳۰ گفت: احتمالا فکر نمیکردید مراسم اینقدر سرموعد آغاز شود و خوشحالیم که طبق برنامه رأس ساعت اعلام شده آغاز شده است.
شهیدیفرد سپس با اشاره به حضور هنرمندان بزرگ حاضر در مراسم مانند جمشید مشایخی و علی نصیریان، درگذشت همسر علی نصیریان را به این هنرمند تسلیت گفت.
نرگس آبیار، کریستف رضاعی، سیروس الوند، اشکان رهگذر، منوچهر شهسواری، محمدحسین قاسمی، غلامرضا موسوی، هومن بهمنش، احسان رسولاف، نیلوفر خوشخلق، بهنوش طباطبایی، مهدی زمینپرداز، گیتی معینی، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته طائرپور، سیروس الوند، پوران درخشند، ریما رامین فر، محمود کلاری… از دیگر هنرمندان حاضر در آیین اختتامیه سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر هستند.
گزارش دبیر جشنواره از فجر سیوهفتم
در ادامه این برنامه ابراهیم داورغهزاده دبیر سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر با دعوت شهیدیفرد پشت تریبون حاضر و در سخنانی به ارائه گزارشی از برگزاری این رویداد پرداخت.
داورغهزاده که سخنرانی خود را از روی متن قرائت میکرد، گفت: با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم میگویم. سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان میبریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطبترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونقترین و پرفروشترین سال سینمای ایران به شمار میآید. در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالنهای سینمایی کشور اضافه شد.
وی افزود: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علیرغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.
دبیر جشنواره فجر ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلمهای سینمایی این دوره نسبت به دورههای قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقهمندان به سینما پس از شروع نمایش فیلمها میگفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.
داروغهزاده گفت: بیتردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیتهای خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقهمندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی افزود: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانهها خصوصا رسانههای پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده آثار جشنواره در همه استانها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانهها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظههای باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلمها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند. صفهای طولانی علاقهمندان به تماشای آثار و سانسهای فوقالعاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایشها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنوارهای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابلتوجه از شادمانی جشنهای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.
معرفی برترین آثار بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه نو
در ادامه برنامه با پخش کلیپی از نامزدهای بخش فیلم کوتاه، هیأت داوران این بخش شامل آیدا پناهنده، محمد آفریده، حبیب احمدزاده، مازیار میری روی سن حاضر شدند تا فیلم برگزیده این بخش را معرفی کردند. سعید سهیلی هم از داوران این بخش بود که به دلیل کسالت در سالن حضور نداشت.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره به فیلم بچهخور به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.
محمد کارت بعد از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم این جایزه را میگیرم و از همه عوامل این پروژه تشکر می کنم و امیدوارم حضور جدی فیلم کوتاه و مسند در جشنواره فیلم فجر مستمر باشد.
در ادامه و پس از نمایش تیزر معرفی نامزدهای بهترین فیلم مستند، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند این دوره از جشنواره به مستند «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.
بهداد نیز حین دریافت جایزه خود گفت: سیمای مستند سینمایی جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تاثیر قرار داده است و در جهان مورد توجه است و امیدوارم این سینما در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد.
در بخش بعد نامزدهای بخش «نگاه نو» در قالب کلیپ معرفی شدند و پس از آن سیمرغ بهترین فیلم این بخش به همایون غنیزاده برای فیلم «مسخرهباز» تعلق گرفت.
غنیزاده یک مهاجر افغانستانی را برای قرائت متنی به نمایندگی روی سن فرستاد. غنیزاده در این متن ضمن سپاس از هیأت داوران از پذیرش این جایزه اعلام «معذوریت» کرد.
تجلیل از ۲۳ آزاده فیلم «۲۳نفر»
در ادامه، مراسم تقدیر از ۲۳ آزاده سرافراز که سرگذشتشان سوژه فیلم سینمایی «۲۳ نفر» از فیلمهای حاضر در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره بود، برگزار شد.
محمدرضا شهیدیفرد در این بخش نام ۲۳ آزاده را قرائت کرد و این آزادگان با همراهی نوجوانانی که در فیلم ایفاگر نقششان بودند، روی صحنه حاضر شدند. این حضور با تشویق ایستاده حاضران همراه شد.
گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در ادامه برای آیین تجلیل از این آزادگان روی صحنه حاضر شدند.
گوهر خیراندیش گفت: به شما قهرمانان کشور تعظیم میکنم. به سینما آستارا رفتم تا فیلم «قصر شیرین» را ببینم، قبل از آن وارد سالن شدم تا در هنگام دیدن «۲۳ نفر» شاید بتوانم چرت بزنم اما فیلمی بسیار خوب و درباره رشادت نوجوانهایی بود که این همه رشادت به خرج دادند تا یک وجب از خاک ما به دست دشمن نیفتد. نتوانستم چشم از فیلم بردارم.
وی در ادامه با اشاره به یکی از شخصیتهای اصلی فیلم «۲۳نفر» گفت: ملاصالح عزیز کسی است که در ۳ دوره اسارت دید و شکنجه شد و این ۲۳ نفر بعد از آزادی برای همه روشن کردند که ملاصالح یک قهرمان است.
در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و ابراهیم داروغهزاده دبیر سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر برای تجلیل از آزادگان روی سن حاضر شدند و یک سیمرغ بلورین به صورت نمادین به این ۲۳ آزاده اهدا شد. مالک محمدی بازیگر نوجوان فیلم این جایزه را به نمایندگی از عوامل فیلم دریافت کرد.
در همین بخش سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی هم به مجتبی فرآورده و مهدی جعفری برای فیلم سینمایی «۲۳نفر» تعلق گرفت.
مجتبی فرآورده در سخنان کوتاهی این سیمرغ زرین را به ۲۳ آزاده سوژه فیلمش تقدیم کرد و گفت: این سیمرغ را به کسانی که ۸ سال ۷ ماه ۱۳ روز اسارت را تحمل کردند تا ما در آرامش زندگی کنیم، اهدا میکنم.
پیام رئیس جمهور از زبان وزیر ارشاد
در ادامه برنامه عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سخنرانی به پشت تریبون دعوت شد که ترجیح داد بخشی از پیام رییس جمهور به جشنواره فیلم فجر که پیشتر در رسانهها منعکس شده بود را قرائت کند.
در بخش انتخابی وزیر ارشاد از این پیام تأکید شده است؛ «در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صفآرایی کردهاند و بیش از همه برای صدمه به «امید» آنها کمر بستهاند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغههای مردم، میتواند در این مصاف سرنوشتساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواریهای فعلی را آسانتر کند. سینمای ایران میتواند در عین آموزندگی و ایجاد سرگرمی، با اشتغالزایی عظیم در عرصه اقتصادی هم نقشآفرین باشد و هم با ترمیم شکافها و تقویت ارزشهای مشترک، وحدتآفرینی کند. فعالان این سینما میتوانند با آثار خود برای هممیهنان، آرامش مناسبی در برابر التهابآفرینان بسازند. مردمی که بزرگترین سرمایه و پشتوانه سینما هستند.»
پس از سخنان وزیر ارشاد، کلیپی از مواضع ضد استکباری جمعی از هنرمندان به بهانه چهلسالگی انقلاب اسلامی پخش شد. در این بخش با اشاره شهیدیفرد، مرضیه هاشمی مجری شبکه پرستیوی که چندی پیش بهصورت غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بود و در میان جمعیت حاضر در اختتامیه فیلم فجر حضور داشت، روی پا ایستاد و حاضران در سالن او را تشویق کردند.
اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ
پوران درخشنده، ریما رامینفر، محمد احسانی، محمدعلی باشهآهنگر، محمد بزرگنیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری داوران بخش سودای سیمرغ بودند که در این بخش از برنامه با دعوت شهیدیفرد روی صحنه حاضر شدند و در گوشهای از سن روی صندلیهایی که از پیش در نظر گرفته شده بود، مستقر شدند تا جوایز این بخش اهدا شود.
مهرزاد دانش در این بخش بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: تنوع گونهها و لحن ها و سبک های سینمایی از جمله موارد قابل توجه این دوره از جشنواره است، خوشبختانه فیلمسازن امسال قاب های قدیمی را شکسته اند و فضای سینما را تغییر داده اند. موقعیت شناسی سینماگران در درک روح زمانه و نیاز جامعه از نقاط مثبت این جشنواره است.
هیأت داوران همچنین تأکید کردند: فیلمنامه همچنان چشم اسفندیار سینمای ایران است که باید به آن توجه کرد. همچنین نزد هیات داوران جز سنجه های داوری معیار دیگری وجود نداشت و همه سینماگران کشور فرزندان این آب و خاک هستند.
بهترین جلوههای ویژه میدانی؛ ایمان کریمان (ماجرای نیمروز؛ رد خون)
در ادامه کاندیداهای بخش بهترین جلوههای ویژه میدانی شامل محسن روزبهانی برای «۲۳نفر»، ایمان کرمیان برای «سمفونی نهم»، آرش آقابیک برای «شبی که ماه کامل شد»، ارشا اقدسی برای «قسم» و ایمان کرمیان برای «ماجرای نیمروز؛ رد خون» معرفی شدند که سیمرغ بلورین این بخش به ایمان کرمیان برای «ماجرای نیمروز؛ رد خون» اهدا شد.
کرمیان پس از دریافت این جایزه از دستیاران و عوامل فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» تشکر کرد.
بهترین جلوههای ویژه بصری؛ جواد مطوری (مسخرهباز)
در ادامه نامزدهای بهترین جلوههای ویژه بصری شامل جواد مطوری برای «مسخره باز»، محسن خیرآبادی، رضا میثاقی و شهاب نجفی برای «غلامرضا تختی»، هادی اسلامی و امیرسحرخیز برای «۲۳ نفر»، جواد مطوری برای «سرخپوست» و سینا قویدل برای «ماجرای نیمروز: رد خون» معرفی شدند.
سیمرغ بلورین این بخش به جواد مطوری برای فیلم «مسخرهباز» اهدا شد.
بهترین چهرهپردازی؛ ایمان امیدواری(شبی که ماه کامل شد)
در این بخش نامزدهای بهترین چهرهپردازی شامل ایمان امیدواری برای «شبی که ماه کامل شد»، مجید اسکندری برای «سمفونی نهم»، شهرام خلج برای «ماجرای نیمروز؛ رد خون»، سعید ملکان برای «غلامرضا تختی»، عباس عباسی برای «۲۳ نفر» و ایمان امیدواری برای «مسخره باز» معرفی شدند.
سیمرغ بلورین این بخش به ایمان امیدواری برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.
بهترین طراحی لباس؛ محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)
سیمرغ بهترین طراحی لباس به محمدرضا شجاعی برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد. مشکین مهرگان برای «سمفونی نهم»، محمدرضا شجاعی برای «ماجرای نیمروز: ردخون»، امیر ملک پور برای «غلامرضا تختی» و الهام معین برای «مسخره باز» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
بهترین طراحی صحنه؛ کیوان مقدم (غلامرضا تختی)
سهیل دانش برای «مسخره باز»، محمدرضا شجاعی برای «شبی که ماه کامل شد»، کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی»، محسن نصراللهی برای «متری شش و نیم» و «سرخپوست» و کامیاب امینی عشایری برای «۲۳ نفر» نامزدهای بخش بهترین طراحی لباس بودند که پس از پخش ویدئوی معرفی آنها سیمرغ بلورین این بخش به کیوان مقدم برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید.
بهترین صدابرداری؛ ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)
نامزدهای بخش بهترین صدابرداری شامل ایرج شهزادی برای «متری شش و نیم»، مسیح سراج برای «پالتو شتری»، بهمن اردلان برای «۲۳ نفر»، منصور شهبازی برای «طلا» و مهدی ابراهیمزاده برای «قسم» معرفی شدند.
ایرج شهزادی برای «متری شیش و نیم» توانست سیمرغ بلورین این بخش را از آن خود کند. شهزادی بعد از دریافت این سیمرغ گفت: از همکارانم در این پروژه تشکر میکنم، همچنین از تیم درجه یک فیلمهای «ناگهان درخت» و «سرخپوست» تشکر میکنم.
بهترین صداگذاری؛ مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز؛ رد خون)
امیرحسین قاسمی برای «متری شیش و نیم»، حسین ابوالصدق برای «سمفونی نهم»، مهرشاد ملکوتی برای «ماجرای نیمروز: رد خون»، امیرحسین قاسمی برای «غلامرضا تختی» و آرش قاسمی «شبی که ماه کامل شد» نامزدهای بهترین صداگذاری بودند که از این میان سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» اهدا شد.
مهرشاد ملکوتی هم پس از دریافت سیمرغ خود از همکاران و عوامل فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» تشکر کرد.
بهترین تدوین؛ بهرام دهقانی (متری شیش و نیم)
در بخش بهترین تدوین، محمدرضا موئینی برای «سمفونی نهم»، بهرام دهقانی برای «متری شیش و نیم»، خشایار موحدیان برای «قسم»، محمدنجاریان برای «ماجرای نیمروز:ردخون» و میثم مولایی برای «غلامرضا تختی» بعنوان کاندیدا معرفی شدند.
سیمرغ بلورین بهترین تدوین در این بخش به بهرام دهقانی برای فیلم «متری شیش و نیم» اهدا شد. جمال ساداتیان تهیهکننده این فیلم به نمایندگی از بهرام دهقانی که به دلیل سفر امکان حضور در مراسم را نداشت، این جایزه را دریافت کرد.
بهترین موسیقی متن؛ امین هنرمند (قصر شیرین)
پیمان یزدانیان برای «متری شیش و نیم» و «بنفشه آفریقایی»، امین هنرمند برای «قصر شیرین»، افشین عزیزی برای «غلامرضا تختی»، مسعود سخاوت دوست برای «شبی که ماه کامل شد» و کریستف رضاعی برای «ناگهان درخت» و «سال دوم دانشکده من» نامزدهای بخش بهترین موسیقی متن بودند که از میان آنها سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» اهدا شد.
بهترین فیلمبرداری؛ حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)
در بخش بهترین فیلمبرداری حمید خضوعی برای «غلامرضا تختی»، هومن بهمنش برای «متری شیش و نیم»، شهرام نجاریان برای «خون خدا»، علی قاضی برای «مسخره باز»، هادی بهروز برای «ماجرای نیمروز :ردخون» و مسعود سلامی برای «آشفتهگی» بهعنوان نامزد معرفی شدند.
محمود کلاری که در این بخش به نمایندگی از هیأت داوران برای معرفی برترین فیلمبرداری پشت میکروفن قرار گرفت پیش از اهدای سیمرغ بهترین فیلمبرداری گفت: سطح فیلمبرداری سینمای ایران به سطح جهانی رسیده است و کار همه عالی بود. کاش می توانستیم کاندیدهای بیشتری معرفی کنیم.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعیابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا شد. حمید خضوعیابیانه هم به دلیل مسافرت در این مراسم حضور نداشت و مدیرتولید فیلم به نمایندگی جایزهاش را دریافت کرد.
بهترین نقش مکمل زن؛ فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)
زهره عباسی «ناگهان درخت»، ژیلا شاهی «قصر شیرین»، فرشته صدرعرفایی «شبی که ماه کامل شد»، نیوشا علیپور «قصر شیرین» و پانتهآ پناهیها «درخونگاه» نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن بودند که از میان آنها سیمرغ بلورین این بخش به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.
فرشته صدرعرفایی بعد از دریافت سیمرغ بلورین خود از همه عوامل پروژه «شبی که ماه کامل شد» تشکر کرد و گفت: آرزو میکنم دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر، صلح در برابر جنگ، دوستی در برابر دشمنی باشد.
بهترین نقش مکمل مرد؛ علی نصیریان (مسخرهباز)
آرمین رحیمیان برای «شبی که ماه کامل شد»، نوید محمدزاده برای «متری شیش و نیم»، حسن پورشیرازی برای «قسم»، یونا تدین برای «قصر شیرین»، علی نصیریان برای «مسخره باز» و جواد عزتی برای «ماجرای نیمروز: رد خون» نامزدهای بخش بهترین نقش مکمل مرد بودند که از میان آنها سیمرغ بلورین این بخش به علی نصیریان برای فیلم «مسخرهباز» اهدا شد.
باشهآهنگر به نمایندگی از هیأت داوران قبل از اهدا سیمرغ بلورین بهترین مکمل مرد تاکید کرد: انتخاب در این بخش بسیار سخت بود و همه نامزدها بسیار عالی بودند.
علی نصیریان نیز پس از دریافت این جایزه تأکید کرد: تا به حال سیمرغ نگرفته بودم و حالا بعد از ۴۰ سال، سیمرغ درجه ۲ به من دادند که البته با افتخار آن را میپذیرم. حس کردم باید در این مراسم باشم تا از این تریبون استفاده کنم و بگویم که آدم سعادتمندی بودم که در این سن این امکان را پیدا کردم تا با کسی که جای نوهام است یعنی همایون غنیزاده کار کنم، سناریوی «مسخرهباز» برای من بسیار جذاب بود و شانس من بود که در یک کار خلاق و نوآورانه شرکت کنم. من برای همایون غنی زاده آتیه درخشانی در سینمای ایران میبینم.
جمشید مشایخی پیش از استقرار علی نصیریان در جای خود او را در آغوش گرفت و در سخنان کوتاهی درگذشت این هنرمند را به او تسلیت گفت.
بهترین انیمیشن؛ آخرین داستان (اشکان رهگذر)
از میان سه انیمیشن «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر، «شب آفتابی» به کارگردانی علی مدنی و «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی سیمرغ بلورین این بخش به اشکان رهگذر اهدا شد.
اشکان رهگذر نیز بعد از دریافت سیمرغ بهترین انیمیشن گفت: از همه عوامل این انیمیشن تشکر می کنم که تلاش کردند تا کاری ساخته شد که بتوان نام فردسی و شاهنامه را برای آن آورد.
بهترین فیلم هنروتجربه؛ مسخرهباز (همایون غنیزاده)
همایون غنیزاده که در بخش «نگاه نو» سیمرغ فیلم «مسخرهباز» را دریافت نکرده بود با قبول سیمرغ بلورین بخش هنروتجربه روی سن حاضر شد و گفت: آقای نصیریان گفتند بعد از ۶۰ سال هیچ سیمرغی دریافت نکرده بودند اما امشب دو سیمرغ به من میدهند! سیمرغ اول را نگرفتم چون آن سیمرغ را دوست نداشتم چرا که فیلم من موفق نشد نگاه نویی به جشنواره تزریق کند، اما این سیمرغ هنر و تجربه را دوست دارم، اجازه دهید برای بخش نگاه نو، نگاه سلیقهای خود را داشته باشم.
بهترین بازیگر نقش اول زن؛ الناز شاکردوست (شبی که ماه کامل شد)
مهناز افشار برای «قسم»، الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد»، ژاله صامتی برای «درخونگاه»، بهنوش طباطبایی برای «ماجرای نیمروز: رد خون» و فاطمه معتمدآریا برای «بنفشه آفریقایی» نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن این دوره بودند که از میان آنها الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین را دریافت کرد.
الناز شاکردوست بعد از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش زن گفت: همیشه خیال میکردم این مسیر را با دویدن بیایم اما امروز نتوانستم بدوم اما خداراشکر که آمدم. خوشحالم و فکر میکنم تشویقهای شما ارزش تلاشهای روحی و جسمی را داشت.
وی ادامه داد: از خانم آبیار تشکر میکنم که در تاریکترین لحظه زندگیام این نقش را به من پیشنهاد داد. نقش فائزه برای من مسئولیت داشت چرا که نقش مادری را بازی کردم که نماینده همه مادرانی است که آینده فرزند برایشان مهم است.
شاکردوست در پایان گفت: اعظم محسن دوست مادر فائزه که نقشش را در فیلم بازی کردم، من را دخترم خطاب کرد که این هم جایزه بزرگی برای من بود.
بهترین بازیگر نقش اول مرد؛ هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)
در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد، حامد بهداد (قصر شیرین)، امین حیایی (درخونگاه)، هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)، پیمان معادی (متری شیش و نیم) و نوید محمدزاده (سرخپوست) کاندیدا بودند که از میان آنها هوتن شکیبا برای «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین این بخش را دریافت کرد.
شکیبا بعد از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مرد گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتهام و خوشحالترم که خانوادهام در حال بزرگ شدن است، خانواده من، خانواده تئاتر، خانواده شبی که ماه کامل شد و خانواده سینما و خانواده خودم است. از هیات داوران متشکرم که اجازه داد نامم در کنار نامزدهای این بخش حامد بهداد، امین حیایی، نوید محمدزاده و پیمان معادی باشد.
بهترین فیلمنامه؛ محسن قرایی و محمد داوودی (قصر شیرین)
برای اهدای جوایز اصلی این دوره از جشنواره سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره هم به ترکیب هیأت داوران حاضر روی سن اضافه شدند.
در بخش بهترین فیلمنامه محسن تنابنده برای «قسم»، محسن قرائی، محمد داوودی برای «قصر شیرین»، نیما جاویدی برای «سرخپوست»، پرویز شهبازی برای «طلا» و نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی برای «شبی که ماه کامل شد» بهعنوان کاندیدا معرفی شدند که سیمرغ بلورین این بخش به محسن قرایی و محمد داوودی برای «قصر شیرین» اهدا شد.
محسن قرایی پس از دریافت این سیمرغ از رضا میرکریمی و حامد بهداد بهدلیل اجرای خوبشان که موجب ارتقای فیلمنامه سپاسگزاری کرد.
جایزه ویژه هیأت داوران؛ سرخپوست (نیما جاویدی)
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران در ادامه برنامه به فیلم «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی اهدا شد. جاویدی در مراسم حضور نداشت و یکی از عوامل فیلم به نمایندگی این سیمرغ را دریافت کرد.
بهترین کارگردانی؛ نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)
بهرام توکلی برای «غلامرضا تختی»، نیما جاویدی برای «سرخپوست»، نرگس آبیار برای «شبی که ماه کامل شد»، سعید روستایی برای «متری شیش و نیم»، رضا میرکریمی برای «قصرشیرین» و محمدحسین مهدویان برای «ماجرای نیمروز: ردخون» کاندیدای بخش بهترین کارگردانی بودند که از میان آنها نرگس آبیار برای «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد.
بهترین فیلم؛ شبی که ماه کامل شد (تهیهکننده محمدحسین قاسمی)
سرخپوست (تهیهکننده مجید مطلبی)، شبی که ماه کامل شد (تهیهکننده محمدحسین قاسمی)، غلامرضا تختی (تهیهکننده سعید ملکان)، متری شیش و نیم (تهیهکننده سیدجمال ساداتیان)، ماجرای نیمروز:ردخون (تهیهکننده سیدمحمد رضوی) و قصر شیرین (تهیهکننده رضا میرکریمی) نامزدهای بخش بهترین فیلم جشنواره بودند.
سیمرغ بلورین این بخش به «شبی که ماه کامل شد» به تهیهکننده محمدحسین قاسمی اهدا شد.
این گزارش در حال تکمیل است…
Δ