شرایط قرمز کرونایی حاکم بر برخی شهرهای کشور از جمله مشهد، برخی از سینماداران بویژه سینماداران بخش خصوصی را به مرز ورشکستگی رسانیده است که تداوم این شرایط آینده تاریکی را برای صنعت سینما رقم خواهد زد. سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی به خبرنگار سینما خراسان می گوید: در ابتدای شیوع کرونا و […]
شرایط قرمز کرونایی حاکم بر برخی شهرهای کشور از جمله مشهد، برخی از سینماداران بویژه سینماداران بخش خصوصی را به مرز ورشکستگی رسانیده است که تداوم این شرایط آینده تاریکی را برای صنعت سینما رقم خواهد زد.
سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی به خبرنگار سینما خراسان می گوید: در ابتدای شیوع کرونا و زمانی که وضعیت شهرها به لحاظ رنگ بندی کرونا در شرایط قرمز یا نارنجی قرار می گرفت باید سالنهای سینما تعطیل می شد زیرا سینما در مشاغل گروه سه قرار داشت و در شرایط نارنجی یا قرمز چاره ای جز تعطیلی آن نبود.حسن پهلوانی افزود: بعد از گذشت سه یا چهار ماه از شیوع کرونا، مسئولان با ارزیابی وضعیت سینما و حضور تماشاگران به این نتیجه رسیدند که سینما فاقد آن خطری است که می تواند به لحاظ شیوع کرونا ایجاد کند چرا که فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی به دقت در سینما رعایت می شد و ۵۰ درصد از فضای سالن در زمان پخش فیلم به حضور تماشاگران اختصاص می یافت، لذا در نهایت سینما از گروه سه به گروه دو دسته بندی مشاغل در رنگ بندیهای کرونایی منتقل شد.وی بیان کرد: در شرایط کرونایی و تزلزل وضعیت سینما برای فعالیت، تهیه کنندگان و سازندگان فیلم کمتر نسبت به دادن فیلم خود به سینماداران رغبت نشان دادند، آنچنانکه بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر در انتظار اکران فیلمهای جدید در سالنهای سینما بودیم اما این اتفاق نیفتاد و صاحبان فیلم نسبت به نمایش فیلمهای خود در سالنهای سینما تمایلی نشان ندادند.وی به شرایط فروش فیلمها از نوروز تاکنون اشاره کرد و گفت: در عید نوروز سال ۱۴۰۰ نیز پنج فیلم به سینماهای مشهد آمد که هنوز پس از گذشت چهار ماه روی پرده سینما است و تاکنون نیز بلیت این فیلمها به حد گنجایش فروش خود در شرایط مزبور، فروخته شده است.سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه در شرایط کرونایی صاحبان فیلم میزان فروش فیلمهای جدید را در سالنهای سینما بررسی می کنند، افزود: با توجه به این شرایط در عید فطر که هر ساله نقطه عطفی در اکران فیلمهای جدید به شمار می رفت، چندان فیلم جدیدی اکران نشد و فقط فیلم “دینامیت” که قالب طنز داشت تا حدی فروش رفت.پهلوانی اظهار داشت: “دینامیت” در شرایطی که ۶ هفته به آغاز ماه محرم مانده بود، در سالنهای سینما مشهد و سایر نقاط کشور اکران شد و فروش خیلی خوبی داشت به طوری که فروش ۲ میلیارد تومان طی ۱۰ روز در سطح کشور را پشت سر گذاشت.وی خاطر نشان کرد: در زمان تعطیلی اجباری سینما در شرایط کرونایی، کسادی کسب و کار سینماداران، آنان را ناگزیر به تعدیل نیروی انسانی کرد به طوری که فقط در سالنهای زیرمجموعه حوزه هنری خراسان رضوی، این تعدیل نیرو به ۱۶ نفر از کارکنان رسید، برخی دیگر از سالنهای سینما در مشهد ۱۰۰ درصد تعدیل نیرو داشتند.وی ادامه داد: سینما “قدس”، سینما “سیمرغ” یا سینما “گلشن” از سینماهای تعطیل در دوران کرونایی مشهد بودند و فقط همین اواخر سینما گلشن با اکران فیلم “دینامیت” چند روزی بازگشایی داشت.پهلوانی اضافه کرد: در بین سالنهای سینما متعلق به بخش خصوصی در مشهد، سینما “اطلس” باز بود که البته فعالیت خود را با تعدیل نیروی انسانی و تقبل افزایش هزینه ها ادامه داد، سینما “ویلاژتوریست”، سینما “هویزه” و سینما “آفریقا” نیز از دیگر سالنهایی بودند که با پذیرش تمام هزینه ها و مشقتها در شرایط کرونایی تعطیل نکردند.سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی گفت: سازنده فیلم، سینما، تماشاگر، تلویزیون و فضای مجازی حلقه های یک زنجیره در اکران فیلمهای جدید هستند که نقص هر حلقه یا عدم همکاری آن کل زنجیره را دچار مشکل می کند، اگر فیلم جدیدی ساخته نشود به تبع آن سایر بخشها نیز متضرر می شوند.پهلوانی افزود: در شرایط کرونایی و محدودیتهای حاصل از آن، از یک سو فیلم ساز می گوید، بلیتی فروش نمی شود که بخواهم فیلم جدیدی به سینما بدهم، تماشاگر هم می گوید، فیلم جدیدی نیست که بخواهم به سینما بیایم و تماشا کنم، در این میان دست سینمادار خالی می ماند و متضرر می شود، همان گونه که قرار بود فیلمهای جدیدی مانند “درخت گردو” و “روز صفر” در سینما اکران شوند اما صاحبان فیلم پس از بررسی اوضاع در شرایط کروناییی، از اکران فیلمهای خود در سینما پشیمان شدند.وی با اظهار گلایه از نابرابری سختگیریها برای مشاغل مشمول تعطیلی در شرایط کرونایی بیان کرد: برخی از افراد به دلیل شرایط کرونا از آمدن به سینما هراس دارند، در صورتی که برخی اوقات تعداد تماشاگران در سالن ۲۰۰ نفره سینما به پنج نفر می رسد، در این شرایط با میزان بالایی از رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سالن، امکان شیوع ویروس کرونا به حداقل ممکن می رسد، همان پنج نفر در یک رستوران، مترو یا اتوبوس هم در کنار هم قرار می گیرند و خطر شیوع کرونا در آن شرایط نیز وجود دارد اما چرا باید سینما تعطیل شود.پهلوانی اضافه کرد: هم اینکه شرایط کرونا در شهری قرمز می شود، سالنهای سینما و تئاتر در اولویت تعطیلی قرار می گیرند و زور مسئولان به آنها می رسد، با اینکه سایر مشاغل مشمول تعطیلی همچنان باز می مانند.سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی گفت: در صورتی که وضعیت کنونی سالنهای سینما در شرایط کرونایی ادامه یابد و همچنان سینما مجبور به تعطیلی باشد، بخش خصوصی ورشکسته شده زیرا دیگر توان تامین هزینه های نگهداری تجهیزات و امکانات و پرداخت حقوق کارکنان سینما را ندارد.پهلوانی افزود: زمانی که میزان فروش بلیت با هزینه های سینمادار برابر باشد، اکران فیلم توجیه اقتصادی و درآمدزایی دارد در غیر این صورت فقط ضرر است و دیگر روشن نگه داشتن چراغ سالنهای سینما برای سینمادار مقرون به صرفه نیست.وی در پاسخ به سوالی در خصوص سوق یافتن سینماداران به فضای مجازی بیان کرد: سینمای آنلاین نیز به سینمادار که فضای فیزیکی در اختیار دارد، کمکی نمی کند، صاحب فیلم این اختیار را دارد که فیلم خود را به هر صورتی که برای وی سود داشته باشد، پخش کند، حال بسته به شرایط، فیلم ساز فیلم جدید خود را می تواند در فضای آنلاین اکران کند یا به تلویزیون برای پخش دهد یا در قالب لوح فشرده در فروشگاه ها به فروش برساند اما سینمادار نیاز به حضور فیزیکی تماشاگران دارد که در شرایط قرمز کرونایی این مهم مقدور نیست.وی اظهار داشت: پخش آنلاین فیلمها مربوط به دفاتر پخش است که در شرایط قرمز کرونایی با یک پلت فرم فضای مجازی قراردادی منعقد کنند تا از این طریق اکران آنلاین فیلم داشته باشند اما شرایط برای سینمادار بعد از گذشت ۱۶ ماه از شیوع کرونا، به نقطه ای رسیده که تعطیلی را به بازگشایی ترجیح می دهد.به نظر می رسد در شرایط کنونی که نمی توان به این زودی ها پایانی برای شیوع کرونا متصور شد، مسوولان نسبت به تعطیلی سینما در شرایط قرمز کرونایی تجدید نظر کنند و در زمان بهبود وضعیت کرونا برای جان گرفتن سینما حمایتهای خود را از این بخش دریغ ننمایند.روشنا
این مطلب بدون برچسب می باشد.
Δ