به گزارش سینما خراسان به نقل از ایران ،سیزدهمین اختتامیه سینما انقلاب که با اهدای جایزه سینمایی ققنوس همراه است، با حضور محسن دوباشی دبیر محفل سینما انقلاب، نعمتالله سعیدی نویسنده و روزنامهنگار، حجت اسلام محمد رحمانی کارشناس مسائل تعلیم و تربیت با همراهی اهالی سینما برگزار شد.
در خانه اندیشهورزان برگزار شد. این دوره، با تمرکز به موضوعات «حوزه بین الملل و جهان اسلام»، «زن و خانواده» و «تعلیم و تربیت» آغاز به کار کرد. محفل هم اندیشی سینما انقلاب، از سال ۱۳۸۸ با تمرکز بر گفتمان انقلاب کار خود را آغاز کرده است و هرساله پس از پایان جشنوارهی فیلم فجر، این محفل هم اندیشی با حضور اهالی سینما و اندیشمندان برگزار میشود و موضوع فیلمها همراه با نگاهی انقلابی مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
محسن دوباشی در ابتدای این رویداد، درباره اهمیت محفل سینما انقلاب اینگونه گفت: جشنوارههای فیلم فجر انتظاراتی در دل مخاطبان ایجاد میکنند اما معمولا از به سرانجام رساندن آن مغفول میمانند. در سینما انقلاب، ما به بهانههای مختلفی به این مسائل بیشتر میپردازیم.
وی با اشاره به حضور قابل اعتنای فیلم اولیها در جشنواره فجر امسال سوالاتی را مطرح کرد: آیا این جنس از فیلمها، میتواند مخاطب به سالنهای سینما بیاورد؟ به قول دوستان، امسال سال تحول سینماست. آیا واقعا برای همچین چیزی برنامهریزی شده است؟ آیا به محتوای ویاُدی ها (Video On Demand) و تاثیری که روی سینما میگذارد توجه میشود؟ با مطرح کردن این موارد، قصد نقد به جشنواره را ندارم و صرفا از این باب مطرح میکنم که سینما مسالههای جدیتری دارد و برگزاری جشنوارههای بزرگ مانع از گفت وگو درباره این مسائل میشود. برای مثال با وجود چند انیمیشن در جشنواره، هنوز برای خودش یک بخش مجزا ندارد.
دبیر سینما انقلاب درباره علت انتخاب شعار سینما پیشرفت گفت: شعار سینما پیشرفت به این دلیل انتخاب شد تا بررسی کنیم که آیا سینمای ما توانایی این را دارد که آینده پیش روی کشور را ترسیم کند و یا فقط به تصویری حداقلی از جامعه امروز اکتفا میکند؟ آیا ما سینمایی داریم که از پس مفهومسازی و تصویرسازی ایران آینده بربیاید؟
دوباشی در ادامه مطرح شد: ما عنوانی داریم تحت سینمای آرمانگرا، من به شخصه با آن موافقم. اما مخالفان میگویند که سینما کارش رویاسازی است، آرمان را از کجا آوردهاید؟ این حرف ما را یاد سینماهایی مانند سوسیالیستی، اروپای شرقی و سینمای چین میاندازد.
نعمتالله سعیدی مهمان ویژه محفل سینما انقلاب، درباره علت پدید آمدن جشنوارهها گفت: جشنوارهها شکل میگیرند که هنرمندان و سینماگران یا به دلیل نگرانی از حضور در آن تلاش بیشتری کنند و یا دلگرم حمایت از سمت آن هستند. برای مثال، در جشنواره اسکار اگر فیلمی برنده شود فروشش تضمین میشود. آیا جشنواره فجر این گونه است؟ یعنی سینماگران ما نگران واکنشی که از سمت جشنواره مطرح میشود، هستند؟
محمد رحمانی با طرح این سوال که آیا قوه تخیل را باید تربیت کنیم، ادامه داد: برخی به دلیل خروج انسان از سلوک معنوی، مخالف این کار هستند. برخی هم همسو با تربیت قوه تخیل هستند. همین موضوع در سینما هم وجود دارد، به این معنی که سینما ابزاری است برای تقویت قوه تخیل انسان، حتی با احتمال اینکه در نهایت موضوع در امتداد واقعیت قرار نگیرد. آنچه که میتواند به این مسیر کمک کند، برنامه ریزی ۱۰ساله است و طی کردن گام به گام مراحل این برنامه.
یکی از حاضرین این جلسه مطرح کرد: تخیل، رویا، توهم، واقعیت، آرمان مفاهیمی هستند که در ابتدا باید تعریفی درست و دقیق از آنها ارائه شود، به طوری که خط و مرزشان از هم قابل تشخیص باشد. مشکل اینجاست که ما این مفاهیم را به درستی تعریف نکردهایم و وقتی از آنها حرف میزنیم هنرمند این موضع را میگیرد که شما میخواهید من را محدود کنید. در نهایت دلسوزی ما توسط هنرمند دیده و شنیده نمیشود.
سعیدی برای جمعبندی این گفتگو گفت: جشنواره فیلم فجر خیلی محترم است، مانند پیرمردی که به زوال عقل دچار شده است و ما احترامش را داریم، همچنان دوستداشتنی است مانند کودکی که لپش را باید کشید و به او گفت برو گوشهای بنشین. ما توقع آرمانسازی از سینما داریم، کما اینکه هستند افرادی که این را به نشان دهند.
بخش دوم نشست مخصوص به اهدای جوایز بود. طبق رسم هرساله جایزه ققنوس و سینما انقلاب، فیلم برگزیده با نگاه و دلیلی خاص انتخاب شده بود. امسال هم سه محور تربیت، زنان و بینالملل موضوعاتی بودند که به آنها توجه ویژه شده بود.
در ادامه مجری از حجت الاسلام رحمانی، آقایان دوباشی و سعیدی خواست که برای تقدیر از فیلمسازان حاضر شوند جوایز اهدایی به ترتیب گفته شده، تقدیم شد:
حبیبالله والینژاد به دلیل سالها تلاش و مجاهدت در عرصه سینمای دفاع مقدس و سینمای جبهه مقاومت و تهیه دو اثر در جشنواره فیلم فجر چهل و دوم، با عنوانهای «احمد» و «آسمان غرب» تقدیر شد.
سعید پروینی به دلیل نگاه جهاناندیش و بینالمللی که در فیلم سینمایی «قلب رقه» داشت، تقدیر شد.
محمد جواد موحد به دلیل نگاه به نوجوان و عرصه تعلیم و تربیت، از جمله موضوعاتی است که در سینمای ایران بیتوجهی زیاد دیده است،
عباس نادران، تهیهکننده فیلم سینمایی «مجنون» که به شخصیت شهید زینالدین پرداخته بود، به دلیل پرداخت خوبی که نسبت به شخصیت این شهید داشت، تقدیر شد.
سیدمصطفی احمدی تهیه کننده فیلم سینمایی «بیبدن» به دلیل نگاه حل مسالهای که نسبت به پدیدههای اجتماعی داشت؛ البته به دلیل عدم حضور ایشان، هدیه به برادرشان تحویل داده شد.
عطا پناهی تهیهکننده فیلم «پرویز خان»، به دلیل نگاه امیدوارانه و حل مسالهای نسبت به مشکلات پیرامون، تقدیر شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
Δ