هیات موسس انجمن فارغالتحصیلان «باغ فردوس» با هدف آموزش و تولید فیلم راهاندازی شد. به گزارش سینما خراسان، نشست مطبوعاتی هیات موسس انجمن فارغالتحصیلان باغ فردوس صبح امروز ۱۸ دی ماه در موزه سینما برگزار شد. در ابتدای این نشست کامران ملکی بهعنوان مجری این برنامه گفت: امروز اعضای هیات موسس انجمن فارغالتحصیلان باغ فردوس […]
هیات موسس انجمن فارغالتحصیلان «باغ فردوس» با هدف آموزش و تولید فیلم راهاندازی شد.
به گزارش سینما خراسان، نشست مطبوعاتی هیات موسس انجمن فارغالتحصیلان باغ فردوس صبح امروز ۱۸ دی ماه در موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست کامران ملکی بهعنوان مجری این برنامه گفت: امروز اعضای هیات موسس انجمن فارغالتحصیلان باغ فردوس اینجا هستند و میخواهند درباره مسایل این حوزه صحبت کنند.
در ادامه رهبر قنبری از اعضای این انجمن بیان کرد: ایده اصلی تشکیل این انجمن ناشی از مهر و محبت همایون علیخانی بود که ذاتاً یک انسان مهربان و شریف است. در قدم بعدی من نامهای به سازمان سینمایی نوشتم تا ما را در تشکیل این انجمن یاری دهند و تقریبا همه امکانات لازم از سوی موزه سینما، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و… در اختیار ما گذاشته شد. از همین رو ۲ روز بعد انتخابات جدید شکل میگیرد و امیدوارم گروههای جدیدتر و جوان تر در این انجمن حضور داشته باشند.
داستان تولد یک انجمن
سپس علی خسروی کوهستانی از دیگر اعضای هیات موسس این انجمن اظهار کرد: وقتی در مورد سینما صحبت میکنیم شاید خیلی منظور ما سینمای معمول نیست که در همه جا دیده میشود. موضوع این است که سینما بهعنوان یک پدیده فرهنگی که بعد از انقلاب با خلایی در زمینههای مختلف مواجه شده بود و نیاز به نیروی جدید انسانی داشت موضوع بحث ما قرار گرفت. در ابتدا باغ فردوس در شرایطی راهاندازی شد که ما مرکز و آموزشگاهی نداشتیم که بتواند نیروهای جدید آموزش دهد برای این امر مدیران موفق لازم بود تا امکانات را فراهم کند. فضای خوب برای هل دادن این هنرجویان هم اهمیت داشت. ضمن اینکه داستن اساتید مطرح هم از نیازهای مبرم ما بود. باغ فردوس فعالیتهای خود را در حالی شروع کرد که هر کدام از اساتید آن میتوانستند یک آموزشگاه سینمایی را اداره کنند. از نام مدیران تا اساتید و فارغالتحصیلان میشود دید چه گروه خوبی داشتیم که در یک شرایط سخت هرگونه امکانات برای کار و تحقیق در اختیار بچهها قرار دادند و با تلاشهای دوستان در دهه ۷۰ این مرکز به عنوان انجمن فعالیت به کار کرد و سال گذشته اولین همایش آن برگزار شد.
رهبر قنبری: ما به جیبمان وابستهایم البته آقای محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی وقت برای اولین بار نامه ما را نوشت و برخی هزینهها را تقبل کرد اما ما به صورت مستقل عمل میکنیمسیاوش دولت سرایی بیان کرد: در ابتدا به دلیل گستردگی امکانات همزمان در باغ فردوس هم کار و هم دانش وجود داشت ولی به دلیل مدیرت بد از این ظرفیت استفاده نشد. ما به دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران رفتیم و اولین بار در سال ۶۷ دور هم جمع شدیم و اولین انجمن دانش آموختگان را با هدف تولید فیلم راه اندازی کردیم که منجر به تولید چند فیلم شد. از همین رو انجمن سینمای جوانان ایران با حضور فارغالتحصیلان باغ فردوس شکل گرفت حتی پایههای مرکز گسترش هم چنین شکل گرفت.
همایون علیخانی عنوان کرد:این انجمن بدون داشتن تشکل قوی برای رسیدن به اهداف خاص فیلمسازی، نمیتواند حرکت کند. این حرکت مستلزم آموزش جدید توسط نیروهاست تا حرکت جدیدی در سینما شکل بگیرد و اصلا هدف من و دوستانم همین است.
نمایش بینالمللی آثار فارغالتحصیلان
غلامرضا سیامی زاده هم اظهار کرد: بخشی از برنامههای آینده ما مربوط به بخش داخلی میشود که ما برخی از کارهای آنها را شروع کردیم و فیلمهای دانش آموختگان را به نمایش گذاشتیم. بخشی که من به واسطه ارتباطاتم قرار شد انجام دهم برقراری ارتباطات بینالمللی برای نمایش آثار فارغالتحصیلان است و قرار است این آثار در ترکیه به نمایش دربیایند. به واسطه شرکای ما در ترکیه، میتوانیم با کشورهای اروپایی ارتباط بگیریم و حتی تولیدات مشترک با کشورهای همسایه داشته باشیم.
ارد عطارپور هم توضیح داد: فیلمهای مستند ساخته شده توسط دانشجویان باغ فردوس در سالهای ابتدایی قابل توجه بود. آثار آنها نه تنها کهنه نشده بلکه هنوز هم تازه است. در آن زمان عدالت خواهی شکل گرفته بود و بچههایی از مناطق مختلف آمده بودند و مستند میساختند. نمیدانم حالا با چه درصد از انرژی آن زمان جلو میرویم اما فکر میکنیم قرار است یک اتفاق فرخنده رخ دهد. کسانی که آن روزها دانشجوی اینجا بودند یک ویژگی داشتند؛ سهم خواهی نمیکردند کار خود را انجام میدادند و بدون چشم داشت پذیرفتند در جاهای مختلف ایران فعالیت داشته باشند. سینمای مستند ما با این حلقه از فارغالتحصیلان شکل گرفت. در بدنه سینماگران مستند ما چهرههایی هستند که در مجامع بینالمللی شناخته شدهاند و بی تردید در میان آنها ردپایی از باغ فردوس وجود دارد.
جزییات برنامه یک همایش دو روزه
دولت سرایی بیان کرد: ۲۱ و ۲۲ دی ماه همایشی در اینجا شکل میگیرد و روز جمعه فارغالتحصیل ما در اینجا استقرار پیدا میکنند، از همین رو روز شنبه از هشت صبح با دانش آموختگان دیدار خواهیم کرد. سپس افتتاحیه مختصری خواهیم داشت و پس از آن، دکتر اربابی در حوزه پژوهش در سینما صحبت میکنند. سپس چند کارگاه انتقال تجربه خواهیم داشت که کارگاهی توسط خانم صابری از سوی موسسه حامیجو برگزار میشود، در ادامه هم تریبون آزاد توسط دانشجویان برگزار میشود و سپس کارگاهی در زمینه هوش مصنوعی و رسانه خواهیم داشت. روز ۲۲ دی ماه هم مجمع عمومی فارغالتحصیلان آموزش فیلمسازی برگزار میشود و گزارشی از عملکرد هیات موسس ارایه میشود و… در این روز نامزدهای هیات موسس جدید اعلام میشود. رایگیری و اعلام نتایج آن هم از جمله برنامههای ماست. البته هیات موسس جدید هیات موسس مادام العمر خواهد بود چراکه این انجمن در وزارت ارشاد این انجمن ثبت میشود و فعالیتهای خود را به شکل جدی آغاز میکند.
رهبر قنبری درباره منابع مالی این انجمن گفت: ما به جیبمان وابستهایم البته آقای محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی وقت برای اولین بار نامه ما را نوشت و برخی هزینهها را تقبل کرد اما ما به صورت مستقل عمل میکنیم.
علیخانی هم اظهار کرد: ما ابتدا با سازمان سینمایی صحبت کردیم به همین ترتیب از دانش آموختگان باغ فردوس حمایتهایی شد که همایشی با همکاری سازمان سینمایی و خانه سینما برگزار کردیم. البته انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بنیاد سینمایی فارابی و … از ما حمایتهایی کردند اما امسال این حمایتها را کمتر پذیرفتیم تا مستقل باشیم از همین رو سازمان سینمایی حمایت کمی کرده است. بنابراین باید عنوان کنم از امسال تمامی مخارج و هزینهها به عهده خود فارغالتحصیلان است یعنی حق عضویت از افراد به صورت شش ماهه یا یک ساله دریافت میشود که با همانها کلاسها را برگزار و تولیدات را انجام میدهیم.
خسروی در پایان گفت: قرار نیست خارج از اعضای باغ فردوس عضوی بگیریم و تنها در موزه سینما آثار بچههای باغ فردوس را خواهیم داشت و کارگاههایی در راستای ارتقای دانش دوستان برگزار خواهیم کرد و از هنرجویان دانشکدههای سینمایی نیز دعوت میکنیم تا از این امکان بهره مند شوند. بدیهی است که انجمن تبدیل به پاتوق فرهنگی تبدیل میشود و به هنرهای دیگر نیز خواهیم پرداخت تا این فضا استفاده کنیم.
Δ