به گزارش روز شنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا ، مجید امانیزاده درباره شرایط کاری مدیران و دستیاران تدارکات و تولید در پروژههای فیلمسازی اظهار داشت: متاسفانه شرایط کار برای همه سختتر از گذشته شده اما برای دستیاران تدارکات و تولید شرایط عجیبی ایجاد شده که واقعا هر آدم با وجدانی را ناراحت کرده و به فکر وادار میکند. باتوجه به ارتباطی که با اعضای انجمن دارم، در جریان مشکلات و چالشهای آن قرار میگیرم و به شدت ناراحت میشوم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی دوران کرونا، ابتلای اعضای گروه به این ویروس است اما علاوه بر خطر ابتلا به این ویروس و هزینههای درمانی آن، این که چه کسی مبتلا شود مستقیما با کار ما ارتباط دارد. اگر یکی از عوامل فیلم به کرونا مبتلا شود، فردی را تا خوب شدن او جایگزین میکنند، ولی اگر یکی از بازیگران اصلی کرونا بگیرد، کل پروژه تا خوب شدن آن شخص تعطیل شده و در این مدت دستمزدی به بچهها داده نمیشود.
رییس انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینما در ادامه بیان کرد: بعد از خوب شدن بازیگر مورد نظر، بر اساس قرارداد، نیروهای خدمات مجبور اند سر کار بروند. به نوعی هم در بازه زمانی تعطیل شدن کار دستمزدی دریافت نمیکنند. در واقع هم شرایط زمانبندی کاری آنها به هم خورده و از کارهای دیگر باز میمانند و هم مدتی را باید بدون دستمزد سپری کنند.
امانی زاده همچنین درباره اضافه شدن بند قراداد در شرایط کرونا نیز گفت: متاسفانه در کارهای صداوسیما و شبکه نمایش خانگی بندی به قراردادها اضافه شده که اگر کار به دلیل شرایط کرونا تعطیل شود، عوامل دستمزدی نخواهند گرفت.
وی ادامه داد: حقوق بچههای خدماتی که پشتصحنه بیشترین زحمت را میکشند، در بهترین حالت ۵ میلیون تومان است که در مقابل دستمزد دیگر عوامل چیزی نیست. آیا این درست بوده که ما از حقوق ناچیز این بچهها بزنیم؟ آن هم برای کسانی که در شرایط کرونا سر کار آمده و هر لحظه احتمال دارد به کرونا مبتلا شوند که در آن صورت هم هزینه درمان به عهده خودشان است.
این فعال سینمایی بیان کرد: تهیهکننده بودن واقعا کار سختی است. خوشبختانه در سینما تهیه کننده منصف بسیار داریم ولی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی خیلی کم دیده میشوند و مواردی که عنوان کردم نیز بیشتر مربوط به این دو است.
به عنوان مثال در مجموعه قبله عالم به تهیهکنندگی منوچهر محمدی، هادی کاظمی و همسرشان سمانه پاکدل کرونا گرفتند و کار نزدیک به یک ماه تعطیل شد و نیروهای تیم تدارکات در آن پروژه کار میکردند، حدود ۱۲ روز از دستمزدشان را نگرفتند. همچنین در مجموعه ناجورها به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیهکنندگی ایرج محمدی که برای نمایش خانگی آماده شده نیز جواد رضویان کرونا گرفت و به همین دلیل پروژه ۲۰ روز تعطیل شده و بخشی از پول نیروها در این ایام داده نشد.
رئیس انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینما ادامه داد: چون سینما یک محیط حرفهای است، تهیهکنندههای حرفهای نیز در آن حضور دارند. به همین دلیل خودشان را موظف میدانند رضایت عوامل را جلب کنند. زیرا خود او هم این تعهد را به وزارت فرهنگ و ارشاد داده است. ولی متاسفانه در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی چنین وضعیتی وجود ندارد و عوامل دستشان به جایی بند نیست و اگر شکایتی هم به صداوسیما شود، دست آخر حق را به تهیهکننده میدهند. این دسته از تهیهکنندهها هم از این شرایط استفاده کرده و هر طور دلشان بخواهد با عوامل برخورد میکنند. چه بسا در بسیاری مواقع اصل حق و حقوق بچهها هم داده نمیشود.
وی گفت: این تهیهکنندهها اکثرا افرادی هستند که انحصار تلویزیون را به دست دارند و به همین دلیل هر رفتاری میکنند. زیرا اکنون در هر دفتر آنها ۳ تا ۴ کار تولید میشود. در صورتی که خیلی از تهیهکنندههای حرفهای سالهاست بیکار هستند.
نهال
این مطلب بدون برچسب می باشد.
Δ