آدام درایور که امسال نخستین نامزدی اسکار را برای بازی در فیلم اسپایک لی کسب کرد، از تجربه بازیگری در نقشی نژادپرستانه سخن گفت. به گزارش سینما خراسان به نقل از هالیوود ریپورتر، آدام درایور به خاطر نقشآفرینی در فیلم «کوکلاس کلان سیاهپوست» یا «BlacKkKlansman» ساخته اسپایک لی نخستین نامزدی دریافت جایزه اسکار خود را […]
آدام درایور که امسال نخستین نامزدی اسکار را برای بازی در فیلم اسپایک لی کسب کرد، از تجربه بازیگری در نقشی نژادپرستانه سخن گفت.
به گزارش سینما خراسان به نقل از هالیوود ریپورتر، آدام درایور به خاطر نقشآفرینی در فیلم «کوکلاس کلان سیاهپوست» یا «BlacKkKlansman» ساخته اسپایک لی نخستین نامزدی دریافت جایزه اسکار خود را به دست آورده است.
در این فیلم او نقش فلیپ زیمرمن را بازی میکند؛ افسر پلیسی که به ران استالورت کارآگاه سیاهپوست با نقشآفرینی جان دیوید واشنگتن کمک میکند به گروه کوکلاکس کلان در کلرادو نفوذ کند.
درایور ۳۵ ساله که حالا مشغول کار کردن روی فیلم بعدیاش یعنی «جنگ ستارگان: اپیزود ۹» جیجی آبرامز است، درباره سبک کارگردانی لی و نخستین باری که کلاه KKK را بر سر گذاشت با هالیوود ریپورتر صحبت کرد.
در این گفتگو می خوانید:
بعد از خواندن فیلمنامه برای نخستین بار چه حسی داشتید؟
– یادم میآید این حس را داشتم که این داستانی باورنکردنی است. به محض اینکه شروع به خواندن چیزی میکنی، تا حدی ناخودآگاه شروع به کار کردن روی آن هم میکنی. از خودم پرسیدم که «میتونی حریف این بشی؟» سفر شخصیت و ایده هویت او برایم واضح شد. او باید ایدئولوژی کاری خود را حفظ میکرد چون باید از خودش محافظت میکرد. بعد با کسی مواجه میشود که این ایده را به چالش میکشد و نشان میدهد که اگر قضیه را شخصی برداشت کند، ممکن است به کارش هم کمک کند.
لحظهای سر صحنه فیلمبرداری داشتید که از همه به یاد ماندنیتر باشد؟
– به نظرم آن لحظهای بود که شخصیتها داشتند برای ضرب و شتم در ملاء عام شادی میکردند. همه گروه، حسی از ناراحتی برای این صحنه نژادپرستانه داشتند اما این حس در حین کار کردن در صحنه گم میشد. داری روی شخصیتت کار میکنی، بنابراین نمیتوانی فکر کنی چه حسی دارد. کار شما این نیست که چیزی حس کنی، کارت این است که داستان را تعریف کنی. وقتی روپوش و کلاه KKK را میبینی، حس میکنی درک میکنی معنیاش چیست اما وقتی آن را میپوشی آنقدر از تمام چیزهایی که باور دارم دور است که حس درستی از آن نمیتوانم بیان کنم.
سبک کارگردانی اسپایک لی را چطور توصیف میکنید؟
– او دوست دارد سریع کار کند و به حس لحظه اعتقاد دارد. در دو هفتهای که برای تمرین در نظر میگیرد، ما تمام چیزهایی که باید بگوییم را میگوییم و روز فیلمبرداری فقط میخواهد کارش را بکند. میخواهد سریع کار کند، بنابراین اگر غریزهای داری، او از شما میخواهد به آن توجه کنی حتی اگر منطقی نباشد. همین را در فیلمهایش خیلی دوست دارم که آنها به همین دلیل خیلی غیرقابل پیشبینی هستند.
تا اینجا لحظه محبوب شما با مخاطبان فیلم در کجا بوده است؟
– فستیوال کن خیلی خاص بود. مخاطبان غیرآمریکایی بودند. بسیاری از بازیگران حتی نمیدانستند آن لحظههای آخر فیلم قرار است چطور باشد، بنابراین وقتی چنان تاثیر سختی روی آنها داشت کاملا قابل لمس بود.
در حالی که آدام درایور برای «کوکلاکس کلان سیاهپوست» نامزد کسب اسکار نقش مکمل مرد شده است، ماهرشالا علی برای «کتاب سبز»، سام الیوت برای «ستارهای متولد میشود»، ریچارد ای. گرانت برای «میتوانی مرا ببخشی؟» و سام راکول برای «معاون» رقبای او در این بخش هستند.
Δ