قدم زدن در بهشت گمشده/ آوایی که از سیاره دیگر به زمین رسید

تازه‌ترین کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران در حالی برگزار شد که این مجموعه موسیقایی با اتکا به توانایی نوازندگان و رهبرش آثار متفاوت و با کیفیتی را پیش روی مخاطبان قرار داد. به گزارش سینما خراسان، ارکستر فیلارمونیک تهران از مجموعه‌های غیردولتی حوزه موسیقی کلاسیک، دوشنبه شب بیستم اسفندماه تازه‌ترین و آخرین […]

تازه‌ترین کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران در حالی برگزار شد که این مجموعه موسیقایی با اتکا به توانایی نوازندگان و رهبرش آثار متفاوت و با کیفیتی را پیش روی مخاطبان قرار داد.

به گزارش سینما خراسان، ارکستر فیلارمونیک تهران از مجموعه‌های غیردولتی حوزه موسیقی کلاسیک، دوشنبه شب بیستم اسفندماه تازه‌ترین و آخرین کنسرت سال ۹۷ خود را به رهبری آرش گوران در تالار وحدت تهران برگزار کرد.

این مجموعه موسیقایی در این کنسرت که به نوعی یکی از باکیفیت‌ترین اجراهای سال ۹۷ موسیقی کلاسیک در تالار وحدت تهران را رقم زد، آثاری از آلفرد اشنیتکه و کیا کانچلی را برای مخاطبان اجرا کردند. پانیذ فریوسیقی کنسرت مایستر، مازیار ظهیرالدینی سولیست ویولن و ویولا و پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی بخشی از عوامل کنسرت شب گذشته ارکستر فیلارمونیک تهران را تشکیل می‌دادند.

ارکستر فیلارمونیک تهران از سال ۹۰ تاکنون به رهبری و مدیریت هنری آرش گوران فعالیت‌های رسمی خود را در عرصه موسیقی آغاز کرده است. از جمله مجموعه‌های غیردولتی است که در کنار سایر ارکسترهای بخش خصوصی که بدون حمایت دولت و شهرداری‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد.

هدف از تشکیل این ارکستر که به گفته دست اندرکارانش شیوه تمرینی متفاوتی را دنبال می‌کند، «بازگشتی برای کشف حقیقت واژه آنسامبل (گروه نوازی) و رسیدن به کیفیت مطلوب بیان و میمیک صدا در جریان اجرای موسیقی ادوار مختالف است». این در حالی است که تمرکز و تمرینات روی موزیکالیته (بیان موسیقایی)، سوناریته (صدادهی)، استایل (سبک) آهنگسازان، تفسیر جدید و تولد دوباره این آثار از مهم‌ترین اهداف این ارکستر به شمار می‌آید.

این مجموعه موسیقایی که طی سال‌های اخیر همواره تلاش داشته تا آثار متفاوتی از دنیای موسیقی کلاسیک را برای مخاطبان ایرانی خود اجرا کند، در بخش اول آخرین و تازه‌ترین کنسرت سال ۹۷ خود که با استقبال قابل توجه مخاطبان و هنرمندان همراه بود، اثر «داستان یک بازیگر ناشناس» به آهنگسازی آلفرد گاریه ویچ اشنیتکه آهنگساز روسی – آلمانی را برای مخاطبان اجرا کرد. این اثر یکی از کارهای کمتر اجرا شده این آهنگساز فقید موسیقی معاصر است که گروه نوازندگان ارکستر آن را با کیفیتی قابل توجه به مخاطبان ارائه داد.

در بخش دوم کنسرت هم که با استراحتی کوتاه همراه شد، اثر «دانلیاد کوچک» ساخته گیا کانچلی آهنگساز گرجستانی برای علاقه‌مندان اجرا شد.

این اثر دربرگیرنده آواهایی فضایی به تناسب محتوای اثر است که نوازندگان در طول برنامه آن را همراه با ساز اجرا کردند که با اجرای همیشگی آثار موسیقی کلاسیک تفاوت‌هایی داشت و تماشاگر را با فضایی مواجه می‌کرد که تاکنون کمتر تجربه شنیداری آن را از سرگذارنده بود. بخش بعدی برنامه هم اختصاص به اجرای اثر دیگری از کانچلی به نام «چیارس کورو» داشت که در این قطعه مازیار ظهیرالدینی به عنوان سولیست ویولن و ویولا حضور داشت.

آرش گوران پس از پایان این بخش از برنامه بود که در میان استقبال مخاطبان روی صحنه آمد و خطاب به آن‌ها گفت: بعد از شنیدن و اجرای این موسیقی خوب، توسط نوازندگان ارکستر فیلارمونیک تهران، نمی‌توانم صحبت کنم. فقط به جهت مسئولیتی که دارم به یک نکته اشاره می‌کنم. اینکه اجازه بدهید کنار شما عزیزان تماشاگر بایستم و برای تک‌تک نوازندگان ارکستر که بی‌اندازه برای برنامه امشب مایه گذاشتند، دست بزنم.

تازه‌ترین کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران در شرایطی برگزار شد که این مجموعه به‌زعم نگارنده یکی از باکیفیت‌ترین اجراهای حوزه موسیقی کلاسیک در سال ۹۷ را برای مخاطبان رقم زد. کنسرت شب گذشته ارکستر فیلارمونیک تهران در شرایطی برگزار شد که این مجموعه در کنار ارکسترهای غیر دولتی دیگر از کمترین حمایت‌ها برای اجرای آثارشان برخوردارند. در حالی که این مجموعه‌ها می‌توانند در کنار سایر ارکسترهای دولتی جریان مؤثری را در جهت ارتقا گوش شنیداری مخاطبان جامعه ایرانی تلاش‌های مؤثری را ایجاد کنند.

به هر ترتیب شنیدن موسیقی سالم در جریان فعالیت‌های موسیقی کشور که به شدت تحت‌تاثیر موسیقی‌های ناسالم و سطحی است، پا گذاشتن در بهشت گمشده‌ای است که گوش هر شنونده‌ای فارغ از نگاه تخصصی و فنی ماجرا، می‌تواند به سمت آن هدایت شود. و کنسرت شب گذشته ارکستر فیلارمونیک تهران نشان داد، هنرمندان موسیقی کشورمان در ارکسترهای دولتی که با حمایت‌های فراوانی در طول سال کنسرت می‌دهند، ظرفیت‌های بالقوه فراوانی برای جذب مخاطب دارند.

پانیذ فریوسفی، مهوش عسگری، برهان همتی، نگار فرجی، زهرا کریمی، کارین علیمحمدی، فارس مخلصی (نوازندگان ویولن یک)، تینا جامه گرمی (مایستر)، فرمهربیگلو، امیرپاشا فاطمی، سینا صالحی، آنیتا عظیمی، فرناز دارویی، مهسا باباخانی، کیانا آرامش، سارانادری (نوازندگان ویولن دو)، پدرام فریوسفی (مایستر)، پیمان ابوالحسنی، طناز اسداللهی، نسیم دارا، پرنیان آقایانی، اشکان نظر (نوازندگان ویولا) نگار نوراد (مایستر)، علی آقاجانی، یاسمن کوزه گر، غزاله شیرازی، مونا ربیعی، زهرا ساجدی نیا، سپیده ساجدی (نوازندگان ویولن سل)، هادی اسماعیلی (مایستر)، محمد علیزاده (نوازندگان کنترباس)، شقایق صادقیان، ارغوان منتظری (نوازندگان فلوت)، سایوری شفیعی، علی اصغر شفیعی (نوازندگان کلارینت)، کیمیا شعربافیان، مهشاد نادعلیان (نوازندگان ابوا)، لیلا بازغی و باران ذوالفقاری (نوازندگان ابوا)، مهسا خطیب زاده نوازنده ترومپت، مهدی اردمه، سپهر عباسی (نوازندگان ترومبون)، بابک میردادیان نوازنده توبا، بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو وهارپسیکورد، بهرخ علی قورچی نوازنده چلستا، شمیم مینو نوازنده هارپ، کیمیا افشاری نوازنده گیتار، محمد صادق فرزانه نوازنده گیتار باس، میلاد عمرانلو نوازنده تیمپانی، آرمین خیردان و عرفان فرشی زده (نوازندگان سازهای کوبه ای) گروه اجرایی کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران را تشکیل می‌دادند.

عکس‌های کنسرت از میلاد بهشتی است.