تعدادی از ذاکران اهل بیت(ع) و خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی و پاپ، همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) قطعاتی را به مناسبت این ایام تهیه و تولید کردند. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، طی سالهای اخیر که تولید تکآهنگها از تهیه و تولید آلبومهای موسیقی به دلیل شرایط اقتصادی بازار موسیقی کشور پیشی […]
تعدادی از ذاکران اهل بیت(ع) و خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی و پاپ، همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) قطعاتی را به مناسبت این ایام تهیه و تولید کردند.
به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، طی سالهای اخیر که تولید تکآهنگها از تهیه و تولید آلبومهای موسیقی به دلیل شرایط اقتصادی بازار موسیقی کشور پیشی گرفته، عمده تمرکز خوانندگان و تهیهکنندگان آثار موسیقایی بر تولید تک آهنگ است که گویا شرایط به صرفهتری در بازار موسیقی ایران دارند.
از طرف دیگر رشد فزاینده تولید و پخش آثار هنرمندان شاخص در قالب تک آهنگ، گواهی بر این ادعاست که این قالب رفتهرفته تبدیل به یک جریان جدی شده و میتوانیم تمرکز بیشتری روی کیفیت اجرای آن داشته باشیم.
اگرچه موضوع تکآهنگ نیازمند بررسی و تحلیل بیشتر در شرایطی دیگر است، اما یکی از پایگاههای معنوی که طی سالهای اخیر بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، ارائه آثار موسیقایی و دیجیتال متناسب با مناسبتهای مذهبی توسط مداحان شاخص و خوانندگان مطرح موسیقی پاپ است که با توجه به اراداتی که هریک از آنها به سهم خود نسبت به این ساحت دارند اقدام به تولید آثاری کردهاند. این دست آثار در بسیاری از موارد نه تنها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بلکه تبدیل به آثار مرجعی شده که خوب یا بد بهعنوان یکی از بهترین آثار خالقانشان به عموم مردم معرفی شده است.
در حوزه مداحی، مجالس نوحهخوانان شناخته شده و پرطرفداری چون محمود کریمی، مجید بنیفاطمه، عبدالرضا هلالی، غلام کویتیپور، محمد طاهری، حسن خلج، مهدی سلحشور، جواد مقدم، روحالله بهمنی، شهروز حبیبی، حسین سیبسرخی، دستمایهای برای تولید قطعاتی دیجیتالی شد هکه طی سالهای اخیر با انتشار گستردهتر در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی تبدیل به جریان مهمی در حوزه نوحهخوانی شدهاند که اتفاقا با استقبال مخاطبان مواجه شده است.
در کنار بازتولید دیجیتال متن جلسات نوحهخوانی، خوانندگان شاخص موسیقی کشورمان هم با این جریان همراه شده و بهخصوص به مناسبت ایام محرم قطعات و حتی آلبومهایی را منتشر کردهاند.
از جمله این آثار در سالهای اخیر میتوان به آلبوم «وداع» به آهنگسازی سید محمد میرزمانی و خوانندگی حسامالدین سراج از تولیدات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و آثاری دیگر با خوانندگی علیرضا افتخاری، علیرضا قربانی محمد معتمدی، سالارعقیلی، علیرضا قربانی و دیگر هنرمندان شاخص این عرصه در قالب تک آهنگها و تیتراژها اشاره کرد.
کما اینکه در حوزه موسیقی پاپ نیز تقریبا غالب هنرمندان شاخص این گونه موسیقایی، آثار مهمی را متناسب با ایام سوگواری تولید کردند که از آن جمله میتوان به محسن چاوشی، محمد علیزاده، رضا صادقی، احسان خواجه امیری، بنیامین بهادری، حامد همایون، امیرعباس گلاب، محسن ابراهیم زاده و دیگران اشاره کرد.
به هر حال ظرفیت معنوی و حماسی واقعه عاشورا آنچنان است که میتواند انگیزهای برای خلق یک اثر هنری در قالبهای متفاوت باشد. ظرفیتی که طی سالهای اخیر در موسیقی خود را پر رنگ تر از گذشته عیان کرده و آثاری را در اختیار مخاطبان قرار داده که میتواند در ایام سوگواری عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) مرهمی بر دلهای سوگوار عزاداران ابا عبدالله(ع) باشد.
در این گزارش نیم نگاهی به برخی تولیدات شاخص موسیقایی که طی هفتههای اخیر در قالب آثار بی کلام و با کلام و با محتوایی متناسب با دهه نخست محرم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است خواهیم داشت.
نماهنگ «قاب آه» از جمله تولیدات شاخص آثار موسیقایی محرم است که همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) با شعر محمد مهدی سیار، آهنگسازی امیرحسین سمیعی و خوانندگی محمد معتمدی منتشر شد.
در این قطعه که به تهیه کنندگی دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما منتشر شده سید پوریا ملک آبادی به عنوان کارگردان حضور دارد.
مرکز موسیقی «مأوا» از مجموعههای فعال تولید آثار موسیقایی با محتوای انقلابی، مذهبی و اجتماعی، همزمان با فرا رسیدن ایام عزادارای محرم و صفر اقدام به تولید چند قطعه موسیقایی با نوای مداحان جوان و شناخته شده کشورمان در موضوعات مرتبط با سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانش در واقعه عاشورا کرده است.
در این پروژه که قطعات آن با عنوان «شبهای دلتنگی» از سال ۹۷ در فضای مجازی و شبکههای مختلف رسانه ملی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد، مداحانی چون مجید بنیفاطمه، نریمان پناهی، سید امیر حسینی، ابوذر بیوکافی و تعدادی دیگر قطعاتی را تولید کردهاند.
در این میان «فصل عزا» به عنوان اولین نوای محرمی سال ۹۸ با صدای مجید بنی فاطمه و «تمنا» با صدای حسین خلجی آثاری هستند که طی روزهای اخیر منتشر شده اند.
البته محمدحسین پویانفر، سیدمجید بنیفاطمه، محمد کریمی، حنیف طاهری، امیر عباسی، ابوالفضل بختیاری دیگر ذاکرانی بودند که سال گذشته نیز آثاری را برای ایام عزاداری محرم و صفر منتشر کردند.
این در حالی است که فضای موسیقایی آثار به شکلی طراحی شده که هر قطعه اختصاص به یک شهید کربلا یا موضوعی مرتبط به آن دارد.
میثم ابراهیمی خواننده موسیقی پاپ که در ماههای گذشته فراز و نشیبهای زیادی در عرصه فعالیتهای خود پشت سر گذاشته هم طی روزهای اخیر قطعه «مشک بیآب» را به مناسبت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا منتشر کرده است.
در این قطعه که با حال و هوایی نزدیک به نغمات دستههای زنجیرزنی و سینهزنی طراحی شده منصور فرهادیان شاعر، فرزاد حسنوند تنظیمکننده و میثم ابراهیمی به عنوان خواننده حضور دارند.
این قطعه همان گونه که از نامش پیداست در رثای سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس برای ارائه به مخاطبان آماده شده است.
مسیح و آرش عدلپور دو برادر خوانندهای که در ماههای گذشته طیف گستردهای از مخاطبان موسیقی پاپ را با خود همراه کردهاند هم به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم دست به تهیه و تولید یک اثر موسیقایی ویژه این ایام با حمایت موسسه فرهنگی هنری «ترانه شرقی» به مدیریت محسن رجب پور زده اند.
«دیوونه کن» عنوان تازه ترین قطعه موسیقایی مناسبتی این دو خواننده است که به ترانه سرایی و آهنگسازی آرش عدل پور و تنظیم سعید انصار در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
بردیا صدرنوری آهنگساز و نوازنده پیانو همزمان با فرا رسیدن ایام شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) آهنگ بیکلام «باز این چه شورش است…» را با تاثیر از محتوای اثر ماندگار محتشم کاشانی به عاشقان حضرت امام حسین (ع) و یاران فداکارش در واقعه عاشورا تقدیم کرد.
این نوازنده و آهنگساز ۲ سال قبل نیز قطعه بی کلام «نوای نینوا» را بر اساس ملودیهای شناخته شده ماه محرم در فضای مجازی و نیز آلبوم تک نوازی پیانو «فراقی» را منتشر کرده بود.
البته غیر از این آثار که طی روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شده آثار دیگری از خوانندگان و مداحان در تک آهنگ و نواهای دیجیتالی منتشر شده که در جایگاه دیگری میتواند مورد بررسی قرار گیرد.
به هر حال آنچه پیداست، استفاده هنرمندان و خوانندگان عرصههای مختلف موسیقی از ظرفیتهای معنوی و هنری ایام سوگواری ماههای محرم و صفر است که در یکی دوسال گذشته شکل پر رنگی به خود گرفته و تبدیل به جریانی شده که قطعا نیازمند آسیب شناسی بیشتری است.
Δ