به گزارش سینما خراسان، در نشستی صمیمی با «علیرضا سوزنچی» به گفتگو نشستیم، او خود را این گونه معرفی کرد که من کارمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و بیش از ۵۰ سال سابقه بازیگری در تئاتر و فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی دارم، تاکنون در فیلمهایی مانند «پرواز در حباب»، «روز حسرت”، “من نه منم» و «عاشقانه» حضور و ایفای نقش داشتهام و آخرین بازی ام مربوط به فیلم «مسیر عاشقی» به کارگردانی «حامد اعظمی» بوده است.
سینما خراسان: چرا فیلمسازی در مشهد و خراسان رضوی مانند تهران رشد لازم را نداشته است؟
سوزنچی: در شهر مشهد و خراسان رضوی، ساخت فیلم قابل توجهی که در سطح ملی مطرح باشد، انجام نمیگیرد، البته این موضوع درباره تئاتر صدق نمی کند، چند سالی است که تئاتر مشهد و استان توانستهاند خوش درخشیده و در عرصه استانی و ملی بدرخشند اما بخش فیلم هنوز آن طور که باید به رشد نرسیده است، نه کارگردان آنچنانی در استان داریم که بخواهد اکران فیلم پرفروشی داشته باشد و نه تهیه کننده ای که پای کار بیاید و بخواهد با استفاده از ظرفیتهای هنرمندان خراسان رضوی فیلم خود را بسازد.
فیلمساز تهرانی هم اگر بخواهد فیلم خود را در مشهد بسازد، گروه عوامل سازنده را همراه خود می آورد لذا کمتر هنرمندان مشهدی را به بازی میگیرند. کارگردانان زمانی که هم بخواهند فیلم خود را در خراسان رضوی با استفاده از هنرمندان این استان بسازند، خیلی زیر بار دستمزدهای بازیگران این منطقه نمی روند و آن را بالا می دانند، در حالی که حاضر هستند چند برابر این پول را به بازیگران تهرانی بدهند، ادعایشان این است که این فیلمهایشان است که بازیگران خراسان رضوی را در سطح سینما مطرح می کند لذا انتظار دارند بازیگران این استان تقریبا رایگان برای آنان فیلم بازی کنند در حالی که من معتقد هستم این بازیگران هستند که فیلمسازان را به جامعه سینما معرفی میکنند.
از سوی دیگر فیلمسازان تهرانی ترجیح می دهند که فیلم را با گروهی که همیشه با آن کار کردهاند، بسازند و خیلی تمایل ندارند از ظرفیت هنرمندان جدید دیگر استفاده کنند، همان طور که فیلمسازان مشهدی هم ترجیح می دهند با گروه خودشان که ارتباط بهتری دارند، فیلمشان را بسازند، در حالی که اگر فیلمسازان تهرانی با بهره گیری از هنرمندان استانهای دیگر فیلمشان را بسازند، صرفه اقتصادی بیشتری برای آنان دارد.
اگر من بعد از سریال “عاشقانه” در تهران می ماندم تاکنون در بیش از ۲۰ سریال نقش بازی کرده بودم، اما ترجیح دادم در شهر خودم بمانم و تئاتر و فیلم بازی کنم، فیلمسازان تهرانی هم ترجیح می دهند با بازیگران در دسترسشان فیلم خود را بسازند لذا به فردی پیشنهاد نمی دهند که ۹۰۰ کیلومتر با آنان فاصله دارد و در شهر دیگری اقامت دارد.
هنرمندان برای رشد و پیشرفت خود به تهران مهاجرت می کنند چرا که همه چیز در تهران است، در این مهاجرتها عده ای موفق میشوند، عده ای دیگر شکست میخورند، هنرمندان زیادی بودند که از مشهد رفتند و در تهران هم موفق نشدند، هم اینک به تعداد انگشتان دست از هنرمندان مشهدی در تهران هستند که بازیگران درجه یک سینما به حساب آمده و دستمزد خوب می گیرند، باقی دیگر هنرمندان مشهدی در خانه نشستهاند و کسی سراغشان را نمی گیرد.
سینما خراسان: بزرگترین مشکل فیلمسازی در خراسان رضوی چیست؟
سوزنچی: اگر ما در خراسان رضوی بویژه مشهد اسپانسرهای خوبی برای ساخت فیلم داشته باشیم، به طور قطع فیلمسازی در این منطقه به رشد میرسد، کارگردانان جوان این استان دستشان خالی است، بازیگران و عوامل سازنده فیلم خلاق و هنرمندی در استان داریم که با حمایت مالی از سوی اسپانسرها می توانند آثار موفقی ارایه دهند. متاسفانه فیلمساز جوان با مشکلات مالی فراوان فیلمی را می سازد اما در نهایت در اکران شکست می خورد.
فیلم «مسیر عاشقی» توسط یکی از فیلمسازان جوان شهر مشهد ساخته شد که بودجه آن کاملا شخصی بود، کارگردان ناگزیر به پرداخت دستمزد به همه بازیگران و عوامل سازنده بود و توانست هزینه ها را تامین کند، خوشبختانه این فیلم در اکران نخست خود در مشهد مورد استقبال قرار گرفت، اما همه فیلمسازان جوان این استان شانس دیده شدن از طریق فیلمشان را ندارند.
تهیه کنندگان و اسپانسرهایی که بتوانند یک فیلم را حمایت مالی کنند، همه در پایتخت هستند، اگر بهترین کارگردان هم از تهران برای ساخت فیلم خود به مشهد بیاید باز هم اسپانسر را از همان شهر به همراه می آورد، این دلیل اصلی مهاجرت همه فعالان عرصه سینما به تهران است، اغلب هنرمندان تئاتر و سینما در تهران هم خراسانی هستند که به دلیل ضعف حمایتها از این منطقه مهاجرت کردهاند.
سینما خراسان: چرا فیلمسازان از شرکتهای خدماتی سرمایه دار کمک نمیگیرند؟
سوزنچی: کارخانه داران و سرمایه داران هم مشکلات خود را دارند، فرد کارخانه دار می خواهد با بهره گیری از فیلمسازان فیلمی چند دقیقه ای بسازد که برند خود را معرفی کند، افزون بر اینکه باید هزینه عوامل سازنده فیلم را بپردازد، باید هزینه مضاعف دیگری هم بپردازد تا این فیلم در تلویزیون پخش شود، هزینههای پخش تلویزیونی هم به شدت بالا است، کارخانه دار هم می گوید که اگر قرار است چنین هزینه ای برای ساخت فیلم در خصوص معرفی برندش و پخش آن از تلویزیون را پرداخت کند، می تواند مستقیما اسپانسر یک فیلم سینمایی شود.
ما تاکنون چندین طرح پیرامون صرفه جویی در مصرف انرژی که موضوع روز جامعه است را به شرکتهای خدماتی مانند گاز و آب و برق ارایه دادهایم، بعد از کلی رفت و آمدها و بحث و گفتگوها و چانه زنیها، طرحها را هم پسندیدند، اما در نهایت اعلام کردند که پول کافی برای پرداخت هزینه ساخت فیلم به جهت فرهنگ سازی در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی را ندارند، حاضر بودیم با هر مبلغی که آنها می گویند فیلم را بسازیم اما در نهایت گفتند هیچ مبلغی برای پرداخت به فیلم ندارند.
سینما خراسان: دلیل شکست فیلم های کارگردانان جوان در گیشه چیست؟
سوزنچی: ذائقه مردم چه در تئاتر و چه در سینما تغییر کرده است، مردم حاضر هستند بلیتهای ۹۰۰ هزار تومانی را بابت تماشای فردی پرداخت کنند که فقط ۲ ساعت برای آنان جوک تعریف کند، مردم فقط می خواهند بخندند، در مشهد هم این گونه است، فیلمهای هنری دیگر تماشاگر را جذب نمی کند. مردم در این شهر و خراسان رضوی سرگرمی کمی دارند و زمانی حاضر می شوند که پول بابت تماشای فیلم یا تئاتر پرداخت کنند که ساعاتی خوش را برای آنها فراهم نماید.
آقایی در مشهد سه روز و هر روز ۲ سیانس در یکی از سالنهای شهر، اجرا سرگرم کننده ای گذاشت و توانست ۱۷ میلیارد تومان فروش بلیت داشته باشد، مردم هم به دنبال چنین فضاهای شادی هستند. در نهایت فیلمی در این عرصه پیروز میدان خواهد بود که اسپانسر قوی داشته و منطبق بر ذائقه مردم باشد، موضوعی که فیلمسازان جوان این شهر کمتر از آن بهره مند هستند.
ادامه این گفتگو با سایر عوامل فیلم «در مسیر عاشقی» در اخبار بعدی سینما خراسان منتشر خواهد شد.
Δ