فیلمساز افسانهای مجار پس از ۸ سال باردیگر پشت دوربین قرار گرفت. به گزارش سینما خراسان به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلمساز اسطورهای مجارستان از بازنشستگی بیرون آمد و با ساخت مستندی جدید با عنوان «مردم گمشده» این تابستان در جشنواره «وستووخن وینر» دیده خواهد شد. یکی از مقامات این جشنواره هنری گفت این مستند […]
فیلمساز افسانهای مجار پس از ۸ سال باردیگر پشت دوربین قرار گرفت.
به گزارش سینما خراسان به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلمساز اسطورهای مجارستان از بازنشستگی بیرون آمد و با ساخت مستندی جدید با عنوان «مردم گمشده» این تابستان در جشنواره «وستووخن وینر» دیده خواهد شد.
یکی از مقامات این جشنواره هنری گفت این مستند بین ۱۲ تا ۱۶ ژوئن در موزه کوارتیر وین به نمایش درمیآید.
از این فیلم به عنوان یک مستند اجتماعی واقعگرایانه یادشده که سبک ساخت آن یادآور دوران اولیه فیلمسازی بلا تار است.
یکی از مقامات فستیوال «وست ووخن وینر» در توضیح این فیلم گفته است: وین یکی از شهرهای دنیا با بالاترین کیفیت زندگی است… اما بسیاری از ساکنان این شهر در این سطح زندگی نمیکنند و از نظرها پنهان ماندهاند و با فقر و سلسلهمراتب اجتماعی پاییندست به گریبان هستند. فیلم تار آنها را دوباره مرئی کرده است و با استفاده از چند شات نشان میدهد این مردم نامرئی در مکانهایی زندگی میکنند که به صورت معمول هیچ دسترسی به آن وجود ندارد.
فیلمهای نخستین بلا تار به ژانری تعلق داشت که به آن مستند داستانی میگفتند. این سبک با فیلم «تعطیلات در انگلستان» در سال ۱۹۷۴ ساخته استفان داردی آغاز شد و تا اواسط دهه هشتاد ادامه یافت.
تار با دو فیلم خودش «بیگانه» در سال ۱۹۸۱ و «مردم از پیش ساخته» در سال ۱۹۸۲ در تقویت این ژانر نقش مؤثری ایفا کرد. قواعد اصلی سبک مستند داستانی استفاده از بازیگران غیرحرفهای، عدم استفاده از فیلمنامه کامل و بداههپردازی در بیان دیالوگها، و استفاده از دوربین روی دست میشد. هدف اصلی فیلمسازان این ژانر در وهله نخست به تصویر کشیدن واقعیت زیر نقاب داستان بود.
آخرین فیلم بلا تار «اسب تورین» سال ۲۰۱۱ دیده شد که درباره گذشته خودش بود.
Δ