حمیدرضا قطبی کارگردان فیلم سینمایی «قطار آن شب» همزمان با رونمایی از این فیلم در جشنواره کودک، تأکید کرد در زمینه اکران فیلمهای کودک پس از اتمام جشنواره، نباید این آثار را بایکوت کرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، حمیدرضا قطبی کارگردان فیلم سینمایی «قطار آن شب» که در سی و دومین جشنواره […]
حمیدرضا قطبی کارگردان فیلم سینمایی «قطار آن شب» همزمان با رونمایی از این فیلم در جشنواره کودک، تأکید کرد در زمینه اکران فیلمهای کودک پس از اتمام جشنواره، نباید این آثار را بایکوت کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، حمیدرضا قطبی کارگردان فیلم سینمایی «قطار آن شب» که در سی و دومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان حضور دارد، درباره این فیلم گفت: به نظرم عنوان «فیلم کودک» درست نیست و باید به این گونه از فیلمها، فیلم خانواده گفته شود، چراکه باید خانوادهها این فیلمها را دوست داشته باشند تا به تماشای آنها بنشینند. وقتی برچسب کودک به فیلمها میزنند بسیاری گمان میکنند این آثار تنها متعلق به کودکان هستند، در حالی که اینطور نیست.
وی ادامه داد: برای مثال فیلمهای کودکمحور در هالیوود، مخاطبان زیادی به خود جذب میکنند، عرضه بینالمللی بسیار خوبی هم دارند و کودکان نقش محوری در آنها دارند. بنابراین بهتر است این آثار در قالب خانواده دیده شوند. البته با توجه به اینکه در برههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به تولید آثاری در حوزه کودکان و نوجوانان میپرداخت از همان زمان اینگونه آثار «سینمای کودک» نام گرفت اما به هر حال تاکید من بر این است که بهتر است به این نوع از آثار، «فیلمهای خانوادگی» بگوییم.
قطبی تأکید کرد: حتی فیلمهای انیمیشن که برای کودکان ساخته میشود، مخاطبان بزرگسال دارند و از آنها لذت میبرند اما وقتی برچسب «سینمای کودک» به آنها میخورد در طبقهبندی خاصی قرار میگیرند که باعث دوری مخاطبان از آنها میشود.
وی افزود: برخی اوقات فیلمهایی در این حوزه ساخته میشود که اصلا کودکان با آنها ارتباط برقرار نمیکنند و بزرگسالان هم به این دسته از فیلمها تمایلی نشان نمیدهند. این فیلمها به گونهای هستند که بیشتر از اینکه فیلم باشند، ادا هستند. برای مثال از گریمهای عجیب و غریب استفاده میکنند گاهی به صورت سطحی که به آنها نگاه میکنم، متوجه میشوم مخاطبان نسبت به آنها گارد میگیرند. در حالی که در هیچ کجای دنیا به این شکل فیلم نمیسازند. شاید بشود اینگونه گریمها و فضاسازیها را در تئاتر پذیرفت اما با توجه به اینکه در مدیوم سینما، مخاطب ارتباطی بیواسطه با فضا و موضوعات دارد، این مسائل قابل توجیه نیست مگر اینکه آن فیلم و داستانش خیلی فانتزی باشد. ضمن اینکه موفقترین آثار ما در عرصههای جهانی فیلمهای رئال بودند.
قطبی در ادامه با اشاره به اکران نامناسب فیلمهای کودکان و نوجوانان توضیح داد: پرواضح است که فیلمها برای معرفی بهتر در جشنوارهها حضور پیدا میکنند، ضمن اینکه بانیان جشنوارهها در تمام دنیا به این موضوع فکر میکنند که بتوانند جرقهای برای رشد و تعالی آثار راه یافته به آن جشنوارهها باشند بنابراین نباید این فیلمها را بعد از نمایش در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان رها کرد، نباید بایکوت شوند و باید بعد از جشنواره اکرانهای خوبی داشته باشند.
کارگردان «جامهدران» در پایان توضیح داد: باید پرسید بودجههای فرهنگی چه میشوند که با این گونه از آثار اینچنین برخورد میشود؟ اگر بچهها و خانوادهها مهم نیستند پس چه چیزی اهمیت دارد؟ باید به بخش فرهنگ توجه کرد تا کودکان و خانوادهها از این امکانات بهره ببرند. از سوی دیگر آموزش و پرورش هم باید در این باره بسیج شود. به خاطر دارم پیش از این بچهها را برای اردو به سینماها میبردند اما حالا این امکان وجود ندارد در حالی که باید برای این امر یارانهای در نظر گرفت چون در این صورت هم فیلم به چرخه اقتصادی کمک میکند و هم بچهها از فرهنگ مناسب بهره میبرند.
عکس کنار خبر از امیرحسین غضنفری است.
Δ