گام سوم رویدادهای موسیقایی «مکتب تهران» این بار به بررسی آثار دیمیتری شوستاکوویچ با حضور نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر برگزار میشود. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، رویدادهای موسیقایی مکتب تهران که پیشتر در آن ها آثاری از «موتزارت»، «واگنر» و «الوین لوسیر» مورد بررسی قرار گرفته بودند، ساعت ۱۷ روز یکشنبه چهاردهم […]
گام سوم رویدادهای موسیقایی «مکتب تهران» این بار به بررسی آثار دیمیتری شوستاکوویچ با حضور نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر برگزار میشود.
به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، رویدادهای موسیقایی مکتب تهران که پیشتر در آن ها آثاری از «موتزارت»، «واگنر» و «الوین لوسیر» مورد بررسی قرار گرفته بودند، ساعت ۱۷ روز یکشنبه چهاردهم مهرماه با حضور نادر مشایخی به تحلیل آثار دمیتری شوستاکوویچ می پردازد. این مجموعه رویدادها، با تمرکز بر هشت سمفونی دوم «شوستاکوویچ» ادامه خواهد یافت که دو هفته یک بار، یکشنبهها با حضور نادر مشایخی در مکتب تهران برگزار خواهد شد.
درتوضیح نشست جدید رویدادهای موسیقایی مکتب تهران آمده است: «در جلسه ای که گذشت، بحثهای مقدماتی درباره هفت سمفونی اول «شوستاکوویچ» مطرح شد. سمفونی هفتم، فضایی برای گستردهتر شدن دایره مخاطبان این آهنگساز فراهم آورد. سمفونی هفتم، در ابتدا معیاری برای جهانی شدن او بود و به زودی به فصل جداکننده آثار او تبدیل شد. شوستاکوویچِ در سمفونی هشت به بعد، آهنگسازی احیا شده و تازه است. بررسی سیر کاری که او انجام داده و دریافتی که از مسیر خلاقه او داریم، برای علاقمندان موسیقی و هنر، جذاب و پرنکته است، ضمن اینکه نوع نگاه ما به آثار او و هر هنرمند دیگر، بخشهایی از درونیات ما را برایمان آشکار می کند.
در جلسه دوم این رویداد با عنوان «گام سوم»، سمفونی هشت، به عنوان یک مبدأ انتخاب شده است. چرا که شوستاکوویچ بعد از سمفونی هفت که معروفترین اثر اوست، وی در سمفونی هشت، با دیدی تازه جهان را مشاهده می کند.شوستاکوویچ در سمفونی هفت نیز جنگ جهانی دوم و مقاومت روسیه و شهر لنینگراد در مقابل آلمان را نشان می دهد. البته بین سمفونی هفت و هشت، اختلاف جالبی است اما ما در سمفونی هشت با شوستاکوویچ دیگری روبه رو هستیم.»
نادر مشایخی نیز با اشاره به اینکه کارِ «شوستاکوویچ» به ریشههای فرهنگی ما در شرق نزدیک است بیان کرد: موسیقی او، آتنال نیست. شنونده موسیقی ایرانی، این فضا را در ریشه های شنوایی موسیقیاش دارد. تحلیل این گزاره آسان نیست اما روح شنونده شرقی موسیقی، با فضای کار شوستاکوویچ همراهی دارد. در سطح جهانی نیز فضای کار او، برای مخاطبان تازگی و شادابی داشته است؛ از این جهت، شوستاکوویچ را میشود در مقابل کسانی همچون «شوئنبرگ» قرار داد.
Δ