جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی به نیمه دوم برگزاری رسیده که مهمانان اصلی این رویداد آرامآرام از راه میرسند. به گزارش سینما خراسان، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که پیش از این در ایام برگزاری سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد […]
جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی به نیمه دوم برگزاری رسیده که مهمانان اصلی این رویداد آرامآرام از راه میرسند.
به گزارش سینما خراسان، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که پیش از این در ایام برگزاری سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشیه «سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» میپردازد.
همچنان میتوانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.
سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با عبور از نیمه نخست برگزاری حالا شاهد تکاپوی علاقمندان برای تماشای فیلمهایی است که در دومین نوبت اکران روی پرده میروند و به استناد استقبال صورت گرفته از نخستین اکران حالا کنجکاوی درباره آنها دوچندان شده است.
فیلم روز؛ مهمانخانه ماه نو
خاطره «اوشین» در پنجمین روز برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو زنده شد؛ رونمایی از اولین فیلم محصول مشترک سینمای ایران و ژاپن با نقشآفرینی مهناز افشار و آیاکو کوبایاشی، بازیگر سالخورده نقش «اوشین» روز گذشته با استقبال ویژهای از سوی مخاطبان مواجه شد.
«مهمانخانه ماه نو» را جواد نوروزبیگی تهیهکنندگی کرده و تاکهفومی سوتسویی فیلمساز ژاپنی کارگردانی آن را برعهده داشته است.
علاوهبر مهناز افشار هم بازیگرانی چون نسیم ادبی و علی شادمان در ترکیب ایرانی عوامل این فیلم حضور داشتهاند و مهمترین چهره ایرانی حاضر در این فیلم هم نغمه ثمینی است که نگارش فیلمنامه را برعهده داشته است.
در خلاصه داستان فیلم «مهمانخانه ماه نو» آمده است؛ نوشین مادری است که با دختر خود زندگی آرامی دارد، اما سفر مردی به ایران زندگی آنها را به هم میریزد.
تاکهفومی سوتسویی در سال ۱۹۵۷ متولد شد و فارغالتحصیل دانشگاه توکیو زوکی است. او به عنوان دستیار کارگردان و تدوینگر در چند فیلم همکاری داشته است. اولین نمایش خود را با عنوان ماجراجویی بزرگ روی صحنه برد. او فیلمهای داستانی متعدد و همچنین فیلمهای تبلیغاتی بسیاری را کارگردانی کرده است. از سال ۲۰۰۵ به عنوان استاد هنر در دانشگاه هنر توکیو تدریس میکند. در یک سیاره تنها، پرتره باخ، بیش از درایو و ماجراجویی بزرگ از آثار او هستند.
دیروز اولین نوبت اکران فیلم سینمایی «مهمانخانه ماه نو» در ایران بود که به واسطه حضور عوامل و دعوت از مهمانان، جدول اکرانهای جشنواره را با اندکی اختلال هم مواجه کرد.
چهره روز؛ جواد عزتی
تا اینجا میتوان گفت فیلم اول سروش صحت، محبوبترین فیلم ایرانی رونمایی شده در جشنواره سیوهفتم بوده است؛ فیلمی ساده و تماشایی که بخشی از ارزشهای خود را وامدار ترکیب حرفهای بازیگرانش است.
روز گذشته و همزمان با دومین نوبت اکران فیلم در جشنواره که بازهم با استقبال ویژه مخاطبان مواجه شد و تعدادی هم ناگزیر موفق به ورود به سالن نمایش نشدند، برخی از بازیگران فیلم هم مهمان پردیس چارسو شدند.
حضور جواد عزتی بیشتر مورد توجه رسانهها و عکاسان خبری قرار گرفت. عزتی که حالا از بازیگران موردعلاقه مخاطبان و موردتحسین منتقدان در سینمای ایران محسوب میشود، درست در دورهای که با حضور در دو فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «جاندار» در بخش ملی جشنواره فجر خودش درخشید، با دو فیلم دیگر در بخش جهانی این رویداد حاضر شدهاست.
دو فیلم «پیلوت» و «جهان با من برقص» تازهترین نقشآفرینیهای عزتی در سینما محسوب میشود که هر دو نیز در جشنواره جهانی فجر مورد توجه قرار گرفته است؛ بخصوص فیلم دوم که عزتی در کنار دیگر بازیگران فیلم به خوبی در مقابل دوربین سروش صحت حاضر شده و لحظاتی ناب از زندگی را به تصویر درآوردند.
همزمان با این حضور پررنگ در ویترین «فجر» هم به تازگی خبر رسیده جواد عزتی قرار است در تازهترین پروژه سینمایی مجید مجیدی ایفاگر نقش اصلی باشد و بنابر شنیدهها این فیلم قرار است در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر رونمایی شود. باید دید حاصل اولین همکاری مشترک این بازیگر و کارگردان مطرح سینمای ایران چه سرانجامی خواهد داشت.
نکته روز؛ مهمان ویژه از راه رسید
هر چقدر هم که درباره اهمیت فیلمهای ایرانی و خارجی حاضر در ویترین جشنواره جهانی بنویسیم بازهم اصلیترین پارامتر برای قضاوت درباره برگزاری «بینالمللی» یک رویداد هنری، حتماً ترکیب مهمانان آن رویداد است.
جشنواره جهانی فیلم فجر که سال گذشته میزبان چهرههای مطرحی همچون الیور استون و الیویه مگاتون بود، امسال هم تلاش داشته برگبرندههایی را در حوزه دعوت از چهرههای معتبر سینمای جهان رو کند.
پل شرایدر فیلمنامهنویس مطرحی که همکاری با فیلمسازانی همچون مارتین اسکورسیزی را در کارنامه دارد، مهمترین چهره بینالمللی دعوت شده به جشنواره جهانی فجر محسوب میشود؛ سینماگری که دیروز در پردیس چارسو حاضر شد و در قالب کارگاه دارالفنون بخشی از تجربیات و دانش خود در زمینه فیلمنامهنویسی را با علاقمندان حاضر در این رویداد به اشتراک گذاشت.
شرایدر در بخشی از این کارگاه اینگونه بخشی از ملاحظات خود در حوزه فیلمنامهنویسی را تشریح کرد؛ «وقتی فیلمنامه در شما احساس بدی به وجود میآورد در دیگران هم احساس بدی ایجاد میکند. نکته دیگر این است که اگر به چیزی باور ندارید آن را ننویسید. شما با خلاصه داستان میتوانید بفهمید چه اتفاقی در ادامه فیلمنامهتان خواهد افتاد. در ضمن اگر حساس باشید که من کجای این داستان قرار دارم و آن را برای شخص دیگری مینویسید، بهخوبی از عهده کار نگارش فیلمنامه برنمیآیید.»
فیلمنامهنویس «راننده تاکسی» در ادامه برنامههای حضورش در ایران، فردا صبح در قالب نشست رسانهای مقابل اصحاب رسانه مینشیند تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران ایرانی باشد.
پیشنهاد ویژه؛ دیدهبان
در گزارش آئین افتتاحیه جشنواره جهانی فجر به رونمایی از نسخه اصلاحشده فیلم سینمایی «دیدهبان» اشاره کردیم؛ ساخته تحسینشده ابراهیم حاتمیکیا که حالا پس از گذشت بیش از ۳ دهه نسخه ترمیمشده آن باریگر روی پرده رفته است.
در بخش «کلاسیکهای مرمتشده» جشنواره سیوهفتم، قرار است «دیدهبان» امشب باردیگر روی پرده برود.
فیلم در قالب اکران مردمی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره ۶ پردیس چارسو به نمایش در خواهد آمد و علاقمندانی که فرصت تماشای این فیلم خاطرهانگیز در آئین افتتاحیه را نداشتهاند میتوانند از این فرصت استفاده کنند.
فیلم سینمایی «دیدهبان» محصول سال ۱۳۶۷ است و در همان سال در هفتمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر توانست جایزه ویژه هیأت داوران و نیز سیمرغ بهترین فیلم دوم را برای ابراهیم حاتمیکیا به ارمغان بیاورد.
Δ