منتفی شدن اجرایی منطبق بر محدودیت‌ها

فریبرز کریمی با اشاره به منتفی شدن اجرایش در تماشاخانه ایرانشهر عنوان کرد مدیران تئاتری در این شرایط می‌توانستند راه‌های خلاقانه‌ای برای اجرای تئاتر در نظر بگیرند اما این اتفاق رخ نداده است.

به گزارش روز یکشنبه سینما خراسان به نقل از خبرگزاری مهر ،فریبرز کریمی طراح و کارگردان تئاتر درباره تازه‌ترین فعالیتش گفت: قرار بود مرداد ماه در تماشاخانه ایرانشهر اجرا داشته باشم که متاسفانه به دلیل شرایط پیش آمده اجرا منتفی شد. این اجرا که هنوز نام آن مشخص نشده بود مبتنی بر فضایی بود که این روزها در تئاتر وجود دارد و اصولاً با تماشاگر محدودی هم به صحنه می‌رفت. این نمایش شبیه به اجراهای مکان‌محور بود اما به دلیل تعطیل شدن مجموعه کار در مرحله تمرین متوقف شد.

وی ادامه داد: این نمایش از لحاظ مضمونی به تعطیلی مکان‌ها و هویتشان در این بازه تعطیلی ارتباط پیدا می‌کرد. در واقع این اجرا باید در وضعیت تعطیلی اجرا برود که همین مساله هم در اجرای نمایش تضاد ایجاد می‌کند. این نمایش، اجرایی دیجیتال محور است که تنها با ۲۵ تماشاگر اجرا می‌شود و بازیگر نمایش نیز در طول اجرا دیده نمی‌شود و تنها صدایش را می‌شنویم. این اثر از همه نظر برای اجرا در این شرایط طراحی شده بود که فعلاً منتفی شده است اما همه امید ما این است که شرایط بهبود پیدا کند و واکسیناسیون سرعت بیشتری بیاید تا شرایط اجرای نمایش فراهم شود.

این کارگردان تئاتر درباره اجراهای محیط‌محور در این شرایط بیان کرد: متاسفانه فعلاً فضای مناسبی برای اجرای تئاتر وجود ندارد اما به نظرم در این شرایط بحرانی اگر هم بخواهیم اجرایی داشته باشیم باید انطباق زیادی با شرایط روز داشته باشد اما معتقدم اگر موقعیت برای اجراهای محیطی و مکان محور و شهری فراهم شود، اتفاق خوبی است و می‌توان آزمون و خطای خوبی برای این نوع از تئاتر انجام داد اما به نظر می‌رسد خود تئاتری‌ها هم زیاد از چنین موقعیت‌هایی استقبال نکردند و تنها شاهد یکی دو اجرای محیط‌محور در این شرایط بودیم.

کارگردان نمایش «بهارشکنی» در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: مدیران تئاتری ما می‌توانستند در این شرایط راه حل های خلاقانه تری را ارائه دهند و با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد نمایش‌هایی را تولید و به صورت «لایواستریم» از پلتفورم های مجازی پخش کنند اما چنین اتفاقی رخ نداد و همچنان هیچ برنامه ریزی برای تئاتر وجود ندارد.

مهر