کارگردان نمایش «دستهای آلوده» با اشاره به اینکه در این نمایش فلسفه سارتر از زاویه دید یک کارگردان روایت میشود، درباره دیگر ویژگیهای این اثر نمایشی به ارائه توضیحاتی پرداخت. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، مسعود موسوی کارگردان نمایش «دستهای آلوده» که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است درباره انتخاب […]
کارگردان نمایش «دستهای آلوده» با اشاره به اینکه در این نمایش فلسفه سارتر از زاویه دید یک کارگردان روایت میشود، درباره دیگر ویژگیهای این اثر نمایشی به ارائه توضیحاتی پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، مسعود موسوی کارگردان نمایش «دستهای آلوده» که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است درباره انتخاب این متن گفت: بعد از اجرای نمایش «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» که درباره جنگ جهانی دوم و اشغال پاریس توسط آلمان بود، به این نتیجه رسیدم که مرور بخشی از تاریخ همواره میتواند عبرت آموز و جذاب باشد از طرف دیگر احساس کردم در کار بعدیام باید یک گام به جلو بردارم از همین رو سراغ آثار ژان پل سارتر رفتم.
وی ادامه داد: ابتدا یکی از رمانهای سارتر را برای اقتباس انتخاب و آن را تبدیل به نمایشنامهای به نام «ایزوله» کردم، اما به دلیل اینکه این نمایشنامه، متن بسیار سختی داشت تصمیم گرفتم اول «دستهای آلوده» را کار کنم تا ببینم میتوانم از عهده اجرای آثار سارتر بربیایم یا نه و اگر این اجرا موفقیتآمیز بود آن وقت گام بزرگتر را برمیدارم. اتفاقاً بعد از خواندن متن به این نتیجه رسیدم که علیرغم بلند بودن نمایشنامه میتوانم آن را کوتاه و دراماتورژی کنم و به متوجه شدم هر اتفاقی که در زمان نوشتن متن رخ داده و به نگارش درآمده است قابلیت این را دارد که در هر کشور و زمانی مجدداً اجرا شود.
موسوی درباره تغییراتی که در متن برای اجرا داده شده است، توضیح داد: برای روی صحنه بردن «دستهای آلوده» هم تعدادی از صحنهها و نقشها کم شد و هم مسائلی که نه تنها از نظر من کمکی به پیشبرد داستان نمیکرد بلکه تماشاگر را هم از شنیدن این همه دیالوگ خسته میکرد. همچنین همیشه این اعتقاد را داشتهام که متن متعلق به نمایشنامهنویس است و نقش کارگردان در اجرا مشخص میشود و کارگردان هم باید بتواند نکات نانوشته متن را بیرون بکشد و هم حداقل چندگام جلوتر از نویسنده باشد، وگرنه تنها به تکرار همان متن دست زده است. به همین دلیل با کمک طراحان نمایش، تلاش کردیم اتفاق جدیدی را رقم بزنیم. در طراحی صحنه خیلی خوب پیش رفتیم، آهنگساز نمایش اتفاق خاصی را رقم زده و طراح لباس نیز هماهنگ با فضا جلو رفته است که از آنها سپاسگزارم.
وی یادآور شد: در این نمایش بهعنوان کارگردان با احترام به فلسفه و نگاه سارتر، یک جنبه شخصی را هم در کنار کار ارائه دادهام. با توجه به زمانهای که در آن زندگی میکنیم و پیامی که میخواهم به مخاطبم بدم فلسفه اگزیستانسالیسم سارتر از دید من به مخاطب ارائه میشود.
این مدرس و کارگردان تئاتر در پایان درباره انتخاب بازیگران نمایش بیان کرد: در «دستهای آلوده» تلاش کردم مثل همیشه بازیگران جوان را در کنار بازیگران حرفه ای تئاتر داشته باشم و هنرمندان جوان را به سمت دنیای حرفه ای تئاتر سوق بدهم. برخی از بازیگران نمایش برای اولین بار است که در یک نمایش حرفهای روی صحنه میروند اما در اجرا دست کمی از بازیگران حرفهای ندارند. خوشحالم با حمیدرضا نعیمی کار کردم چون قبلا ما به عنوان ۲ دوست و کارگردان یکدیگر را میشناختیم اما الان خوشحالم که به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارد و اتفاق خوشایندی را رقم زده است.
Δ