اصناف کف قیمت دستمزد بازیگران  را تعیین کنند

سینما خراسان :محمدمهدی عسگرپور تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: در اصل اصناف باید کف قیمت برای دستمزدها را تعیین کنند که متاسفانه همه اصناف این کار را انجام نمی دهند.وی با اشاره به افزایش نرخ تولید سریال و بالا رفتن دستمزدها در تولید فیلم و سریال گفت: کنترل دستمزدها نه فقط در عرصه فیلمسازی و سریال سازی که […]

سینما خراسان :محمدمهدی عسگرپور تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: در اصل اصناف باید کف قیمت برای دستمزدها را تعیین کنند که متاسفانه همه اصناف این کار را انجام نمی دهند.وی با اشاره به افزایش نرخ تولید سریال و بالا رفتن دستمزدها در تولید فیلم و سریال گفت: کنترل دستمزدها نه فقط در عرصه فیلمسازی و سریال سازی که در هر حوزه دیگری تابع چند پارامتر است. یک بخشی از آن به شرایط اجتماعی برمی گردد که نرخ تمام شده هر چیزی را به شکل طبیعی جامعه تعیین می کند.

وی ادامه داد:در موضوع فیلمسازی و سریال سازی در تمام دنیا موضوع دستمزدها را نهادهای صنفی انجام می دهند. متاسفانه در ایران به خاطر بعضی موضوعات نهاد صنفی قدرتمندی وجود ندارد. در واقع نهادهای صنفی قدرت مانورشان در موضوعات تعیین دستمزد کم است. در اصل اصناف باید کف قیمت برای دستمزدها تعیین کنند که متاسفانه همه اصناف این کار را انجام نمی دهند.

وی با اشاره به این که ماجرای افزایش دستمزد بازیگران به سال های قبل و اقدامات تلویزیون باز می گردد گفت: داستان رقابت برای افزایش دستمزدها شروعش به تلویزیون بر می گردد. حتی به سینما هم بر نمی گردد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: وقتی یک نهاد با استفاده از بودجه دولتی این امکان برایش ایجاد می شود که بتواند دستمزدهای بالا پرداخت کند این بازی خطرناک را راه انداخته است و دیگر کسی نمی تواند به دیگران خرده بگیرد که چرا دستمزدها بالا رفته است.

عسگرپور گفت: کسانی که الان در سریال های تلویزیونی حضور دارند دیگر آن کیفیت لازم را ندارند. نوع دیگری از سریال سازی در نمایش خانگی در حال انجام است که بازار خودش را دارد و به خاطر وضعیت فعلی سینما و تعطیلی و اکران نشدن فیلم ها به واسطه شیوع کرونا رونق بیشتری هم گرفته است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیرات منفی آن بر بازار سینما گفت: نمایش خانگی این امکان را می دهد که اهالی سینما هم فعالیت جدی انجام دهند و هم دستمزدهای خوبی دریافت کنند. اگر حجم فعالیت ها در سه حوزه تلویزیون و سینما و نمایش خانگی به صورت یکسان بود شاید این حجم انتقادها صورت نمی گرفت. ولی چون الان تنها نمایش خانگی است که دستمزدهای بیشتری پرداخت می کند از ناحیه فعالان سینما و تلویزیون انتقادهای زیادی را دریافت می کند ما در کشوری زندگی می کنیم که همه سراغ مقصر می گردند و کسی به سراغ سازندگی و اصلاح امور نیست.

عسگرپور با بیان این که افزایش نرخ اشتراک با توجه به گرانی هزینه های تولید در پلتفرم ها گفت: به نظرم کنترل قیمت ها و دستمزدها در نمایش خانگی با توجه به اینکه چند پلتفرم آن را انجام می دهند شدنی است. اگر این پلتفرم ها تشریک مساعی برای کنترل قیمت ها نکنند این نگرانی وجود دارد که در آینده همانطور که یک نهاد ناظر بر محتوا ایجاد کردند، نهاد ناظری بر کنترل قیمت ها و دستمزدها ایجاد کنند./فارس