نقدی بر فیلم «یادگار جنوب»

نوید اسدیان، کارشناس سینما در مشهد نوشت: فیلم «یادگار جنوب» دومین ساخته حسین دوماری و پدرام پور امیری، فیلم خوب و به اصطلاح سرپایی است.

به گزارش سینما خراسان ، نوید اسدیان افزود : این دو سابقاً هم نشان داده اند که در فیلمنامه و اجرا به جزییات توجه ویژه ای دارند که همین امر باعث شده فیلم حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.

داستان فیلم در مورد فرد ثروتمندی به نام وحید ابراهیمی با بازی وحید رهبانی است که در شرف ازدواج با دختری به نام شیدا، خواهر صمیمی ترین رفیق او یعنی صالح با بازی پژمان جمشیدی قرار دارد.

وی ادامه داد : ماجرایی باعث می شود که رابطه دوستی وحید و صالح از بین برود، صالح به زندان می افتد و شیدا خودکشی می کند و به کما می رود. بعد از آن دختری به نام رعنا با بازی الناز شاکر دوست با خصوصیاتی متفاوت نسبت به شیدا وارد زندگی وحید می شود، از این به بعد است که داستان فیلم آغاز می گردد.

فیلم روایت غیرخطی دارد و دارای تعلیقات زیادی است که برداشت مناسبی از آنها صورت می گیرد. شخصیتهای مختلفی در اواسط و اواخر فیلم وارد می شوند که حضور تاثیرگذاری دارند.

فیلم در اجرا موفق است، مخصوصاً در نورپردازی بسیار خوب و در گریم، صحنه، صداپردازی و تصویربرداری خوب است، بازی «وحید رهبانی» بسیار خوب از آب درآمده به طوری که بعد از تماشای فیلم مخاطب به این فکر می کند که هیچ بازیگر دیگری را نمی تواند در این نقش تصور کند.

بازی پژمان جمشیدی در این فیلم نشان می دهد که او مدام در حال تلاش برای بهتر شدن است و به نظر نگارنده بهترین بازی او در نقشهای غیر کمدی شکل گرفته به طوری که بازی در فیلم «علفزار» و «یادگار جنوب» بهترین نقش آفرینی های او بوده اند.

اسدیان گفت : الناز شاکردوست بازی متوسطی از خود ارائه داده و زوج خیلی مناسبی برای وحید رهبانی نیست، به نظر می رسد انتخاب او بیشتر بر مبنای خصوصیات ظاهری بوده تا ویژگی های فنی !!!

سحر دولتشاهی حضوری تقریباً کوتاه اما موثری در فیلم دارد اما بازی صابر ابر با گریم بسیار سنگینی که بر روی صورت او انجام گرفته، کاملا بی اثر و احتمالا بیشتر جنبه خودنمایی برای او و کارگردانان اثر داشته که جزو نکات فنی فیلم است.

فیلم «یادگار جنوب» ساخته مشترک حسین دوماری و پدرام پورامیری یکی از آثار مهم جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است.وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، ساناز سعیدی با حضور سحر دولتشاهی و صابر ابر بازیگران فیلم سینمایی «یادگار جنوب» هستند.

 

نهال