کامبیز صبری معتقد است جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به تنهایی نمیتواند حرکتی عظیم را در قامتی شگفت انگیز برای مسئولان، استادان و هنرجویان حاضر در این جشنواره فراهم کند. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، کامبیز صبری استاد کارگاه و داور بخش مجسمه […]
کامبیز صبری معتقد است جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به تنهایی نمیتواند حرکتی عظیم را در قامتی شگفت انگیز برای مسئولان، استادان و هنرجویان حاضر در این جشنواره فراهم کند.
به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، کامبیز صبری استاد کارگاه و داور بخش مجسمه بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد هنری در قامت یک سمپوزیوم برجسته ترین ویژگی آن به شمار می رود، گفت: سمپوزیوم ها رویدادهایی هستند که در یک بازه زمانی محدود و مشخص هنرمندان را وا می دارند از ایده تا اجرای نهایی اثر خود را خلق کنند. قرار گرفتن نوجوانان و جوانان نوقلم در خلال این رویداد و برخورد آنها با اتفاقی به نام سمپوزیوم بدون هیچ تردیدی مهمترین ویژگی جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان است که در هیچ رویدادی در کشورمان نظیر و نمونه ندارد.
وی ادامه داد: دیگر ویژگی مهم این جشنواره به تمرکز گریزی و دوری از پایتخت و برگزاری در استانها و شهرستانهای مختلف باز می گردد. این مساله باعث میشود تا جوانانی که در آغاز راه فعالیت حرفهای خود هستند بتوانند ضمن آشنایی با هنرمند هم نسل خود با نگاه و تجربیات هنرمندان حرفه ای آشنا شوند و به این واسطه بتوانند دورنمای فعالیت حرفهای خود را در آینده به درستی تصویر و ترسیم کنند.
صبری سومین ویژگی برجسته جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را به ایجاد شور و شوق در جایجای ایران به واسطه میزبانی استانها و شهرستانهای مختلف از این رخداد دانست و بیان کرد: حضور هنرمندان جوان از استانها و شهرستانهای مختلف در نقطه ای واحد ضمن آشنایی آنها با فرهنگ، طبیعت و جغرافیای اقلیم متنوع کشورمان می تواند رویکردی دیگرگون را در شکل گیری و تاثیر گذاری محیط و بافت فرهنگی در خلق آثار هنرهای تجسمی به ویژه در شاخه ای مانند مجسمه برای هنرمندان فراهم آورد.
وی با تاکید بر آن که ذهن هنرجویان، دانشآموزان و دانشجویان جوان شرکت کننده در جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان هنوز پیچیدگی های ذهن هنرمند حرفهای را پیدا نکرده است، اظهار کرد: همین مساله ماده خام عظیمی را در اختیار استادان کارگاه ها و داوران این جشنواره قرار میدهد تا در تربیت ذهن خلاق هنرمندان جوان بهترین شیوه و اثربخش ترین روش را برای شکل دهی بینش هنری برای شکل دهی مسیر حرفه ای هنرمندان جوان فراهم آورد.
استاد و داور کارگاه مجسمه بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان درباره شیوه آموزش خود در کارگاه های سه روزه این جشنواره گفت: تلاش میکنم پیش از آغاز جشنواره با هنرجویانی که برای حضور در این رخداد انتخاب شدهاند ارتباط های اولیه را برقرار کنم و اگر این مهم میسر نبود در کوتاه ترین زمان، ابتدا برای شناخت جهان بینی هنرجویان با آنها به گفتوگو میپردازم و سپس در راستای علقه، نگاه، ایدئولوژی و سطح دانش علمی و عملی آنها تلاش میکنم تا داشتههای خود را در قالب کارگاه به آنها منتقل کنم. تعداد رخدادی مانند جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که پایه و بستر شکل گیری خود را بر جریان سازی و تربیت نسل آینده هنرمندان کشور با تاکید بر جوانان و نوجوانان هنرمند استوار کرده ، باید آنقدر در طول سال زیاد باشد تا بتوانیم پاسخگوی خیل مشتاق هنرمندان جامعه جوان کشور خود باشیم.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برای تغییر این انتظار باید تلاش کنیم که یک رویداد مجرد، نمی تواند به تنهایی پاسخگوی تمام نیازهای ایجاد جریان سازی هنری در کشور باشد. باید بپذیریم تنها به واسطه یک جشنواره چند روزه در طول سال نمی توانیم انتظار اتفاقات بنیادین و اساسی در قامت فعالیت های هنری در کشور را از آن داشته باشیم.
صبری در پایان با اشاره به تجربیات حضور خود در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان طی سال های گذشته در تبریز و کرمان گفت: در همراهی با جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران شاهد اتفاقات خوب و معرفی هنرمندان جوان در آن روزها بودم که امروز برای خود و هنرشان نامی دست و پا کردهاند. امیدوارم برگزاری دوره بیست و ششم جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در ایلام نیز منشأ تحولات خوبی برای هنرهای تجسمی و هنرمندان جوان کشورمان در تمامی شاخه های ۹ گانه آن باشد.
بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری «رضوان صادقزاده» با شعار «نرسیده به درخت، دو قدم مانده به گل» از سی ام مرداد تا سوم شهریور ماه ۱۳۹۸ در ایلام برگزار خواهد شد.
Δ