معاون امور مجلس رییس‌جمهور: «اوج» یاری‌رسان متولیان فرهنگ و هنر است

معاون امور مجلس رئیس جمهور و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سازمان اوج نسبت به همه نهادهای دولتی و حاکمیتی مرتبط با تولید و ارائه آثار فرهنگی و هنری به ویژه در حوزه فیلم و سینما عملکرد بهتری دارد.

به گزارش روز دوشنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا، سیدمحمد حسینی به بهانه ۱۰ سالگی سازمان رسانه‌ای «اوج» درباره کارنامه این مجموعه، اظهار داشت: یکی از نقاط قوت اوج در یک دهه گذشته، سریال سازی تلویزیونی است و نقطه ضعف آن عدم ایجاد تعادل بین همه ابزارهای تبلیغاتی و هنری از موسیقی تا داستان و رسانه‌های مجازی است. سازمان هنری رسانه ای اوج برای یاری رسانی به متولیان فعالیت های هنری در کشور از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است.

وی افزود: طی هشت سال گذشته با وجود ولنگاری فرهنگی و نگاه منفعلانه و مسامحه گرایانه به محصولات رسانه‌ای و هنری از سوی برخی مدیران دولتی، به طور کاملا طبیعی و عقلانی، شکل گیری و تقویت حوزه فرهنگ و هنر از سوی نهادها و جریان اصیل انقلاب ضروری بود. طبیعی است که مدافعان حقیقی انقلاب و آرمان‌های امام راحل برای ممانعت از هرگونه التقاط و برداشت ناصواب از اهداف اولیه انقلاب و فرمایشات رهبری با تمام توان به صحنه بیایند و با استفاده از توانمندی‌های خود، هم از شدت نفوذ برخی در دستگاه‌های اجرایی و به خصوص فرهنگی جلوگیری و هم زمینه ورود فعالان انقلابی به عرصه‌های مختلف را فراهم کنند.

حسینی تأکید کرد: در این مسیر فعالیت‌های سازمان اوج در یک برآیند کلی قابل تقدیر بوده و می‌توان از آن به عنوان یکی از دستگاه‌های یاری‌رسان به متولیان اصلی حوزه فرهنگ و هنر کشور نام برد. اگرچه انتظار می‌رفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم و دوازدهم بر اساس قوانین بالادستی و انتظارات حاکمیتی به حدی جامع و قوی ظاهر می‌شد که نیازی به ورود تشکیلات دیگری نباشد. امروزه سازمان‌های انقلابی و جهادی مانند اوج که بر پایه جوانگرایی و خلاقیت، محبوبیت خوبی بین فعالان رسانه‌ای کشور پیدا کرده‌اند، می‌توانند با ظرفیت های درونی خود در هر دولتی با شناسایی و پرورش هنرمندان جوان و مستعد و نیز تولید محصولات منطبق بر گفتمان انقلاب اسلامی، حمایتگر و یاری بخش دستگاه‌های دولتی باشند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور در ادامه توضیح داد: فیلم‌های سینمایی متکی بر تاریخ سیاسی انقلاب و دوران دفاع مقدس در کنار تولیدات رشته‌های دیگر و بهره‌مندی و حمایت از هنرمندان انقلابی که اغلب به دلیل مواضع ولایی خود در عرصه‌های هنری مهجور می‌مانند، می‌توانند منجر به خلق خاطرات بسیار ماندگار در ذهن مخاطبان و اقشار مختلف و نیز بسط و اثرگذاری پیام اینگونه تولیدات در سطح جامعه شوند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: فعالیت‌های موثر و درخشان، علاوه‌ بر تغییر ذائقه مردم موجب افزایش سطح توقعات آنان نیز می‌شود و لذا انتظار می‌رود سازمان اوج با احتیاط و دقت بیشتری نسبت به ادامه تولیدات خود گام بردارد تا مبادا منجر به نارضایتی طیفی از جامعه انقلابی کشور به ویژه بزرگان، علما و یا خانواده‌های محترم شهدا شود.

حفظ اصالت انقلابی برای نسل جوان یک اولویت است

وی درباره همکاری سازمان اوج با طیف‌های مختلف فکری هم گفت: تعامل و گفتگو با جامعه هنری به ویژه جوانان خلاق و نخبه پیرامون موضوعات مختلف ذیل گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی و در عین حال اعتقاد قلبی و عقلی به وجود پیوست‌های رسانه‌ای برای هر فعالیت انقلابی، دو راهکار مهم برای سازمان‌هایی مشابه اوج است. تلفیق بهره‌گیری صحیح از ابزار و زبان شیوای هنر با ابتکار و استعداد انسان‌ها در انتقال پیام، از وظایف مدیران فرهنگی هنری است.

معاون امور مجلس رئیس جمهور عنوان کرد: با توجه به کم کاری های صورت گرفته در دولت گذشته، حفظ فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و غیرت و عزت ملی باید ملاک همه تولیدات هنری باشد. کودک و نوجوان امروز به واسطه ضعف اعتقادی و رفتاری برخی کارگزاران نباید از اصالت انقلابی و دینی خود فاصله بگیرد و این نگرانی و دغدغه، وظیفه نهادهای فرهنگی و ارزشی را دو چندان سخت‌تر می‌کند.

حسینی با تأکید بر اینکه در یک نگاه کلی عملکرد سازمان رسانه‌ای اوج «خوب» ارزیابی می‌شود، توضیح داد: علت این سطح از ارزیابی این است که اولا سازمان مشابهی در این سطح با رویکرد برون سازمانی در حوزه فرهنگ و هنر پیش از اوج وجود نداشته، و بر این اساس، مدل سازمانی مطلوب برای سنجش عملکرد قطعاً با مدل‌های دیگر متفاوت است. ثانیاً دغدغه‌ها و نگرانی‌های مسئولان و دلسوزان انقلاب اسلامی که در حوزه فرهنگ و هنر، فیلم و سینما مطرح شده، فراتر و بالاتر از عملکرد این سازمان است. لذا در تناسب میان توقعات و خواسته ها با میزان عملکرد سازمان اوج، در بالاترین سطح این ارزیابی را به دست می‌دهد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر به سازمان اوج، به عنوان یک مجموعه‌ای بنگریم که از پشتیبانی جدی مالی و اعتباری نهادهای انقلاب بهره‌مند است، بخشی از توفیقات خود را مدیون این پشتیبانی است و دلیل دیگر توفیقات مدیریت متعهد، جوان و فعال مستقر در آن است که از نقاط قوت سازمان اوج محسوب می‌شود. اما یک نقطه ضعف را می‌توان عدم استفاده از مجموعه بی‌شماری از نیروهای فعال و اندیشمند جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه‌های سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی، اجرا، ارزیابی و نظارت، در همه زمینه‌های مرتبط با اهداف و وظایف اوج دانست.

دست رد زدن به تجربه‌ها ضریب خطا را افزایش می‌دهد

معاون امور مجلس رئیس جمهور با تاکید بر توجه به پیچیدگی روش‌ها در تعامل با افراد عرصه فرهنگ و هنر افزود: بدیهی است نیروهای جوان، نوآوری‌ها و استعدادهای جدیدی را به منصه ظهور می‌رسانند که ممکن است در طیف گسترده‌ای از پیشکسوتان فرهنگ و هنر و فیلم و سینما کمتر دیده شود، اما حذف آن ها محروم کردن سازمان از سال ها تجربه‌ ها در این حوزه است که با توجه به پیچیدگی روش‌ها و افراد عرصه فرهنگ و هنر، دست رد زدن به گنجینه تجربه ذی‌قیمتی محسوب می‌شود که به آسانی و ارزان به دست نیامده است و بدون توجه به آن ضریب خطا در عملکرد افزایش می‌یابد.

حسینی ادامه داد: اگر سطح کیفیت و محتوای آثار را با متوسط خروجی تولیدات سینما و تلویزیون ایران در نظر بگیریم، آثار اوج در حوزه فیلم‌های داستانی و سینمایی از سطح فوق، جایگاه بالاتری دارد و از این نظر قابل اعتنا است و در ویترین تولیدات سینمای ایران جایگاه قابل احترامی دارد. اما آن چه در میان اهالی فیلم و سینمای کشور مطرح می‌شود آن است که تامین و پرداخت هزینه‌های نسبتا بالایی که در تولید آثار اوج صورت می‌گیرد، هر هنرمندی را به بالابردن کیفیت اثرش ترغیب می‌کند، چراکه عموما سطح کیفی آثار با میزان بودجه آن رابطه مستقیمی دارد. اما در زمینه مستند، با وجود آثار ارزشمندی که در سازمان اوج به تولید رسیده است، به دلیل وجود رقبای جدی مثل مجموعه حقیقت و شبکه مستند، می توان گفت با تولیدات آن‌ها برابری می‌کند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی درباره شاخص‌ترین آثار مجموعه اوج طی یک دهه گذشته هم گفت: شاخص‌ترین اثر سازمان اوج در زمینه سینما، فیلم سینمایی «به وقت شام» اثر ابراهیم حاتمی‌کیاست که علی رغم برخی ایرادات و نقایصی که در مورد آن بیان می‌شود، به واسطه روزآمدی، جدیت در بیان پیام، همسویی با اهداف نظام و انقلاب اسلامی، کیفیت فنی و هنری، و نیز ارتباط با مخاطب فراوان همچنان بهترین اثر تولیدی سازمان اوج به شمار می‌رود.

اوج، نسبت به تمام نهادهای دولتی و حاکمیتی عملکرد بهتری داشته است

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سازمان اوج با توجه به نقاط قوتی که به آن اشاره شد، نسبت به تمامی نهادهای دولتی و حاکمیتی در خصوص آثار فرهنگی و هنری و به ویژه در زمینه فیلم و سینما عملکرد بهتری دارد. تعداد آثار، کیفیت آثار، دستیابی به نتایج طراحی شده، ارتباط با مخاطب را می‌توان به عنوان برخی شاخص های سنجش این ارزیابی برشمرد. البته تصور این که نهادهای دیگر مثل حوزه هنری، موسسه شهید آوینی، و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در صورت حمایت و پشتیبانی همسان و یا نزدیک با سازمان اوج، آثار ارزشمندی تولید کنند، چندان دور از واقعیت نیست.

حسینی با اشاره به دیگر حوزه‌های فعالیت سازمان اوج هم گفت: در مورد اقدامات سازمان اوج در زمینه تئاتر اطلاع چندانی ندارم، اما در زمینه موسیقی و هنرهای تجسمی به نمونه آثاری برخورد می‌شود که توان و استعداد نیروهای انقلاب اسلامی را در حوزه هنر به خوبی نشان می‌دهد و البته باید توسعه کمی و کیفی مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور درباره اولویت‌های سازمان اوج برای بهبود فعالیت‌های خود در آینده، تأکید کرد: هر پیشنهادی می‌تواند در راستای رفع نقاط ضعف، اعتلای نقاط قوت، شناخت فرصت‌ها و بیان راه‌های استفاده از آن و نیز شناخت تهدیدها و راه‌های تقلیل آن، تعریف شود. پیشنهاد می‌شود دست‌اندرکاران سیاستگذاری و پشتیبانی از سازمان اوج بدون حب و بغض و با گستردگی لازم، نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای آن را شناسایی و راهبردهای پیش روی سازمان اوج را بازآفرینی کنند.

نهال