روح الله رفیعی مسئول گروه مستندسازی «روایت فتح» در برنامه تلویزیونی «افق سینما» یادآور شد که آرشیو «روایت فتح» متعلق به همه فیلمسازان است نه چند طیف محدود. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی برنامه، روح الله رفیعی مسئول گروه مستندسازی «روایت فتح» در برنامه تلویزیونی «افق سینما» ویژه شانزدهمین جشنواره بین […]
روح الله رفیعی مسئول گروه مستندسازی «روایت فتح» در برنامه تلویزیونی «افق سینما» یادآور شد که آرشیو «روایت فتح» متعلق به همه فیلمسازان است نه چند طیف محدود.
به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی برنامه، روح الله رفیعی مسئول گروه مستندسازی «روایت فتح» در برنامه تلویزیونی «افق سینما» ویژه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» که روز سه شنبه چهارم آذر ماه با اجرای سعید الهی روی آنتن شبکه افق رفت درباره مکتب مستندسازی «روایت فتح» و ضرورت زایش فکری در جوانان گفت: یکی از دلایل گرایش مردم به مستند «روایت فتح» در دهه شصت تولید اثر به وقت خود به مفهوم زمانه شناسی شهید آوینی و همچین محدودیت در پخش بود چرا که آن زمان فقط ۲ شبکه وجود داشت و مردم را مشتاق تر به دیدن «روایت فتح» می کرد.
وی افزود: شهید مرتضی آوینی بیش از یک هنرمند، اندیشمندی بود که با مطالعات کتب و مکاتب نسبت به جامعه آرمانی خود نظریه داشته است و در جهت توفیق آن تلاش می کرد.
رفیعی به خصوصیات شهید آوینی اشاره و اظهار کرد: سیدمرتضی آوینی فرزند زمانه خودش بود، شناخت دقیقی از زمان خودش داشت و این موضوع عامل موفقیت آثار وی در «روایت فتح» بود. «روایت فتح» یک دانش نامه مدون از سیدمرتضی آوینی بود که گروهی از مستندسازان با تسلط بر تجارب زیستی مبادرت به تولید فیلم کردند و نگاه جدیدی نیز به انقلاب داشتند.
وی گفت: اگر اندیشمندی در جایگاه یک فیلمساز بداند که چه محتوایی را می خواهد به مخاطب ارائه بدهد و آن را مبتنی بر عقیده خود بسازد می تواند اثر را ماندگار کند و در بین مخاطب جایگاه خودش را به دست آورد.
رفیعی با ارائه سیاست جدید گروه مستندسازی بنیاد «روایت فتح» گفت: در گروه «روایت فتح» اگر چه ماموریت ما ثبت تاریخ آثار انقلاب و دفاع مقدس است اما در تلاشیم مستندهای جنگی را تولید و ارائه بدهیم که به درد مردم بخورد و به نوعی غرور ملی و فرهنگ مقاومت در برابر سختی ها را در آحاد جامعه افزایش دهد.
وی افزود: متاسفانه در طول این سال ها غیر از ۲ مورد محدود، هیچ مطالعه دقیق و دانشگاهی درباره مکتب مستندسازی مرتضی آوینی اتفاق نیفتاده است و ما خلا جدی در حوزه نظریه پردازی درباره مستندسازی با الگوی «روایت فتح» در سطح دانشگاه ها داریم، لذا باید از روش فیلمسازی شهید آوینی به عنوان فرمول فیلمسازی جنگ و دفاع مقدس استفاده کنیم.
این مدیر فرهنگی در ادامه برنامه «افق سینما» گفت: فیملسازان در گذشته با ۲۰ هزار حلقه آرشیو از فیلم های دفاع مقدس مواجه بودند که ما سعی کردیم این مجموعه را برای فیلمسازان تجمیع و تسهیل گری کنیم که از این آرشیو گران بها استفاده کنند.
مسئول گروه مستندسازی «روایت فتح» با اشاره به آرشیو دفاع مقدس در مجموعه «روایت فتح» گفت: آنچه که ما در گروه «روایت فتح» به عنوان گنجینه نگهداری کردیم متعلق به نظام جمهوری اسلامی است، همه فیلمسازان و مجموعه ها و شرکت های معتبر سینمایی می توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند و منحصر به چند طیف خاص و محدود نیست.
وی در دامه گفت: چیزی به نام حبس آرشیو دیگر معنی ندارد، به زودی گروه «روایت فتح» شرایط واگذاری آرشیو را فراهم می کند و از دانشمندانی که مباردت به تولید دانش در این حوزه بکنند، دعوت می کنیم و آرشیو را در اختیارشان قرار می دهیم.
رفیعی افزود: بخشی از آرشیو «روایت فتح» درباره سیره تربیتی شهداست و مبتنی با گفتگو با پدر و مادران شهداست و در این باره مجموعه ای را با عنوان «راه مادری» تولید کردیم که از صدا و سیما پخش شد و در ادامه آثار دیگری نیز با این موضوع در حال تولید داریم.
وی در پایان اظهار کرد: طبق آمار سالانه ما ۸۰۰ پدر و مادر شهید را از دست می دهیم و عدم حضور این عزیزان مستندهای ما را در آینده با چالش روبرو می کند. ما ۳۰۰۰ سوژه در حوزه دفاع مقدس داریم که با وجود این تعداد سوژه، مجموعه آثاری که در طول ۴۰ سال تولید شده است فقط ۲۰ درصد از این تعداد را در بر می گیرد.
Δ