مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیران ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر در سال های گذشته دیدار و گفتگو کرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی در نشستی با کامبیز روشن روان، […]
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیران ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر در سال های گذشته دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی در نشستی با کامبیز روشن روان، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش و شاهین فرهت درباره جشنواره موسیقی فجر گفتگو کرد.
اله یاری در این نشست گفت: ساماندهی آئین نامهها و شوراهای دفتر موسیقی و ساختارها از ضرورت ها و برنامههای دفتر موسیقی است که در دستور کار قرار داد اما دفتر موسیقی تقویم جشنوارههای موسیقی جوان، نواحی و فجر را نیز دارد و برنامه ریزی این رویدادها را انجام میدهد. با توجه به اهمیت جشواره بین المللی موسیقی فجر و فرصت باقی مانده تا زمان جشنواره، تصمیم داریم از تجربهها و نظرات هنرمندان از جمله دبیران دورههای قبلی جشنواره که با مسائل این رویداد آشنایی کامل دارند، استفاده کنیم. ضرورت دارد جشنواره بین المللی موسیقی فجر، فرصت و امکانی برای حضور سلایق مختلف موسیقی فراهم کند.
کامبیز روشن روان، آهنگساز و دبیر دورههای ۲۲ تا ۲۴ جشنواره بین المللی موسیقی فجر، در این نشست بیان کرد: در دورههایی که دبیر جشنواره بودم، جشنواره رقابتی شد و رقابت تکنوازی، گروه نوازی، ارکسترها و گروههای کُر در جشنواره فراهم شد و به این ترتیب گروهها و هنرمندان مناسب و توانمندی شناسایی شدند. کشور ما در زمینه موسیقی ظرفیت و توانمندی زیادی دارد اما اگر استعدادها ساماندهی نشوند و فرصت و امکان اجرا نداشته باشند، ممکن است این گروهها تعطیل شوند. در آن زمان، بخش موسیقی پاپ را به جشنواره اضافه کردیم و بخش رقابتی پاپ هم در جشنواره ایجاد شد تا فرصتی برای آثار جدید برگرفته از فرهنگ ایرانی فراهم شود. در بخش بین الملل، ضرورت دارد گروهها و هنرمندان حرفهای در جشنواره حضور داشته باشند.
روشن روان با تأکید بر اهمیت بخش پژوهش گفت: در آن دوره که دبیر بودم، بخش پژوهشی نیز در جشنواره راه اندازی و به آسیب شناسی موسیقی ایران پرداخته شد. در واقع، هدف این بود که کاری زیربنایی در حوزه پژوهش، انجام شود و تداوم یابد.
حسن ریاحی آهنگساز و دبیر دورههای ۱۹ تا ۲۱ و ۲۶ تا ۳۱ جشنواره بین المللی موسیقی فجرنیز در این نشست، اظهار کرد: در حال حاضر، نوعی یکنواختی در جشنوارههای موسیقی دیده میشود و باید یکنواختی و تکرار از جشنواره موسیقی فجر گر فته شود تا جشنواره، جشنوارهای پویا باشد. در دورههایی که دبیر بودم فکر کردیم استعدادهای موسیقی نواحی، کلاسیک ایرانی و غربی را حمایت کنیم و جشنواره از این نظر، موفق بود. به هر حال، ضرورت دارد جشنواره بین المللی موسیقی فجر، بر موسیقی ملی ما، یعنی موسیقی نواحی و کلاسیک ایرانی، تأکید کند. هرچند دست جشنواره از نظر مالی باز نیست اما مهم است نوازندگان و هنرمندانی که از دیگر کشورها به جشنواره می آیند، با کیفیت باشند.
حمیدرضا نوربخش دبیر دورههای ۳۱ تا ۳۳ جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: جشنواره بین المللی موسیقی فجر به ضرورت، در دورهای شکل گرفته و بنا بر این بوده جشنی در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی باشد و هر حوزهای به تناسب، رویداد خود را طراحی و اجرا کند. یک نگاه این بود که جشنواره موسیقی فجر، بروز شادمانی باشد بنابراین جشنواره در سالنهای متعددی در نقاط مختلف شهر برگزار شود اما یک نگاه هم این بود که جشنواره بستری برای تعامل موسیقی ایران با موسیقی دیگر کشورها و فرصتی برای تعالی موسیقی باشد و از این فرصت، استفاده هنری و معنوی شود. به دلایل مختلفی از جمله مشکلات موسیقی در کشور، این نگاه چندان در جشنواره محقق نشد و شرایطی پیش آمد که مرزبندی در جشنواره به وجود آید که عمده مشکلاتی که جشنواره بین المللی موسیقی فجر داشته، ناشی از این نگاه است.
وی ادامه داد: در دهه شصت چون به ندرت کنسرت و اجرای موسیقی وجود داشت، جشنواره فرصت مناسبی برای حضور گروههای مختلف در جشنواره بود اما از دهه ۷۰ که به تدریج اجرای کنسرتها افزایش یافت. جشنواره بین المللی موسیقی فجر، تنها گزینه برای گروههای موسیقی نبود. البته در سی و چهار دوره جشنواره موسیقی فجر، حتماً ۱۵ دوره، درخشان بوده است.
مدیرعامل خانه موسیقی ایران در ادامه متذکر شد: جشنواره بین المللی موسیقی فجر به عنوان ویترین موسیقی باید جذاب باشد و اگر ویترین جذابی داشته باشیم گروهها و اجراهای آن دیده میشوند. جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ظرفیت یگانه و ممتازی است که باید از آن استفاده شود و هنرمندانی که تاکنون دبیر یا داور جشنواره بودهاند این دغدغه را داشتهاند که از این بستر استفاده شود. جشنواره بین المللی موسیقی فجر باید چنان مهم شود که هر گروه و هنرمندی باور کند حضور در جشنواره، میتواند به آنها کمک کند.
این خواننده در ادامه افزود: آئین نامه جشنواره بین المللی موسیقی فجر به بازنگری نیاز دارد و لازم است چارت و ساختار جشنواره و مسئول جشنواره مشخص باشد چنانکه آقای روشن روان هم گفت رقابت در جشنواره مهم است و از جذابیتهایی است که انگیزه و اشتیاق به هنرمند میدهد. رقابت گروههای موسیقی در جشنواره، به شرطی اهمیت دارد که گروهها رها نشوند و راه همواری برای تولید و ارائه آثارشان فراهم شود تا به بدنه اصلی موسیقی اضافه شوند. در دورهای که دبیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر شدم رقابت را در بخش تولید به جشنواره آوردیم و جایزه باربد طراحی شد که قبلاً چنین جایزهای در موسیقی نداشتیم. البته ممکن است نقدها و ایرادهایی به داوریها باشد که در بیشتر رویدادها وجود دارد و میتواند اصلاح شود.
شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین و سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در این نشست یادآور شد: برگزاری این نشست که دبیران جشنواره حضور دارند و نظرات و تجربههای خود را بیان میکنند، ایده ارزشمندی است. در دورههای مختلف برای جشنواره و موسیقی تلاش کردهاند که شایسته قدردانی است.
فرهت در پایان متذکر شد: انتخاب گروهها و هنرمندان و گروه های خارجی برای جشنواره اهمیت دارد و کیفیت آنها مورد توجه است. برگزاری جشنواره به صورت رقابتی نیز موجب انگیزه گروهها میشود.
Δ