«گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد

رئیس سازمان سینمایی کشور از راه‌اندازی «گروه سینمایی فرهنگ» در جهت حمایت جامع و قاعده‌مند اکران فیلم‌های فرهنگی در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در جلسه مدیران ستادی سازمان سینمایی، با اشاره به اینکه راه‌اندازی گروه فرهنگ می‌تواند نتایج چشمگیری برای کلیت سینمای ما داشته باشد، گفت: طی سالهای گذشته بحث‌های مختلف و دامنه‌داری درباره شرایط اکران فیلم‌های فرهنگی در کشور وجود داشته و هر ساله بر دامنه آنها افزوده شده است.

وی افزود: پس از بررسی‌های کارشناسی پیرامون ارائه ساز و کار حمایتی از این جریان سینمایی مصوب شد برنامه‌ای هدفمند برای حمایت از فیلم‌های غیرتجاری به دلیل شرایط اکران آسیب‌پذیری که دارند، تدوین شود که خوشبختانه این مهم، اکنون محقق شده است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه مدیریت گروه سینمایی فرهنگ به موسسه سینماشهر واگذار و آیین نامه آن ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: ایجاد گروه سینمایی فرهنگ، پاسخ به ضرورتی چندین ساله در حوزه اکران فیلم‌هاست که خلاء آن کاملا احساس شده و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این گروه سینمایی بتوان رضایت خانواده سینما و مخاطبان این گونه آثار را در اقصی نقاط کشور جلب کرد.

به گفته وی در این طرح، فیلم‌های سینمایی در سینماهای منتخب نمایش داده می‌شوند.

وی درباره روند اکران این آثار عنوان کرد: فیلم هایی که قرار است در این گروه سینمایی وارد چرخه اکران شوند از طریق موسسه سینماشهر درخواست‌های خود را ارائه خواهند داد که پس از تایید در شورای انتخاب گروه سینمایی فرهنگ جهت اکران در سالن سینماهای منتخب اقدام خواهد شد.

خزاعی با توضیح اینکه یکی از معضلات فیلم‌های فرهنگی، اکران پراکنده، کم رونق و خارج از ضابطه این آثار بوده است، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد زمان اکران آثار فرهنگی قاعده‌مند، شفاف، منظم و مستمر صورت گیرد به طوریکه مخاطب این نوع آثار در همه روزهای هفته، امکان دسترسی و تماشای آن را داشته باشند. به همین منظور سینماهای منتخب موظفند بسته زمانی اکران ساعات ۱۴ تا ۲۲ را به صورت مداوم و پیوسته داشته باشند. به عبارت دیگر فیلم منتخب گروه سینمایی فرهنگ طبق جدول زمان‌بندی مشخص در سالن‌های منتخب نمایش داده شده و بلیت‌فروشی آنها نیز به دو صورت آنلاین و حضوری صورت می‌گیرد.

وی میزان استقبال مخاطبان از این آثار را یکی از محورهای انتخاب این آثار عنوان کرد و گفت: گروه سینمایی فرهنگ با هدف بسترسازی، فضای مناسبی برای دیده شدن این نوع آثار و تحقق شعار عدالت فرهنگی برای همه فعالان سینما محسوب می‌شود و با توجه ظرفیت‌هایی که هم در حوزه تولید سینمای ایران و نیز علاقه‌مندی مخاطبان به این نوع آثار، به نظر می‌رسد این حوزه چشم‌انداز مطلوبی را پیش رو داشته باشد.

گفتنی است اعضای گروه فیلم‌های فرهنگی متشکل از معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی ، معاون نظارت و ارزیابی سازمان، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم، مدیر عامل موسسه سینماشهر، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از اعضای شورای انتخاب فیلم گروه سینمایی فرهنگ است.