ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره به نبود حمایت از جانب مدیران صداوسیما در تولید تلهتئاتر بر لزوم استفاده از امکانات حداکثری و به روز در ضبط تئاترهای تلویزیونی تاکید کرد. ایرج راد بازیگر و کارگردان تئاتر و رییس هیات مدیره خانه تئاتر در گفتگو با سینما خراسان درباره تولید تله تئاتر […]
ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره به نبود حمایت از جانب مدیران صداوسیما در تولید تلهتئاتر بر لزوم استفاده از امکانات حداکثری و به روز در ضبط تئاترهای تلویزیونی تاکید کرد.
ایرج راد بازیگر و کارگردان تئاتر و رییس هیات مدیره خانه تئاتر در گفتگو با سینما خراسان درباره تولید تله تئاتر در شرایط بحران کرونا به سینما خراسان گفت: پیشنهاد تولید تئاتر را از سالها قبل دنبال کردیم و بارها این مساله را با مدیران و مسئولان صداوسیما مطرح کردهایم و ارتباطی به شرایط کرونا ندارد چون اگر هفتهای یک تئاتر تلویزیونی از شبکههای مختلف سیما پخش شود علاوه بر تاثیرات به سزایی که بر گسترش تئاتر و ارتباط با تماشاگران تلویزیون میگذارد، میتواند برای هنرمندان تئاتر هم اشتغالزا باشد و آنها را از این وضعیت اسف باری که با آن روبرو هستند، تا اندازهای نجات دهد.
وی ادامه داد: در شرایط امروز که امکان اجرای تئاتر صحنهای تقریباً به صفر رسیده است بهترین موقعیت برای تولید تئاتر و پخش آن از طریق مدیومهای تصویری است تا تئاتر بتواند ارتباط خود را با تماشاگرش حفظ کند. اگر تلویزیون در این زمینه حمایتهای لازم را انجام دهد میتواند بهترین موقعیت و فرصت را برای هنرمندان و علاقه مندان به تئاتر به وجود بیاورد.
راد با اشاره به لزوم تغییر رویکرد تولید تله تئاترها نسبت به گذشته و بهرهگیری از امکانات جدید عنوان کرد: نکتهای که نباید فراموش کنیم این است که ما در بسیاری از مواقع برای تولید تله تئاتر از امکانات مدیوم تلویزیون بهره کافی نبردیم. البته در سالهای گذشته شاهد تولید سریالهایی بودیم که میتوان آنها را در زمره تئاترهای تلویزیونی به حساب آورد که به درستی از فضا و امکانات تصویری استفاده کرده بودند. از جمله این آثار میتوانم به سریال «امیر کبیر» و یا «وزیر مختار» اشاره کنم. حتی سریالهای خارجی هم با این ویژگیها تولید شدهاند که میتوان به «ارتش سری» و مجموعهای که از روی داستانهای آگاتا کریستی ساخته شد، اشاره کنم. این آثار آنقدر جذاب و تاثیرگذار بودند که برخی از نقاط ضعف آنها اصلاً به چشم نمیآمد.
رییس هیات مدیره خانه تئاتر متذکر شد: تئاتر تلویزیونی فقط شامل این نیست که در یک دکور بسته و یا پلاتو با چند دوربین، کار تولید شود چون بخشهایی از تله تئاتر میتواند در فضای باز نیز ضبط شود و این روزها که امکانات تصویربرداری و صدابرداری پیشرفت زیادی کرده است میتوان ارتباط بهتر و زیباتری با تماشاگران برقرار کرد. در حال حاضر مشکلات تولید تله تئاتر مثل قبل نیست ولی با این وجود حمایتی در زمینه ساخت این آثار صورت نمیگیرد. در تولید تله تئاتر باید حداکثر استفاده از مدیوم تلویزیون صورت گیرد به این ترتیب که باید فضاسازی، ریتم، حرکت، دکوپاژ و … همه براساس امکانات امروزی انجام شود چون رعایت این عوامل برای مخاطبان جذاب خواهد بود.
این هنرمند تئاتر در پایان با اشاره مذاکراتی که طی سالیان گذشته با مدیران سازمان صداوسیما برای تولید تله تئاتر شده است، توضیح داد: از سه دهه پیش و زمان ریاست علی لاریجانی بر صداوسیما پیگیر تولید تله تئاتر در سازمان بودیم و حتی با دکتر علی رفیعی هم ملاقاتی با آقای لاریجانی داشتیم و موافقتهایی هم در این زمینه صورت گرفت و قرار بر این شد که شبکه چهار سیما متولی تولید تله تئاترها باشد و بعد تئاترهایی را که ضبط میکند براساس اهداف هرکدام از شبکهها در اختیارشان قرار گیرد. حتی در زمان عزت الله ضرغامی نیز این طرح پیشنهاد شد و در سالهای اخیر هم با وجودی که نتوانستیم رودررو با مدیران سازمان صحبت کنیم در مصاحبهها و بیانیهها بر لزوم تولید تله تئاترها تاکید داشتهایم اما نمیدانم چرا این اتفاق که در مقطعی به جریان افتاده بود، میسر نشد و تلویزیون با اهالی تئاتر همراهی نمیکند.
Δ