ماجرای ساخت فیلم “ایستگاه” از زبان علی اکبر خداشناس

علی اکبر خداشناس، فیلمساز مشهدی که تاکنون عناوین قابل توجهی در جشنواره های مختلف بابت فیلم های کوتاه خود کسب کرده است، به شرح جدیدترین فیلم ساخته شده خود با عنوان "ایستگاه" پرداخت.

به گزارش سینما خراسان، این هنرمند مشهدی، با ساخت فیلم هایی چون «ماه من» و فیلم داستانی «کلاغ ها»، توانسته است به جوایز متعدد بین المللی دست یابد و نظر جشنواره هایی ازجمله «برلین» و «فیلم تونس» را به خود جلب کند.

او درباره فیلم “ایستگاه” گفت: ماجرای ساخت این فیلم بسیار جالب است ، فروردین امسال (۱۴۰۱) بود که دبیر اجرایی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه FIVS کشور تونس با من تماس گرفت تا به عنوان یک فیلمساز ایرانی سفیر اطلاع رسانی این جشنواره باشم که من هم چند کلیپ برای آنها تهیه و ارسال کردم و کلیپها در صفحات اجتماعی این جشنواره هم قرار گرفت.

دبیر اجرایی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تونس از من دعوت کرد به عنوان یک فیلمساز مستقل و نماینده ایران، با ساخت و نمایش فیلمی در راستای مفهوم جشنواره که با همکاری شهرداری تونس و برای اطلاع رسانی خوبیها و ایجاد دوستی و برابری و ایجاد یک دنیای بهتر برگزار می شود، شرکت کنم.

پذیرفتن این دعوت برای من بسیار سخت بود و آن را رد کردم چون ساخت یک فیلم آن هم با موضوع خاص بسیار سخت است، بویژه اینکه در مدت ۶ دقیقه بخواهی یک مطلب یا مفهوم خاص را در قالب فیلم مستقل نه کلیپ به مخاطب ارائه کنی.

اما در کمال تعجب در تبلیغات تلویزیونی و گزارشهایی که از جشنواره تونس بیرون آمد، متاسفانه یا خوشبختانه نام ایران و نام من به عنوان یکی از شرکت کنندگان آن اعلام شد، این نکته قابل ذکر است که کشور تونس بر خلاف اینکه فاصله بسیاری با ایران دارد، اما با سینمای ایران کاملا آشنا بوده و سینمای کشورمان را به خوبی می شناسند و بارها در جلسات و نشستهای دوستان تونسی خودم، دیده ام که نشستهای تخصصی در مورد تحلیل سینمای ایران برگزار کرده اند.

با توجه به موقعیت پیش آمده، ماه ها وقت من صرف مشاوره، فکر و تست برای نوشتن فیلمنامه ای شد که هم می بایست مفهوم جشنواره را داشته باشد و هم بتواند به عنوان یک فیلم مستقل در سایر جشنواره ها نیز به رقابت بپردازد.

پس از طی کردن مراحل تولید فیلم کوتاه ایستگاه در آخرین مهلت ارسال آثار، فیلم برای جشنواره تونس ارسال گردید که بسیار مورد توجه مدیران آن جشنواره هم قرار گرفت.

مراسم اختتامیه این جشنواره در ماه آینده میلادی در شهر تونس برگزار خواهد شد و فیلم “ایستگاه” به عنوان یکی از گزینه های خوش اقبال این جشنواره مطرح خواهد بود.

فیلم “ایستگاه” پس از این جشنواره موفق به ورود به بخش اصلی رقابت بین المللی فیلم بمبئی نیز شد که یکی از بزرگترین جشنواره های فیلم کوتاه در آسیا به شمار می رود.

خداشناس سایر عوامل فیلم “ایستگاه” را “الهام کاملی، اعظم السادات عزیزی به عنوان بازیگر؛ ستار طیبی به عنوان فیلمبردار، علی اکبر خداشناس به عنوان تدوینگر و انتخاب موسیقی و اعظم السادات عزیزی به عنوان گریمور معرفی کرد.