اپیدمی طاعون در «بازی‌های کشتار همگانی»

روز سرو علیشاهی که این روزها نمایش «بازی‌های کشتار همگانی» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه دارد درباره وضعیت این روزهای تئاتر گفت: این روزها شرایط تئاتر به گونه‌ای نیست که بدانیم آیا چند روز بعد نمایش همچنان می‌تواند به صحنه می‌رود یا خیر از این رو برنامه‌ای برای تمدید اجرا نداریم. مخاطبان نیز […]

روز سرو علیشاهی که این روزها نمایش «بازی‌های کشتار همگانی» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه دارد درباره وضعیت این روزهای تئاتر گفت: این روزها شرایط تئاتر به گونه‌ای نیست که بدانیم آیا چند روز بعد نمایش همچنان می‌تواند به صحنه می‌رود یا خیر از این رو برنامه‌ای برای تمدید اجرا نداریم. مخاطبان نیز با همین بلاتکلیفی روبرو هستند و مطمئن نیستند که می‌تواند به تئاتر بیایند یا نه. البته با وجودی که نمایش ما در ۲ مقطع ۱۰ روزه و ۶ روزه با تعطیلی مواجه شد اما خوشبختانه لطمه ندیدیم و چه قبل و چه بعد از تعطیلی‌ها توانستیم تماشاگرمان را حفظ کنیم و در بیشتر شب‌ها ظرفیت ۵۵ صندلی را که در اختیارمان قرار داشت، پر کنیم. این اتفاق از خوش شانسی ما بود اما در کل فضا به شکلی نیست که مخاطبان از کارهای روی صحنه استقبال کنند.

وی ادامه داد: من به عنوان تهیه کننده و کارگردان نمایش با این پیش فرض تصمیم به اجرای نمایش گرفتم که ممکن است ضرر کنم اما خوشبختانه این اتفاق برای من نیفتاد اما متاسفانه فضا متزلزل است و نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی برای اجرا انجام داد.

این کارگردان تئاتر درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: نمایشنامه «بازی‌های کشتار جمعی» نوشته اوژن یونسکو و از جمله آثار طاعون‌محور و اپیدمی‌محور است که این موضوع را در رمان «طاعون» آلبر کامو هم شاهد هستیم. منبع اصلی پرداختن به این مساله برگرفته از داستانی است متعلق به ویلیام دفو با عنوان «وقایع نگاری سال طاعون» که قرن ۱۷ نوشته شده و یونسکو سال ۱۹۶۴ نمایشنامه‌ای براساس آن نوشته است. این نمایشنامه جزو متن‌های کمتر اجرا شده اوژن یونسکو است چه در خارج از کشور و چه در ایران که در ایران تنها چند اجرای نمایشنامه خوانی از متن شده است.

اپیدمی طاعون در «بازی‌های کشتار همگانی»/ دوست دارم به‌روز باشم

سروعلیشاهی افزود: از این متن ۲ ترجمه شده است که یکی متعلق به احمد کامیابی‌مسک و دیگری از داوود رشیدی است که من براساس ترجمه آقای رشیدی نمایشنامه را برای اجرا آماده کردم که البته در این روند متن حدود ۵۰ درصد دراماتورژی و به‌روزرسانی شده است و مبتنی بر بحران کرونایی است که این یکی دوسال گریبان ما را گرفته است. دغدغه‌ام برای انتخاب متن همیشه آثاری بوده است که رویکرد اجتماعی به روزی داشته باشند. در همین راستا بازخوردهای بسیار خوبی هم از مخاطبان گرفته‌ایم و اکثر تماشاگران از اینکه به دیدن نمایشی نشسته‌اند که حرف امروز را می‌زند، ابراز خرسندی می‌کنند. نمایش قبلی‌ام «عبور» نیز به مساله مهاجرت می‌پرداخت و این اثر نیز به اپیدمی و بیماری اختصاص دارد چون معتقدم این روزها نیازمند پرداختن به موضوعاتی هستیم که دغدغه مردم و مورد توجه جامعه هستند.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره فضاسازی و طراحی صحنه نمایش توضیح داد: در این نمایش طراحی صحنه و لباس را خودم برعهده دارم. صحنه نمایش به شیوه‌ای طراحی شده که آمیخته با خلا باشد و می‌توان گفت فضای نمایش آراسته شده با نبودن‌ها و شاهد صحنه پردازی کاملاً مینیمالی هستیم. هر بازیگر نیز ۴-۵ نقش را ایفا می‌کند و فضای کمدی نمایش به درستی در اجرا جاافتاده و واکنش مثبت تماشاگران را در پی دارد. نمایش دارای ۱۳ صحنه است که نسبت به متن اصلی ۶ صحنه آن کوتاه شده است چون اگر می‌خواستیم کاملاً وفادار به متن باشیم اجرا نزدیک به ۴ ساعت می‌شد که امکان پذیر نبود.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: نگاهی طنزآمیز به پدیده شیوع بیماری مسری در سرزمینی ناشناخته و مواجه افراد با «مرگ».

مهدی بازدار، آیت بی غم، احمد حامدی، ملیکا شهاب، عبدالرضا صفری دریایی، نسترن صفری، ساره گندمی، لیلا مفیدی، سهیلا مفیدی، شاهین ملک زاده، سعید نبوی، محمد امیددوست، سهیل خباززاده، پوریا محسنی، حسام زرنوشه بازیگران «بازی‌های کشتار همگانی» هستند که تا ۸ مرداد ماه در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود./مهر