محسن حسن پور معتقد است باید توجه کنیم که بسیاری از هنرمندان تمایل دارند که در جشنواره های تخصصی شرکت کنند و افراد جدید که به این فستیوال میآیند، آرزو دارند که به بازار کار هم برسند. به گزارش سینما خراسان به نقل از ستاد اطلاع رسانی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محسن حسن پور […]
محسن حسن پور معتقد است باید توجه کنیم که بسیاری از هنرمندان تمایل دارند که در جشنواره های تخصصی شرکت کنند و افراد جدید که به این فستیوال میآیند، آرزو دارند که به بازار کار هم برسند.
به گزارش سینما خراسان به نقل از ستاد اطلاع رسانی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محسن حسن پور تصویرگر نام آشنای کشور و عضو شورای سیاست گذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ارزیابی برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره گفت: حرکت جشنواره تجسمی فجر و عملکرد آن در این چندساله بسیار خوب و مثبت بوده است. گرایشهایی که نسبت به هنرها و هنرهای نوین داشته قابل تحسین است. البته باید در نظر داشته باشیم که باتوجه به برگزاری نمایشگاههای تخصصی در طول سال توسط انجمنها یا گالریها، خیلی از مخاطبان جشنواره فجر شکار میشوند، با این حال، اقدامهایی که برای فروش آثار انجام میشود، از جاذبههای مهم برای حضور افراد در این رویداد به شمار میآید.
وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای این جشنواره ایجاد گفتگو بین هنرهاست، بیان کرد: گفتگو بین هنرها در یک دهه اخیر بسیار شدت یافته است. بدین صورت که دیگر دانشجویان و هنرمندان، خودشان را به یک قالب محدود نمیکنند بلکه سعی دارند که در حیطههای مختلف وارد شوند. اما تجارب آنها ممکن است آکادمیک نباشد، یعنی به صورت خودجوش دنبال این مهارتها رفتهاند.
حسنپور ادامه داد: قطعاً کسب تجربههای نو و متفاوت به ویژه برای نسل جوان بد نیست. زیرا ممکن است هنرمندان فرهیخته بخواهند که در حیطه تخصصی خود کارشان را ادامه دهند، البته برخی از آنها هم این کار را آغاز کردهاند. یعنی در حال حاضر بسیاری از هنرمندان پیشکسوت بینارشته ای کار میکنند. به طور مثال، یک هنرمند نقاش، الان مجسمه و حتی ترکیب نقاشی و مجسمه را هم کار میکند. همچنین بسیاری از هنرمندان، در بخش هنرهای محیطی کسب تجربه می کنند. وی اظهار کرد: باید پذیرفت که در دنیای امروز، یک هنرمند دیگر فقط در یک رشته فعال نیست. این گرایش نشان دهنده بازار کار برای این رشته هاست و همچنین بیانگر این است که تلفیق هنر کلاسیک و جدید میتواند راهگشای بسیاری از خلاءها باشد.
این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر در خصوص برنامهها برای پیشبرد رشته تصویرگری در این جشنواره نیز بیان کرد: من در جشنواره تجسمی فجر، محدودیت زیادی برای رشته تصویرگری ندیدم. در بسیاری از جشنوارههای تخصصی که در خود ایران هم برگزار میشود، اکثراً یک محور موضوعی دارند اما این جشنواره اینطور نیست و هنرمندان میتوانند با هر موضوعی کار کنند. البته گاهی اوقات شاید بد نباشد که برای جوانان چالشی را به وجود بیاوریم. چالشی که میتواند از شعرا، داستانها، اساطیر و… الهام گرفته شود. باید توجه کنیم که بسیاری از هنرمندان تمایل دارند که در جشنوارههای تخصصی شرکت کنند و افراد جدید که به این فستیوال میآیند، آرزو دارند که به بازار کار هم برسند. اگر ارشاد بتواند یک تضمین کاری به شرکت کنندگان بدهد، میتواند در جذب هنرمندان بیشتر بسیار مؤثر باشد.
وی درباره اینکه آیا جشنواره تجسمی فجر توانسته مخاطب محور باشد نیز گفت: اگر مخاطب عام را مدنظر قرار دهیم بله مخاطب محور بوده است. اما در معنای کلیت، خیلی از هنرهای جدید ابزارهایی را برای نمایش لازم دارند که اگر جشنواره یک فضای ثابتی را میداشت که براساس گرایشها، امکانات در اختیار هنرمندان قرار میدادیم، چه بسا مخاطبان وسیعتری جذب این رویداد میشدند. در حال حاضر برای نمایش آثار عکس و یا پوستر هم محدودیت داریم، چه رسد به اثر هنرمندی که نیاز به اجرا در محیط دارد. وقتی هنرمندان بدانند که اثر راه یافته آنان به جشنواره، مکان مناسب برای ارائه دارد، قطعاً انگیزه بیشتری برای شرکت پیدا میکنند. در برخی مواقع آثار عکاسی، گرافیک و یا تصویرگری، تداوم موضوع دارند و می طلبد که در چند اثر با مخاطب صحبت کنند، اینجاست که موضوع فضای فیزیکی مدنظر قرار میگیرد. وگرنه جشنواره فجر مخاطب خود را دارد.
حسن پور ادامه داد: از طرفی علاوه بر فضای فیزیکی باید توجه کنیم که جشنوارههای بینالمللی چطور اقدام میکنند. به نظرم وزارت ارشاد میتواند علاوه بر خرید آثار، از هنرمند بخواهد که اثرش را به فضای محیطی بیاورد. اگر بتوان آثار خریداری شده در هرسال را به جای نصب کردن در لابیها، در یک مکان عمومی به عنوان موزه فجر، قرار دهند مخاطبان عام هم میتوانند این آثار را ببینند.
وی همچنین با اشاره به مطالبههای هنرمندان تجسمی برای ارتقای سطح کیفیت جشنواره نیز گفت: در حال حاضر وسایل هنری بسیار گران شده و بازار کار هم آشفته است. وقتی ما در دهه ۷۰ در جشنواره یا نمایشگاه شرکت میکردیم، علاوه بر جایزه، در خیلی از مواقع، ابزار هنری به هنرمند میدادند، همین الان هم میشود این کار را انجام داد. همچنین میتوان با انجمنها و مکانهای آموزشی تعامل بیشتری داشت تا دانشجویان با آمادگی بیشتر وارد جشنواره شوند و خیالشان هم راحت باشد که کار آنها به حدی از پختگی رسیده که میتواند آینده شغلی شان را تحت تأثیر قرار دهد.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار میشود.
Δ