قرنطینه طولانیمدت هنرمندان در خانه، سبب رو آوردن به فضای مجازی و گپ و گفتهای «زنده» در اینترنت شده است؛ گفتگوهایی که طی هفته گذشته حاشیههایی را هم به همراه داشت. سینما خراسان- گروه هنر- علیرضا سعیدی: روزهای کرونایی همچنان در حال عبورند و فعالیتهای موسیقایی هنرمندان فعال این عرصه نیز همچنان تحتتاثیر سفر طولانی […]
قرنطینه طولانیمدت هنرمندان در خانه، سبب رو آوردن به فضای مجازی و گپ و گفتهای «زنده» در اینترنت شده است؛ گفتگوهایی که طی هفته گذشته حاشیههایی را هم به همراه داشت.
سینما خراسان- گروه هنر- علیرضا سعیدی: روزهای کرونایی همچنان در حال عبورند و فعالیتهای موسیقایی هنرمندان فعال این عرصه نیز همچنان تحتتاثیر سفر طولانی این ویروس سرسخت در سراسر دنیا قرار دارد. البته برخلاف روزهای نخست، فعلا خبری از بازار داغ اجراهای زنده و ارتباط رو در رو با مخاطب نیست و همین امر موجب خلاقیتهای متفاوتی شده که در هفتههای گذشته بخشی از آنها در رسانههای رسمی هم انعکاس پیدا کرد.
البته در همین ماجرای کنسرتهای مجازی هم اتفاقاتی بعد از فراگیری این پدیده به وجود آمد که تعدادی از هنرمندان را در شرایط بلاتکلیفی قرار داد، شرایطی که مبنای سردرگمی در آن نشات گرفته از ضرورت دریافت مجوز از مراجع ذیربط دولتی از جمله دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی از نهادهای وابسته به سازمان صدا و سیما بود و در نهایت با توضیحات محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نحوه برگزاری کنسرتهای آنلاین و آفلاین موسیقی در صفحات مجازی شکل روشنتری به خود گرفت.
از ماجرای اجراها و بدعتهای پیرامون آن که بگذریم، مجال در خانه ماندن هنرمندان موسیقی موجب شد که تعدادی از فعالان رسانهای که عمده تمرکز خود را در فضای مجازی معطوف کردهاند، برنامهریزیهایی برای گفتگو با برخی از هنرمندان این حوزه که تا به امروز کمتر از آنها در رسانههای رسمی گفتگو و خبر خوانده بودیم، داشته باشند. شرایطی که در روزهای کرونایی موجب بروز حاشیههایی تازه شد و کار را به جایی رساند که همین حاشیهها بیشتر از متن به چشم آمد. آنچنان که خیلی از همین گفتگوها توانست تبدیل به تیترهای اصلی برخی رسانهها و محافل مطبوعاتی و هنری شود.
گزارش پیش رو که در ادامه مجموعه فعالیتهای گروه هنر سینما خراسان در جهت پوشش فعالیتهای مجازی هنرمندان موسیقی در روزهای کرونایی تهیه شده، انعکاسی مختصر و گزینش شدهای از مجموع این رویدادها است که توسط اهالی موسیقی طی روزهای کرونایی در فضای مجازی رقم خورده است.
سالار عقیلی و یک کنسرت خانوادگی
سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی که در هفتههای اخیر همراه خانواده «همیشه همراهش» تلاش کرده در پویش «در_خانه_بمانیم» حضور جدی داشته باشد، جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه همراه با همسر نوازندهاش حریر شریعتزاده در صفحه اینستاگرامش کنسرت آنلاینی را پیش روی مخاطبان قرار داد. کنسرتی که در اواخر اجرا با خوانندگی ماهور عقیلی پسرش نیز همراه شد و او نیز در این کنسرت خانوادگی از داخل خانه شرکت کرد.
این خواننده موسیقی ایرانی در بخشی از کنسرت خانوادگی خود از محمدرضا شجریان خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی که این روزها در بستر بیماری است، یاد کرد و گفت: به طور حتم استاد محمدرضا شجریان اسطوره آواز ایران و صدای این مردم است. من و بسیاری از هنرمندانی که در حوزه خوانندگی فعالیت میکنند مدیون ایشان هستند و باید خودشان را شاگرد او بدانند. به هر حال امیدوارم خداوند هرچه زودتر به استاد شجریان سلامتی بدهد و حال ایشان بهتر شود تا ما بازهم بتوانیم از هنر والا و بالای ایشان در کشور استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: برگزاری چنین برنامهای در شرایط بحرانی فعلی حرکتی خود جوش بود، زیرا دلم برای شما مردم عزیز تنگ شده بود و همه آنهایی که مرا میشناسند و دنبال میکنند، میدانند که من عاشق مردمم هستم و خیلی آنها را دوست دارم و دلم میخواهد با شما باشم. همانطور که میدانید من در موسیقی بسیار فعال بوده و هستم و حال برای من سخت است که سه ماه شما را نبینم و به همین دلیل طی تصمیمی کاملا خودجوش خواستیم نزد شما و به خانههاتان بیاییم.
عقیلی در این کنسرت مجازی بود که به روزجهانی کارگر هم اشاره کرد و گفت: روز کارگر را به تمامی زحمتکشان و کارگران عزیز و مهربان که به خاطر آسایش و راحتی ما تلاش میکنند تبریک میگویم و امیدوارم خوب و خوش باشید و هرچه زودتر بیماری لعنتی کرونا از کشور ما و از جهان برود تا ما بازهم بتوانیم در خدمت مردم عزیز و تمام اقشار جامعه باشیم. ما خدمتگزار شما هستیم. چه در کنج قفس باشم چه در پرواز میخوانم/ قناری فطرتم تا زندهام آواز میخوانم. فرقی نمیکند کجا باشم و هرجا باشم برای مردمم تا آخرین نفس خواهم خواند.
«خوشه چین» اثر روحالله خالقی با گرامیداشت روز معلم، «حانیه» به آهنگسازی فرید سعادتمند و «وطنم ای شکوه پابرجا» به آهنگسازی بابک زرین آثاری بودند که عقیلی در این کنسرت آنلاین همراه با خانواده اش اجرا کرد.
حریر شریعت زاده همسر سالار عقیلی و از هنرمندان عرصه نوازندگی پیانو نیز در این کنسرت انلاین بیان کرد: ما مردم ایران را عاشقانه دوست داریم و به آنها عشق میورزیم و حال بسیار خوشحال و خوشوقتیم که این سعادت نصیبمان شده تا از این طریق آنها را ببینیم. بسیار دلتنگ شما هستیم زیرا نمیتوانیم نفسهای گرمتان را در سالن احساس کنیم و انرژی مثبتتان را از نزدیک دریافت کنیم، اما از اینکه توسط کنسرت لایو در خدمتتان هستیم بسیار خوشحالیم و با عشق برایتان میخوانیم و مینوازیم.
بنیامین بهادری بالاخره عذرخواهی کرد
بنیامین بهادری قطعا یکی از تیزهوشترین و البته پرحاشیهترین خوانندگان موسیقی پاپ ایران در دهه اخیر است که اگر هوشمندی و موقعیتشناسی ذاتی خود را در حوزه تخصصی خود یعنی همان موسیقی به کار میبرد، قطعا میتوانست پلههای بیشتری را در مسیر ترقی و پیشرفت طی کند. شرایطی که در بزنگاههای مختلف از زندگی شخصی و هنریاش به وضوح دیده شد و از بنیامین بهادری خوانندهای ساخته که با وجود کیفیت نه چندان متوسط خود در حوزه خوانندگی اما همچنان با طرفداران زیادی مواجه است و میتواند به عنوان یک برگ برنده در نظام اقتصادی موسیقی ایرانی به ویژه موسیقی پاپ به حساب آید.
این حواشی همه و همه مصداقی است برای ابراز تمایل خواننده «دنیا دیگه مث تو نداره» به حاشیه، که قطعا در کارزار صنعت موسیقی دنیا یکی از مولفههای دیده شدن و در بورس ماندن استحاشیههای این خواننده که خوب راه و رسم بازگشتن از موقعیت شکست به موقعیت پیروزی را بلد است، در این سالها کم نبودند از ماجرای دعوای رسانهای اش با محسن رجبپور مدیرعامل موسسه ترانه شرقی و مدیر سابق برنامههایش گرفته تا ماجرای غمانگیز اما پرحاشیه مرگ همسر اولش و موارد دیگری چون مهاجرتش به آمریکا و ازدواج دوم، ابراز تمایل برای زندگی در هندوستان و بازی در فیلم «سلام بمبئی»، خوانش قطعه جنجال برانگیز «کبیر» و این آخری اجرای قطعه «بوی عیدی» یا همان «کودکانه» در برنامه «دورهمی» مهران مدیری که از سوی شهیار قنبری و اسنفدیار منفردزاده (سازندگان اصلی قطعه با صدای مرحوم فرهاد مهراد) برای او به اتهام سرقت هنری دردسرهای زیادی درست کرد.
این حواشی همه و همه مصداقی است برای ابراز تمایل خواننده «دنیا دیگه مث تو نداره» به حاشیه، که قطعا در کارزار صنعت موسیقی دنیا یکی از مولفههای دیده شدن و در بورس ماندن است.
بنیامین بهادری پس از اجرای قطعه جنجالی «بوی عیدی» در برنامه «دورهمی» که برای او دردسرآفرین هم بود، ترجیح داد پس از اظهارات تند اسفندیار منفردزاده و شهیار قنبری در صفحات شخصیشان سکوت کند. اما شاید تصور هم نمیکرد که این واکنشهای تند، موجب ایجاد یک موج رسانهای جدید شود که این چنین او را تحت فشار قرار دهد. شرایطی که شاید در دیده شدن دوباره بنیامین بهادری آن هم بعد از مدتها غیبت در رسانهها و اجرا بی تاثیر نبود و برای او فضایی را ایجاد کرد که خواه ناخواه باید برای آن واکنشی میداشت.
بالاخره او خواسته یا ناخواسته تصمیم گرفت که شنبه شب سیزدهم اردیبهشت ماه در حضور طرفدارانش با خبرنگاران گفتگو کند، شرایطی که به لحاظ استانداردهای رسانهای اصلا در چارچوب اصولی و قاعده مند قرار ندارد. چه بسا اینکه خبرنگاری تمایل داشته با او وارد چالش شود اما حجم وسیع طرفداران سینه چاک و علی القاعده واکنشهای احساسی آنها به خواننده مورد علاقهشان اجازه حضور در این چالش را نداد. کما اینکه تجربه نشان داده وقتی خبرنگاری در این گفتگوهای زنده فضای مجازی حضور پیدا کرده و احیانا نقدی را برای فرد مصاحبه شونده وارد میکند این ماجرا اگر به مذاق هنرمند و طرفدارانش خوش نیاید سرنوشت غم انگیزی چون «ریپورت» شدن و مواجهه با انواع و اقسام دشنامها در انتظارخبرنگاراست!
به هرحال بنیامین بهادری در این گفتگو که به شدت پراسترس و مضطرب به نظر میرسید، ضمن تعریف آشفته و بدون چارچوب آنچه در پی حاشیههای حضورش در برنامه «دورهمی» و اجرای قطعه «بوی عیدی» تجربه کرد، دفتر موسیقی و شرکت ترانه شرقی را مقصر اصلی حاشیههای پیش آمده عنوان کرده و اذعان کرد که این قطعه اجرا شده از دفتر موسیقی وزارت ارشاد توسط مدیر برنامههای سابقش مجوز گرفته بود، اما در عین حال گفت: «چون اسفندیار منفردزاده و شهیار قنبری از مشاهیر موسیقی و ترانه هستند من در همین جا بابت پیش آمدن چنین شرایطی عذرخواهی میکنم. به هر حال این دو هنرمند از مشاهیر هستند و من نمیتوانم به سادگی از این ناراحتی عبور کنم.»
سیروان خسروی و دنباله یک جدال مجازی
پس از اینکه بهاره رهنما بازیگر پرحاشیه سینما، تئاتر و تلویزیون و سیروان خسروی خواننده موسیقی پاپ طی دو سال گذشته در فضای مجازی حسابی از خجالت هم در آمدند، خبرهایی در روزهای گذشته منتشر شد مبنیبر که سیروان خسروی از بهاره رهنما شکایت رسمی کرده است. این خبر با انتشار احکام شعبه ۶۹ دادگاه تجدید نظر استان تهران در صفحه شخصی سیروان خسروی، حواشی این دو هنرمند را وارد شرایط پرحاشیه تری کرد.
رای دادگاه علیه بهاره رهنما پنجاه ضربه شلاق تعزیری به جرم افترا و نشر اکاذیب و توهین و هتک حرمت بود. اما در متن حکم این نکته ذکر شده است: «به علت فقدان سابقه کیفری متهم و همچنین وضعیت اجتماعی ایشان با رعایت ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ناظر به ماده ۴۰ همان قانون تعلیق گردیده است.»
بنابر آنچه در برحی رسانههای رسمی منتشر شده، داستان دعوای سیروان خسروی و بهاره رهنما به دو سال پیش باز میگردد. سیروان خسروی در فروردین ۹۷ در یک پست مجازی، نسبت به وضعیت و مشکلات کشور انتقادات تندی را مطرح کرد. نوک پیکان انتقادات او هم نسبت به سلبریتیهایی بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ فعالیتهای تبلیغاتی داشتند.
بعد از انتشار این پست امیرمهدی ژوله نویسنده و بازیگر نسبت به این پست سیروان واکنش نشان داد. واکنشی که موجب هک شدن صفحه اینستاگرام ژوله نیز شد. پس از هک صفحه امیرمهدی ژوله، بهاره رهنما در توئیتر ضمن حمایت از ژوله انتقادات تندی را علیه سیروان خسروی مطرح کرد.
در همان زمان و پس از صحبتهای بهاره رهنما، سیروان خسروی سیاست سکوت به خرج داد. در حالیکه از همان زمان نیز گمانه زنیهایی مبنی بر شکایت خسروی از رهنما وجود داشت. اکنون برای برخی این سوال مطرح است که حکمی که بیش از یک سال پیش صادر شده، به چه مناسبت این روزها بار دیگر از سوی این خواننده منتشر شده است؟
گلایههای تند و تیز بهروز صفاریان از محسن چاوشی
اما یکی دیگر از گفتگوهایی که در میان حجم انبوه اتفاقات و حاشیههای موسیقایی در فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، گفتگوی آرش نصیری مدیر پروژه موسیقایی «هزار صدا» با بهروز صفاریان آهنگساز و تنظیم کننده مطرح موسیقی پاپ درباره اوضاع و احوال این روزهای موسیقی پاپ و دلایل قطع همکاری اش با محسن چاوشی بود.
بهروز صفاریان در این گفتگو بود که ضمن اشاره به همکاریهای مستمر خود با محسن چاوشی به تولید چند اثر مشترک با این خواننده معروف برای سریال «شهرزاد» و پایان فعالیتهایش با این خواننده اشاره کرد و گفت: من و محسن چاوشی در مجموعه «شهرزاد» چند کار را انجام دادیم که قرار بود در قسمتهای مختلف این سریال گنجانده شود. اما بعد از مدتی محسن چاوشی به من گفت: آقای فتحی خودش ترجیح داده که این آهنگها را فقط در تیزرهای تبلیغاتی سریال استفاده کند. در حالیکه اصلا قرار ما این نبود. چرا که من برای این سریال از موسیقیهایی استفاده کرده بودم که ساختار قدیمیتری به لحاظ ملودیپردازی داشت و در برگیرنده فضای خاصی بود که کاملا بوی حال و هوای تاریخی سریال شهرزاد در آن به مشام میرسید. اما متاسفانه این اتفاقات نیفتاد.
صفاریان: من قطعات «هم خواب»، «به رسم یادگار» و «دل مغموم» را برای سریال شهرزاد با عشق تمام کار میکنم و بعد میبینم هیچکدام از این قطعات در سریال کار نمیشود و من فکر میکنم این تصمیم خود محسن بوده که این کارها در سریال استفاده نشود، چراکه خواننده در این شرایط حق وتو دارد و اگر فرض کنیم نظر آقای فتحی مبتنی بر حذف قطعات از سریال بود باز این محسن بود که میتوانست جلوی این کار بایستدوی ادامه داد: اتفاقاً در آلبوم مشترکی که با محسن چاوشی کار کردیم نیز همان چیزی شبیه ماجرای «شهرزاد» اتفاق افتاد. باید بگویم من و محسن چاوشی خیلی دوستان خوبی بودیم اما انگار هر دوستی در موسیقی تاریخ مصرف دارد و گویی وقتی یک پروژه به اتمام میرسد دوستیها نیز باید به پایان برسد. به هر حال من در همان زمان احساس کردم آن همکاری که باید با محسن چاوشی اتفاق میافتاد، اتفاق نیفتاد و ما با هم یک دل نشده و آن شفافیتی که باید وجود میداشت، نبود. پس وقتی شفافیت نباشد دیگر نمیتوان در آن چارچوب ماند.
این آهنگساز و تنظیم کننده باسابقه در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: مشکلات من و محسن در حوزه تصمیمگیری نبود. خدا را شکر که من در ابعادی به او و انتخابهای موسیقاییاش اعتقاد داشتم و او هم از آن سمت به کارهای من اعتقاد داشت. باید بگویم مشکلات من و محسن چاوشی به نوعی غیرکاری بود گو اینکه فکرهایمان باهم هماهنگ نبود به طوری که در برخی پروژهها من اذیت میشدم.
وی افزود: من قطعات «هم خواب»، «به رسم یادگار» و «دل مغموم» را برای سریال شهرزاد با عشق تمام کار میکنم و بعد میبینم هیچکدام از این قطعات در سریال کار نمیشود و من فکر میکنم این تصمیم خود محسن بوده که این کارها در سریال استفاده نشود، چراکه خواننده در این شرایط حق وتو دارد و اگر فرض کنیم نظر آقای فتحی مبتنی بر حذف قطعات از سریال بود باز این محسن بود که میتوانست جلوی این کار بایستد.
صفاریان در بخش دیگری از این گفتگو توضیح داد: یکسری بازیهای پشت صحنه هم هست که من آنها را هم دوست ندارم. من دوست داشتم محسن چاوشی در این زمینه کمی شفافتر بود. اگر او به من میگفت کاری را میخواهیم انجام دهیم من قطعاً تا آنجا که از دستم برمی آمد انجام میدادم. حتی در این زمینه یکی از اتفاقات هم به رسانهها کشیده شد و من دیدم برای پروژهای، محسن از همه عوامل قدردانی کرده بود اما اسمی هم از من نبرده بود. متاسفانه باید گفت این شفافیت وجود نداشت و من فکر میکردم در من وجود دارد. من داشتم به این موضوع فکر میکردم که میتوان کارهای بزرگتری انجام داد اما فکر میکنم در برخی اوقات با یک سیاست خاص همه چیز جور دیگری چیده میشود. یعنی یک نفر دوست دارد هم خودش بخواند، هم بسازد و هم تنظیم کند و این روزها خودش هم شعر بنویسد. البته که اگر همه اینها خوب انجام شود چرا که نه؟ اما وقتی یک ترکیب خوبی مانند من، فرشاد حسامی و به واسطه او عادل روح نواز و حتی در دو آلبوم قبلی حضور روزبه بمانی به واسطه بنده جمع شود و نتیجه خوبی هم بدهد ولی بازهم شاهد این نکته باشیم که «من خودم میخواهم فقط بدرخشم» بنابراین ترجیح دادم با محسن رفاقت دورا دوری داشته باشم که گاهی اگر حداقل همدیگر را میبینیم روی مان را کج نکنیم و اگر او بخواهد حقیقتی را کتمان کند به خودش مدیون است.
برگزاری کنسرت آنلاین علی زند وکیلی در تالار وحدت تهران به مناسبت روز گرامیداشت شهر شیراز با حمایت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، شورای اسلامی شهرشیراز و شهرداری شیراز، انتشار فراخوان ثبت اطلاعات کسب و کارهای فرهنگ و هنر متضرر از کرونا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری دومین نشست هماهنگی دفتر موسیقی با مدیران سالنهای برگزاری کنسرتها و صنوف حوزه موسیقی درباره زمان بازگشایی تالارهای کنسرت و تلاش برای تدوین یک شیوه نامه دراین چارچوب، انتشار فراخوان جشنواره مجازی موسیقی«به احترام سپیدجامگان: تیمارگران عشق» از دیگر رویدادهایی است که طی روزهای کرونایی صورت گرفت.
Δ