“ضد” فیلمی تعجب برانگیز است

یک منتقد سینما گفت: فیلم "ضد" به کارگردانی امیرعباس ربیعی، تعجب برانگیز است، از آن لحاظ که با یک فیلم از نوع "فیلم موقعیت" مواجه هستیم، موقعیتی که شاید یکی از مهمترین گره های تاریخ معاصر را رقم می زند اما نتوانسته شور و التهاب این مقطع تاریخی را به خوبی به تصویر درآورد.

احمد خرم طوسی در حاشیه نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در گفتگو با خبرنگار سینما خراسان افزود: با توجه به این ماجرای تاریخی، انتظار می رود، التهاب و اضطراب و شورانگیزی که از این واقعه باید به مخاطب فیلم انتقال یابد، تب و درجه اش خیلی بالاتر از آنچه باشد که در فیلم به نمایش درآمده است، اما این اتفاق به این علت نیفتاده که ریتم صحیحی برای ساخت فیلم انتخاب نشده است، آن تعلیقی که کارگردان تلاش کرده است برای فیلم ایجاد کند، به ثمر ننشسته و گره های کافی ایجاد نمی کند.

این منتقد سینما گفت: به جز “نادر سلیمانی” و تا حدی “لیندا کیانی” در این فیلم به نظر می رسد، بازی های دیگر متوسط به پایین هستند، این فیلم از باب بازی گردانی نمره قابل قبولی ندارد، “نادر سلیمانی” دارد از تجربه و پختگی خودش در این فیلم خرج می کند وگرنه اگر سرنوشت او هم به دست کارگردان سپرده می شد، باعث افت و خیز ریتم این فیلم و صدمه بیشتری به آن می شد.

خرم طوسی ادامه داد: در فیلم “ضد” ما با سوژه ای مواجه هستیم که در ذهن مخاطب بسیار روشن است و خیلی نمی توانیم از نظر فیلمنامه و پیش زمینه های ذهنی مخاطب، مانور خاصی در چنین فیلمهایی بدهیم، لذا محتاج ساخت بهتر فیلم و بازیهای بسیار شاخص تر از این هستیم.

وی با بیان اینکه گره های عاطفی که در فیلم “ضد” اتفاق افتاده، چندان مطلوب نبوده است، گفت: ما همیشه در فیلمهای انقلابی، تلفیقی بین یک اتفاق سیاسی و یک اتفاق ایدئولوژیک و فکری ایجاد می کنیم، در فیلم “ضد” هم که درباره مجاهدین خلق است، داستان رومانتیکی بوجود آورده ایم که آن هم خوب از آب درنیامده است.

این منتقد سینما گفت: فیلم “ضد” آن طور نیست که به مخاطب نشان دهد، واقعا فردی در انتخاب بین وظیفه و احساسش بلاتکلیف مانده است، اگر در آخر فیلم از مخاطب عام هم سوال شود، بیشتر آدمها احساس می کنند به جای اینکه با شخصیت پخته ای که بر سر وظیفه ایدئولوژیک، عاطفه درونی و حس قلبی اش بر سر دو راهی مانده است، مواجه باشند، یک شخصیت سایکوتیک و روانی و بیمار را می بینند که بلاتکلیف است و این شخصیت بلاتکلیف، هویتی ندارد.

وی اظهار داشت: اشتباه کارگردانی که در شخصیت محوری فیلم “ضد” اتفاق افتاده، فیلم را دچار آسیب کرده است، آن شخصیت محوری آن طور که باید محکم نیست و تکلیف شخصیت با این فیلم مشخص نیست.

این منتقد سینما گفت: فیلم “ضد” به عنوان ساخته دوم “امیرعباس ربیعی” فیلمی کمتر از حد انتظار بود.

نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه در حال برگزاری است