روزبه حسینی که با نمایش «الف کاف شین» در بخش صحنهای جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، درباره تجربه خود و گروهش در این اثر توضیح داد و یادآور شد برایش تفاوتی بین تئاتر و زندگی وجود ندارد. روزبه حسینی کارگردان نمایش «الف کاف شین» که روز گذشته در اولین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر […]
روزبه حسینی که با نمایش «الف کاف شین» در بخش صحنهای جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، درباره تجربه خود و گروهش در این اثر توضیح داد و یادآور شد برایش تفاوتی بین تئاتر و زندگی وجود ندارد.
روزبه حسینی کارگردان نمایش «الف کاف شین» که روز گذشته در اولین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر در تالار مولوی به صحنه رفت درباره علاقهاش به تئاتر به سینما خراسان گفت: واقعیت این است که برای من بین تئاتر و زندگی مرزی وجود ندارد. وقتی اهل تئاتر باشی و کاری نکنی، مثل این است که زندگیات را از دست دادهای.
وی درباره تجربه تمرین و کار با گروه نمایشی در شرایط کرونا عنوان کرد: ناگزیرم بگویم بعد از اینکه در اسفند ۹۸ دو روز اجرا رفتیم، متاسفانه سیما شکری بازیگر اصلی گروه و مربی بخش جوانان گروه مان، تعدادی از اعضای فامیل و همینطور مادرشان را از دست دادند و کرونا باعث این اتفاقات شد. آن زمان احساس کردم تنها چیزی که التیام بخش این غم از دست دادن برای بازیگرم خواهد بود، این است که دو هفته اجرا برویم.
حسینی ادامه داد: از این رو به آموزش مجازی با بچههای گروه پرداختم که به دلیل شرایط کرونا گروه از ۲۰ نفر به ۵ پنج نفر تقلیل پیدا کرد. تعدادی هم به درخواست خانواده مجبور شدند به شهرستان برگردند و یک نفر از اعضای گروه هم به کرونا مبتلا شد. در نهایت مردادماه در عمارت روبرو ۱۰ صندلی مبله چیدیم تا مخاطبان با خیال راحت بیایند و تئاتر ببینند که از روز سوم اجرا تمام بلیتها فروخته شد.
این کارگردان و طراح صحنه تئاتر با اشاره به اهمیت نور در نمایش خود بیان کرد: نور در نمایش «الف کاف شین» بسیار پراهمیت بود. در این نمایش مطلقاً از نور سقفی استفاده نشد و همه چراغقوههای سقفی بودند. هزینه زیادی برای این اثر شد تا تماشاگر تصویر کمرنگ و کم جانی نبیند.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شرایط کنونی تصریح کرد: عموماً در جشنوارههای تئاتر به عنوان نویسنده و سرپرست گروه، طراح و دراماتورژ حضور داشتهام. شاید عدهای فکر میکردند که اساساً نباید جشنواره فجر برگزار شود چراکه نه شرایط مالی و نه شرایط اجرایی اش وجود نداشت. البته تجربه برگزاری جشنواره تئاتر «مقاومت» یک امتحان بود که برای شروع جریان جشنوارهها قابل قبول بود. در فراخوان جشنواره تئاتر فجر سی و نهم هم درج شده بود که آثار پخش زنده در بستر نت داشته باشند که این اتفاق در این شرایط روزنهای از امید را در تئاتر زنده نگه داشت.
وی افزود: همچنین حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره هم از ابتدا عنوان کرد که این دوره از جشنواره حمایتی است نه رقابتی و اگر رقابتی هم وجود داشته باشد بین نسل جوان است.
حسینی درباره پخش آنلاین نمایشها به عنوان یک بستر جدید در جشنواره امسال یادآور شد: در واقع قبل از اینکه موضوع تئاتر آنلاین مطرح شود ما در روزهای نخست کرونا، گروههای موسیقی را میدیدیم که اجرای آنلاین داشتند و گروههای تئاتری بزرگ به صورت رایگان لینک تماشای اجراهایشان را در اختیار عموم گذاشته بودند. این اتفاق نه فقط در تئاتر بلکه در بازدید از موزهها هم اتفاق افتاد. البته امکانات سختافزاری با توجه به هزینههای دوربینها و سطح کیفی که برای ثبت اثر و فضا نیاز است، در اختیار تلویزیونها قرار دارد. امیدوارم این امکانات به اندازهای گسترده شود که بتوان کارهای هنری بیشتری را در فضای آنلاین شاهد بود و کسب و کارهای مجازی را گسترش داد و این امکان حتی در پساکرونا هم ادامه پیدا کند. این امر منوط به همراهی مدیران است و بزرگترها هم باید سعهصدر داشته باشند.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا ۲۰ بهمن در حال برگزاری است.
Δ