آیین افتتاحیه هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» یکشنبه شب ۱۸ آذرماه امسال در سالن شماره ۱ پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مراسم افتتاحیه جشنواره سینماحقیقت، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را حامد شکیبانیا برعهده داشت، بعد از پخش سرود ملی و […]
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مراسم افتتاحیه جشنواره سینماحقیقت، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را حامد شکیبانیا برعهده داشت، بعد از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم، محمد حمیدی مقدم، دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز سینمای مستند، تجربی و پویانمایی روی صحنه آمد و ضمن خوشآمدگویی به حاضران گفت: خوشحالم که پس از ماهها تلاش بیوقفه در این جمع صمیمی همراه بزرگان، اساتید و دوستداران سینمای مستند ایران به استقبال جشنوارهای میرویم که دنیایی از جسارت، زیبایی و غافلگیری پیش روی چشمان شما خواهد گشود.
افتتاحیه جشنواره با فیلمی درباره جانهای پاک از دست رفته در غزه در آغاز، ادای احترام میکنم به همه زنان، مردان و کودکان غزه، به مردم مظلوم و مقاومی که بیش از یک سال است، آماج سخت ترین حملات غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس هستند.
در این آیین که به احترامِ حقیقت و در ستایشِ انعکاسِ واقعیت برپا شده، به جانهای پاکِ از دست رفته در غزه و کودکان بیگناهی ادای احترام میکنم که تصویرشان از خاطرمان نمیرود. جشنواره هجدهم را با فیلمی درباره این مردم، کلید میزنیم و خود را کنار آنها میبینیم. جشنواره سینماحقیقت، به عنوان ناظر و ثبت کننده همیشگی، این روزها موقعیت پیچیدهای دارد، جهان درگیر آشوب و بینظمی است و نقش مستندساز، شاید در این اوضاع بیش از هر دوره دیگر، اهمیت پیدا کند.
هنرمندان گرامی، حضار محترم، جشنواره «سینماحقیقت» در دورههای اخیر، نمایشگر آثاری اجتماعی، مطالبه گر، منتقدانه و جسورانه بوده است. ما به دنبال سینمای مستند خنثی نبودهایم، پس کوشیدیم به فیلمسازان جوان که با توجه به تجربه و تلاش مستندسازان موفق نسلهای قبل، تجربه کرده و فیلم می سازند، بها دهیم. نتیجه تولد نسلی نوست، نسلی تازه نفس، که میکوشد راوی زمانه خود باشد. به بزرگان و استادان ادای احترام می کنیم و خوشحالیم که همواره حامی «سینماحقیقت» و همراهمان بودند، نامهای معتبری که حضورشان، اعتبار سینمای ایران است.
امسال هم، آنچه شما در بخش ملی می بیند، دور از محافظه کاری است. نسل امروز، شفاف و صریح است، پس سینمای مستند باید صراحت و شفافیت داشته باشد، به فیلمسازان اعتماد کردیم که نقدشان، منصفانه باشد، این چنین شد، تعداد زیادی فیلم اجتماعی درباره بحرانها، مشکلات محیط زیستی، شکاف نسلی، جدایی، اعتیاد و مسائلی از این دست در جشنواره خواهید دید که صادقانه می کوشند، بر دنیای ما نوری بتابند، و مگر نه این که هنرمند کارش این است که در دل سیاهی، روشنی بیافروزد؟ضیافت هجدهم «سینماحقیقت» را با سپاس از هنرمندان و مستندسازانی آغاز می کنیم که چراغ این سینما را روشن نگه داشتند، بی حضور پرفروغ و اندیشه آنها، سینمای مستند ایران درخششی ندارد. سینمایی که مشکل کمبود بودجه و توزیع و نمایش دارد و تلاشهای فراوان برای تغییر این وضعیت، هنوز نتوانسته فضایی ایده آل برای آن به وجود بیاورد. یکی از اهداف «سینماحقیقت» توجه دادن مدیران و سیاست گذاران به اهمیت سینمای مستند، و مسایل آن است.
امروز میزبان بزرگان سینمای مستند، هستیم، امیدوارم این همراهی را همیشه در جشنواره «سینماحقیقت» داشته باشیم. پرسعادتیم که حضور این اساتید، به محفل ما گرما و شور داده است. هنرمندان گرامی امیدوارم، در روزهای پیش رو به تماشای گنجینه ای از بهترین مستندهای ایرانی و خارجی نشسته و از کشف این آثار و معانی و مفاهیمی که در آنها جاریست، لذت ببرید. از همراهیتان سپاسگزارم.
مستندسازان مردم را به تامل درباره جهان وادار میکنند
در ادامه این برنامه پیامی ویدیویی از بیل نیکولز، فیلمساز آمریکایی، پخش شد. این فیلمساز آمریکایی درباره اهمیت مستند و تاثیری که روی درک مخاطبان از دنیا میگذارد صحبت کرد و گفت: مستندها حس ما را نسبت به جهان زنده نگه میدارند. درک عمیقتری از جهان هستی به ما داده و به جهان اطراف شکل و بافتی تازه میدهند. اینروزها امکانات سینمایی ما با هوش مصنوعی همراه شده است. این ماجرا میتواند چالش و فریب را با خود به همراه داشته باشد. باید نسبت به این موضوع هشیار باشیم. دنیای ما سرشار از موضوعاتی است که باید به آنها پرداخت و افراد زیادی هستند که باید دیده یا شنیده شوند. مستندسازان با مردم صحبت میکنند و ما را به تامل و تفکر درباره جهان اطراف وادار میکنند.
گواه حقیقت شوید
در ادامه برنامه پیام اریک اشپیتزر، صداگذار اتریشی، به جشنواره هجدهم پخش شد. این سینماگر بینالمللی در بخشی از پیام خود به جشنواره سینماحقیقت گفت: پیام من به همه علاقهمندان سینمای مستند این است که مهم نیست راه چهقدر سخت شود، به مسسیر خود ادامه دهید و ناامید نشوید. با این کار قدم بزرگی برای نسل آینده برخواهید داشت. مستند باید تریبونی در اختیار همه مردم باشد؛ بهشرطی که گواه حقیقت شوید. امیدوارم روزهای خوبی را در جشنواره سپری کنید.
اویدیو سالازار، فیلمساز آمریکایی هم در پیام بسیار کوتاهی به جشنواره امسال گفت: موفق باشید؛ دوستان به جای ما.
سمیر جلالالدین فیلمساز عراقی هم در پیام ویدیویی خود از عوامل برگزاری سینماحقیقت تشکر کرد و درباره فیلم مستندی که با موضوع نژادپرستی ساخته است توضیحاتی را ارائه کرد.
برگزاری بزرگداشت حسین ترابی
سپس محمد حمیدی مقدم و مصطفی رزاقکریمی برای تقدیر از حسین ترابی، فیلمساز پیشکسوت به روی صحنه آمدند. حمیدی مقدم گفت: شروع جشنواره با تجلیل از هنرمندان عزیز و پیشکسوت خیلی برکت بزرگی است. یادم است سال ۹۸ با استاد منوچهر انور و محمدرضا اصلانی کار تجلیل را در مراسم افتتاحیه شروع کردیم. همه از کارنامه درخشان حسین ترابی باخبر هستند و منت بر ما گذاشتند که امروز اینجا حضور دارند. ما به رسم شاگردی از او تقاضا میکنیم تا جشنواره هجدهم را برای ما آغاز کند.
در ادامه از حسین ترابی، گفت: من از بیمارستان آمدهام و دوست دارم برای برگزاری هجدهمین جشنواره سینماحقیقت تبریک بگویم. سینما در لابراتوار علمی پدید آمد، اما اگر یک نفر از گرسنگی در اتاقک راهآهن جانش را از دست نمیداد، امروز سینمای داستانی وجود نداشت. دوست دارم غزل ۴۸۳ از حافظ را بخوانم:
نمیبینم نشاط عیش در کس نه درمان دلی نه درد دینی
درونها تیره شد باشد که از غیب. چراغی برکند خلوتنشینی
سپس پیام ویدیویی کارول منصور، کارگردان فیلم «حالت عشق» و مونا خالیدی تهیهکننده آن پخش شد که در این پیام گفتند: این فیلم درباره وضعیت غزه از نگاه دکتر ابوسته است. او یک مرد معمولی با خانوادهای معمولی است اما رسالت بیان این موضوع را بر دوش خود حس میکند. ما خوشحال هستیم که با او دوستی صمیمی داریم و توانستیم گفتوگویی عمیق را با او رقم بزنیم. در پایان این فیلم مستند پخش شد.
در این مراسم چهرههایی چون حبیب ایلبیگی، مرتضیرزاقکریمی، مسعود نجفی، عبدالحسین بدرلو، محمد طیب و… حضور داشتند.
هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار میشود.
Δ