نگاه درست، فیلم درست می‌سازد نه بودجه کلان

کارگردان مستند «شهسوار» معتقد است شکست تعدادی از پروژه‌های پرهزینه سال‌های اخیر ثابت می‌کند که نگاه فیلمساز مهم‌تر از بودجه تولید اثر است. علی شاه‌محمدی کارگردان مستند «شهسوار» مستندهای ورزشی که ساخته شده از منظری درست روایت نشده‌اند. اینکه چند فوتبالیست مقابل دوربین بروند، تعدادی تصویر آرشیوی انتخاب شود و در یک رویکرد فتو ژورنالیستی […]

کارگردان مستند «شهسوار» معتقد است شکست تعدادی از پروژه‌های پرهزینه سال‌های اخیر ثابت می‌کند که نگاه فیلمساز مهم‌تر از بودجه تولید اثر است.

علی شاه‌محمدی کارگردان مستند «شهسوار» مستندهای ورزشی که ساخته شده از منظری درست روایت نشده‌اند. اینکه چند فوتبالیست مقابل دوربین بروند، تعدادی تصویر آرشیوی انتخاب شود و در یک رویکرد فتو ژورنالیستی به زندگی یک ورزشکار پرداخته شود، بدون اینکه رویکرد دراماتیک یا مستند داستانی وجود داشته باشد، فیلم درستی ساخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما در زمینه مستند نیاز به پژوهش و فیلمنامه داریم؛ نمی‌شود در مستندسازی بدون فیلمنامه پیش رفت.

این مستندساز و استاد دانشگاه افزود: در هر مستندی که موضوع آن ورزش یا ورزشکار است، می‌توان رویکرد اجتماعی، انسانی و شاعرانه داشت، اما هیچ مقوله و پدیده‌ای از بستر اجتماعی و فرهنگی و سیاسی از زمان وقوع خود جدا نیست، مستند هم این ویژگی را دارد.

کارگردان مستند «شهسوار» گفت: هر کارگردانی وقتی فیلمی می‌سازد خواه ناخواه نمادهای اجتماعی و سیاسی به اثر او راه می‌یابد و نمی‌توان این تفکیک را قائل شد که فیلمی صرفا ورزشی یا اجتماعی باشد.

شاه‌محمدی در بخش دیگری از سخنانش درباره تاثیر حمایت دولت‌ها در کیفیت آثار گفت: تغییر هیچ دولت یا مدیری نمی‌تواند به ساخت فیلم خوب منجر شود. خلق اثر هنری، محصول نگاه درست، پژوهش و تلاش فردی فیلمساز است.

وی بیان کرد: باید با امکانات موجود و در شرایط فعلی به دنبال ساخت فیلم خوب بود. برخی مستندها و فیلم‌های سینمایی هستند که با بودجه‌های کلان و حمایت‌های بسیار ساخته شده‌اند اما آثار قابل توجهی نبوده‌اند. لزوما بودجه و امکانات باعث ساخت یک فیلم خوب نمی‌شود./ایلنا