بازیگری، عنصر قوی همه آثار جشنواره تئاتر خراسان رضوی

یکی از اعضای هیات داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: در همه آثار به اجرا درآمده در سی و یکمین جشنواره تئاتر این استان می توان نقش آفرینی اثرگذار بازیگران را عنصر قوی آن به شمار آورد.

به گزارش روز یکشنبه سینما خراسان، مهدی نصیری تاثیر تعطیلی های ناشی از شیوع کرونا بر روی کیفیت و کمیت آثار نمایشی را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: قطعا شیوع کرونا بر کم و کیف آثار بی تاثیر نبوده است، در این مدت از یک سو افراد حرفه ای فعالیت تئاتری چندانی نداشتند و از سوی دیگر افراد جوانتر وارد عرصه شدند.

عضو هیات داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: در مجموع برای جشنواره امسال گروه های نمایش مانند سالهای قبل نتوانستند تمرین کافی داشته باشند و کارها قدری شتابزده نسبت به سالهای پیش تولید شده بود اما باید گفت که سطح کیفی آثار در جشنواره تئاتر خراسان رضوی قابل قبول بود.

وی گروه های تئاتر خراسان رضوی را به لحاظ کیفی در رتبه دوم کشور بین استانهای دیگر قرار داد و گفت: در مجموع نمره آثار سی و یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی خوب بود و پنج تا ۶ اثر از تنوع و قابلیت کافی برای رقابت با دیگر آثار در جشنواره تئاتر فجر برخوردار بودند.

وی خاطرنشان کرد: در فاصله بین بازبینی آثار سی و یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی تا اجرای صحنه ای آنها در مرحله نهایی جشنواره، خیلی از آثار شرایط کیفی بهتری پیدا کرده بودند که قابل توجه بود.

رییس کانون منتقدان تئاتر ایران گفت: در همه استانها عموما بازیگران یک تئاتر قوی تر از سایر بخش های آن ظاهر می شوند، در خراسان رضوی نیز تقریبا همین گونه است، بازیگران گروه های نمایشی بهتر از سایر بخش ها مانند نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه، موسیقی و نورپردازی و غیره عمل می کنند.

نصیری اظهار داشت: عموما بازیگران زن در جشنواره های تئاتر استانی در کشور حضور قوی تری دارند اما در جشنواره امسال تئاتر خراسان رضوی بازیگران زن و مرد، از سطح کیفی بالایی برخوردار بودند اما همانند سایر نقاط کشور سایر مولفه ها مانند طراحی صحنه، موسیقی و نورپردازی در آثار نمایشی خراسان رضوی ضعف هایی داشت، که معدود آثار نمایشی در کشور هستند که در حوزه طراحی صحنه و موسیقی و سایر عوامل جانبی قوی ظاهر شوند.

وی اظهار داشت: با این حال با توجه به امکانات محدود شهرستانها، نمی توان توقع داشت که سطح کیفی تئاتر در شهرستانها به اندازه مراکز استانها بالا باشد، مسلما گروه های نمایشی مشهد باید قوی تر از گروه های نمایشی سایر شهرستان های خراسان رضوی باشند اما در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان ۲ اثر شهرستانی کیفیت بالایی داشتند که می توانند در رقابت با آثار مشهد یا سایر استانهای کشور پیروز باشند.

عضو هیات داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، استقبال تماشاگران از جشنواره و اجرای آثار را بسیار مطلوب دانست و گفت: استقبال مردم سبزوار و مشهد از اجرای تئاترها عالی بود و اجرای تئاتر در سایر شهرستانها نیز با کمی فاصله از استقبال مطلوبی برخوردار شد.

روشنا