تالار وحدت پتانسیل لازم برای دوسالانه مجسمه‌سازی تهران را نداشت

هومن سلیمی معتقد است تالار وحدت پتانسیل لازم برای اجرای دوسالانه را نداشت اما ما این فضای غیر معمول و نامتعارف را برای برگزاری نمایشگاه آثار دوسالانه مجسمه‌سازی با چیدمان خاص مهیا کردیم. به گزارش سینما خراسان به نقل از شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران، هومن سلیمی یکی از اعضای شورای دبیران این […]


هومن سلیمی معتقد است تالار وحدت پتانسیل لازم برای اجرای دوسالانه را نداشت اما ما این فضای غیر معمول و نامتعارف را برای برگزاری نمایشگاه آثار دوسالانه مجسمه‌سازی با چیدمان خاص مهیا کردیم.

به گزارش سینما خراسان به نقل از شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران، هومن سلیمی یکی از اعضای شورای دبیران این رویداد درباره برپایی دوسالانه در تالار وحدت گفت: دوسالانه هشتم مجسمه سازی تفاوت‌های بارزی با دوسالانه‌های پیشین دارد. از جمله اینکه آثار متنوعی با ویژگی بین رشته‌ای و بین رسانه‌ای در دوسالانه حضور دارند که در قالب حجم به نمایش در آمده‌اند. حضور معماران در بخش کیوریتوری نیز برای اولین بار در دوسالانه‌های مجسمه سازی اتفاق افتاده است. آثار معماری با رویکرد مجسمه سازانه بخشی از رویکردهای دوسالانه؛ یعنی گسترش مرزهای مجسمه سازی است که برای آن در بخش کیوریتوری برنامه ریزی شد و در نهایت دوسالانه آثاری از حوزه‌ی معماری به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از تفاوت‌های دوسالانه هشتم با دوسالانههای پیش این است که فضای انتخاب شده از امکانات نمایشگاهی معمول مکان‌هایی مانند موزه یا فضاهای تعریف شده برای برگزاری بینال ها برخوردار نبود. در واقع پهنه رودکی پتانسیل‌های لازم برای اجرای بینال را نداشت، اما رفتار ما با این فضا به گونه‌ای بود که این فضای غیر معمول و نامتعارف برای برگزاری نمایشگاه را با چیدمان خاص آثار مهیای برگزاری دوسالانه کردیم. در واقع به جای اینکه فضا بر ما غالب شود ما فضا را تحت تأثیر آثار و رویداد قرار دادیم.

به گفته سلیمی، به کار بردن داربست برای نمایش آثار در عین اینکه کاستی‌ها و کمبودهای تالار را جبران می‌کند، امکاناتی را نیز در اختیار برگزار کنندگان این رویداد می‌گذارد تا فضای تالار را به فضای معاصر تبدیل کنند. ضمن اینکه این داربست‌ها خود به گونه‌ای فضایی مجسمه وار را ایجاد کرده‌اند و این با ماهیت بینال مجسمه سازی همخوانی دارد.

وی ادامه داد: فضای تالار وحدت که برای رویدادهای دیگری از جمله اجرای موسیقی و تئاتر تعریف شده است با نوع نگاه ما و برخورد متناسب با رویکردهای دوسالانه و نیز نحوه‌ی چیدمان آثار، ماهیت تعریف شده خود را از دست داد و در خدمت اهداف ما قرار گرفت.

سلیمی با اشاره به بخش مستندنگاری گفت: وجه تمایز دیگر این رویداد این است که بینال ها به طور معمول به نمایش آثار یا برپایی نمایشگاه ختم می‌شوند، اما در بینال هشتم علاوه بر نمایش آثار، بخش مستندنگاری و معرفی روند هنری هنرمندان و شکل گیری ایده و آثارشان از چند ماه قبل از افتتاح نمایشگاه آغاز شد و تا پایان دوسالانه ادامه خواهد یافت. در واقع فعالیت و گروه پژوهشی دوسالانه، طی چند ماه به گونه‌ای موازی با نمایشگاه بخشی از خروجی دوسالانه را همگام با نمایشگاه پوشش داده است. ضمن اینکه ماحصل مستندنگاری در کتاب دوسالانه نیز منتشر خواهد شد، در نتیجه کتاب دوسالانه هشتم ضمن برخورداری از محتوایی پژوهشی به گونه‌ای متفاوت منتشر خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران ضمن به کارگیری از تجربیات دوسالانه‌های قبل دستاوردهای مهمی را به دست آورده است و امیدواریم قدم‌هایی را در جهت اعتلای هنر و مجسمه سازی بردارد.

هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران در تاریخ ۲۱ آذرماه سال جاری در مکان پهنه رودکی به مدت ۲ ماه (تا ۲۱ بهمن ماه ۹۹) برگزار می‌شود.