کارگردان سریال “نابرده رنج” این روزها مشغول ساخت کمدی برای شبکه یک سیما است؛ او دلیل ساخته نشدن سری دوم “گسل” را عدم تمایل شبکه سه عنوان کرد.علیرضا بذر افشان نویسنده و کارگردان نامآشنایی است. فعالیت سینماییاش را از سال ۱۳۸۱ با فیلم “رقص در غبار” اصغر فرهادی آغاز کرد. پیش از آن برای تلویزیون دو سریال “داستان […]
کارگردان سریال “نابرده رنج” این روزها مشغول ساخت کمدی برای شبکه یک سیما است؛ او دلیل ساخته نشدن سری دوم “گسل” را عدم تمایل شبکه سه عنوان کرد.علیرضا بذر افشان نویسنده و کارگردان نامآشنایی است. فعالیت سینماییاش را از سال ۱۳۸۱ با فیلم “رقص در غبار” اصغر فرهادی آغاز کرد. پیش از آن برای تلویزیون دو سریال “داستان یک شهر۲” و “خط قرمز” را نوشته بود. در ادامه فیلمنامههای دیگری هم نوشت که در میان آنها همکاری با مهران مدیری در “نقطه چین” و “تب سرد و “زیرزمین” با علیرضا افخمی قابل توجه است. او خودش برای ماه مبارک رمضان سریال “هفت سنگ” را ساخته و فصل دوم سریال “از سرنوشت” را از خودش به یادگار گذاشته است. اما در این میان شاید بخش قابل توجهی، دو سریال “نابرده رنج” و “گسل” او را از همه بیشتر پسندیده باشند. چرا که بعد از پایان پخش این دو سریال، بحث ساخت فصلهای جدید به میان آمد. حتی سال ۱۳۹۶ تصویب طرح فصل دوم “گسل” رسانهای شد و چندی بعد هم رضا کریمی یکی از بازیگران این سریال، چراغِ سبز ساخت سری جدید این مجموعه تلویزیونی را روشن کرد اما باز خبری نشد.
بذرافشان این روزها درگیر ساخت کمدی جدیدی است از همان مُدل کارهای موقعیتی و ماجرایی به حساب میآید که همچون “نابرده رنج”، داستان در جستجوی گنج، روایت میشود. سریال ۳۰ قسمتی که داستانِ امید جوانی است همیشه بدآورده و سه سال پس از عقد با سارا به این نتیجه رسیده که شانسی برای موفقیت و بنا کردن حتی یک زندگی متوسط هم ندارد. او و سارا به طور تصادفی نشانی گنجی را پیدا میکنند. بابک معتقد است که آن گنج آخرین شانس زندگیشان خواهد بود.
در جریان گفتوگو با این نویسنده و کارگردان، به ماجرای ساخته نشدنِ سری جدید “گسل” و حتی مطالبهای که برخی برای دنبالهدار شدنِ “نابرده رنج” داشتند پرداختیم. کاری که طرح آن سال ۱۳۹۶ تصویب شد، نگارش فیلمنامهاش به جریان افتاد تا آن ماجرای شیرینِ زندگی محافظ و معاون وزیر در بستر دیگری ادامه پیدا کند. حتی اعلام شد که قرار است فصل دوم در ۳۰ قسمت با موضوع “آقازادگی” به تولید برسد.
* این روزها مشغولِ ساخت کمدی به نام “خودخواسته” هستید که قرار است از شبکه یک سیما پخش شود؛ از حال و هوای این اثر جدید بگویید، چقدر به تِم کارهای موفقی مثل “نابرده رنج” و یا “گسل” نزدیک است؟
«خودخواسته» مثل همان مُدل کمدیهای ماجرایی است که دوست دارم. یک کمدی موقعیت داریم که ماجرا ندارد و بامزه است، زیاد ساخته میشود. یک کمدی هم موقعیت، تعلیق و ماجرا دارد. هم عاشقانه است، هم درام و حتی برخی اوقات هم لحظاتی به تراژدی نزدیک میشود؛ من این نوع کمدی را میپسندم.
*محور کمدی ماجرایی “خود خواسته” خیلی شبیه به “نابرده رنج” است؛ چرا که در بستر دیگری کاراکترهای اصلی داستان در جستجوی گنجاند و البته اینجا در موقعیت و بستر اجتماعی به روز روایت میشود و کاراکترها، امروزیاند و ماجرا هم کاملاً در این روزها روایت میشود.
قصهای که به من پیشنهاد شد همه این مشخصهها را داشت. البته نگارش اولیه آن ایراداتی داشت که نظراتم را دادم و نویسندگان با سعهصدر بازنویسی کردند. نهایتاً به فیلمنامهای رسیدیم که جذابیتهای خاصِ خود را دارد. به خصوص الان که سریالهای خانگی با هزینههای هنگفت و استفاده از بازیگران، همهچیز را تحتالشعاع قرار دادهاند. چرا که بیش از هر وقتِ دیگری، پیدا کردن بازیگر سخت شده و شرایط کاملاً متفاوت نمایشخانگی با تلویزیون حتی انتخاب بازیگر و ترکیب عوامل و گروه فیلمبرداری را هم تحت تأثیر قرار داده است. در واقع پیدا کردن بازیگری که سر دو کار باشد سخت شده و چهرههای اصلی که تلویزیون آنها را معرفی کرده و وارد سینما و نمایشخانگی شدهاند، تمایلی به کار در تلویزیون ندارند. جالب است بدانید که امروز رقم دستمزدها در نمایشخانگی حداقل ۸ برابر تلویزیون است. محاسبهای که کردم مثلا از یک بازیگر ستاره معمولی در یک سریال تلویزیونی استفاده کنیم و به او ماهانه ۳۰ میلیون تومان پرداخت کنیم همان بازیگر در نمایشخانگی چندین برابر دستمزد دریافت میکند. حسابِ چهرههای شاخص جداست و آنها از ۴۰۰ میلیون به بالا دستمزد میگیرند. با توجه به این مشکلات و دیدگاه مدیران اصلی چه در بحثِ برآورد و بودجه و چه جنسِ کارها و نوعِ سیاستگذاریها، با همه وجود در تلاشیم کار خوبی از آب درآید.
یعنی به خاطر این مشکلات و نوعِ سیاستگذاریهایی که شما اشاره کردید سریال “گسل۲” که طرح آن تصویب شده بود و چند باری هم از پیشرفت نگارش فیلمنامه آن خبر داده بودید؛ ساخته نشد؟
این کارها که مخاطب دارد معمولاً ادامه پیدا میکنند و قابل تکرار است. اما دیگر برای ساخت آن مُدل کارها تمایلی وجود ندارد. زیرا شکل و جنسِ سیاستگذاریها تغییر کرده و یک بودجه بزرگی را برای یک کار نسبتاً کمارزش اختصاص میدهند و بقیه کارها را هم با ی بودجه کم و شتابزده و سریع روانه آنتن میکنند.با این رویکردها و نوع رفتارها نمیتوان کارهای خوب باکیفیت مثل گذشته تولید کرد؛ جالب است بدانید به غیر از سری جدید “گسل” که زیاد در رسانهها مطرح شد، قصه فصل دوم “نابرده رنج” هم موجود است. اما با این سیاستگذاریها نمیتوان چنین کارهایی را در فصلهای دیگری ساخت چون برای مدیران اولویت نیستند. امروز مدیران از سریالسازان میخواهند طوری کار کنند که با مشکلات کمتری مواجه شوند. یعنی در واقع خالی از جسارت و شجاعت، یک کار خنثی بسازند؛ در شرایطی هم که به دلیل تأثیر ارقام و دستمزدهای نجومی نمایشخانگی، بازیگر هم پیدا نمیشود.
* در سریال “از سرنوشت” به سراغ بازیگران جدید و شناخته نشده رفتید و در سریال “خودخواسته” هم به سراغ بازیگران تازهوارد رفتید؟
نقش اصلی سریال را محمد صدیق مهر بازی میکند کار تصویری داشته اما یکی دو تا موفق نبوده است. وقتی از او تست گرفتم دیدم بازیگر توانایی است و به دلیل اینکه کارگردانیام که همیشه به دنبال ریسکم، نقش اصلی را به این بازیگر واگذار کردم. سهیلا گلستانی، حسین پاکدل، علیرضا استادی، علیرضا آرا، محمد نادری و چند بازیگر جدید دیگر در سریال “خودخواسته” بازی میکنند. اول اسفندماه کار کلید خورده اما در دو مقطع به دلیل مشکلات کرونایی، کار متوقف شد و دوباره ادامه دادیم.
دلیل وقفه ابتلای بازیگرانی مثل علیرضا استادی به کرونا بوده است؟
۱۰ روز اول به دلیل ابتلای علیرضا استادی و محمد صدیق مهر به کرونا کار متوقف شد. الان نیز به دلیل ابتلای منشی صحنه، دستیار کارگردان، دستیار لباس و گریم به کرونا کار متوقف شده است. قرار است تا شنبه سر فیلمبرداری برویم و دوستان همه تست کرونا بدهند هرکدام مثبت نبودند کار را ادامه بدهند و کرونا مثبتها هم به قرنطینه بروند.
* فکر نمیکنید بازیگران شاخص بیشتری را استفاده میکردید به دیده شدن سریال بیشتر کمک میکرد؟
در “نابرده رنج” سام درخشانی بازیگر موفق آنچنانی و شناخته شده امروز نبود. حتی بازیهای درخشانی نداشت و وقتی آن نقش عماد را به او دادیم خیلیها به من گفتند چرا این نقش را به کامبیز دیرباز که آن روزها با چند کار بیشتر مطرح بود، ندادم؟ من میدانستم چه کار میکنم و آنجا شروعی برای سام درخشانی بود و الان یکی از پولسازترین بازیگران سینما و تلویزیون است.
من اگر فکر کنم کسی برای نقشی مناسب است سعی میکنم با ترفندها و تکنیکهایی که بلدم، او را به مخاطب بقبولانم. اینجا هم از بازیگرانی استفاده کردم که همه با استعدادند و مثل بازیگران “از سرنوشت” آینده دارند و میتوانند به بازیگران خوبی تبدیل شوند که بعدها در فیلمها و سریالهای دیگری بدرخشند.
* یک نکتهای که مورد سؤال است، چرا با وجود تصویب طرح “گسل۲” در سال ۱۳۹۶ و نگارش فیلمنامه، این مجموعه به سرانجام نرسید؟
با صراحت میگویم ما فیلمنامه را نوشتیم شبکه سه تمایلی به ساخت آن نداشت و این نکته را خیلی دیر به ما گفتند؛ چون نیمی از فیلمنامه فصل دوم را نوشته بودیم.
پیشبینیتان برای پخش سریال “خودخواسته” چیست؟
پیشبینی ما ۶ ماه فیلمبرداری است اما با این مشکلات کرونا و وقفههای چند باره، هیچچیز قابل پیشبینی نیست. به هر حال سریال باید در سال ۱۴۰۰ پخش شود، چون نرسیدن “خودخواسته” و موکول شدن به سال بعدی، کار را بیمعنی میکند. امیدوارم کرونا آرام بگیرد و عوامل و بازیگران ما در سلامت بتوانند کار را پیش ببرند و سریال را بتوانیم به آنتن شبکه یک سیما برسانیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
Δ