بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران امسال برای اولینبار بهصورت آنلاین برگزار شد و شرکتکنندهها، آثارشان را با شیوههای جدید و خلاقانه به استادان حاضر کارگاهها ارائه کردند. سینما خراسان- گروه هنر- آزاده فضلی: بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در حالی به ایستگاه پایانی خود رسیده است که امسال برای […]
بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران امسال برای اولینبار بهصورت آنلاین برگزار شد و شرکتکنندهها، آثارشان را با شیوههای جدید و خلاقانه به استادان حاضر کارگاهها ارائه کردند.
سینما خراسان- گروه هنر- آزاده فضلی: بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در حالی به ایستگاه پایانی خود رسیده است که امسال برای اولین بار به لحاظ ساختاری در تهران و به صورت آنلاین برگزار شد. هرچند برگزاری این دوره از جشنواره تجسمی جوانان از قبل با هدف حضور هنرمندان شهرستانی در تهران برنامهریزی شده بود اما این جشنواره نیز مثل همه جشنوارههای دیگر، متأثر از شیوع بیماری کرونا، به صورت آنلاین برگزار شد.
در این دوره جشنواره، ۱۰۳۴ هنرمند جوان در ۱۰ رشته شرکت کردند و بیشترین تعداد شرکت کننده در رشتههای نقاشی و عکاسی؛ ۲۳۴ هنرمند در رشته نقاشی و ۱۹۵ هنرمند در رشته عکاسی بود. ساعد مشکی استاد کارگاه گرافیک، محمدعلی بنیاسدی استاد کارگاه تصویرسازی، بیژن غنچهپور استاد کارگاه مجسمهسازی، جواد نوبهار استاد کارگاه طراحی، فرهاد سلیمانی استاد کارگاه عکاسی، بهمن عبدی استاد کارگاه کاریکاتور، احمد وکیلی استاد کارگاه نقاشی، امیر طهماسبی استاد کارگاه نگارگری و احمد نادعلیان استاد کارگاه هنر جدید در این دوره جشنواره بودند که همگی به صورت آنلاین بر کار شرکتکنندهها نظارت داشتند.
برگزاری آنلاین جشنوارهای که هر سال به صورت کارگاهی و با ارتباط مستقیم استادان و هنرجوها برگزار میشد، در نگاه اول سخت و ناممکن به نظر میرسید؛ چراکه در وهله اول ارتباط رو در روی استاد شاگردی که در کارگاه و کلاس رخ میدهد در این دوره جشنواره شاهد نبودیم و در وهله دوم، بحث اعتماد استاد به هنرجو است که یکی از معایب کلاسهای آنلاین نیز به حساب میآید.
در گزارش پیش رو با تعدادی از اساتید این دوره جشنواره درباره معایب و مزایای برگزاری آنلاین جشنواره گفتگو کردیم.
وکیلی: برگزاری آنلاین بهتر از برگزار نشدن جشنواره تجسمی جوانان بود
احمد وکیلی هنرمند نقاش پیشکسوت که داور و استاد کارگاه نقاشی این دوره جشنواره تجسمی جوانان بود، درباره لزوم برگزاری آنلاین این جشنواره به سینما خراسان گفت: به نظر من برگزاری جشنواره تجسمی جوانان به صورت آنلاین بهتر از برگزار نشدن آن بود و بهعنوان داور و استاد کارگاه نقاشی، شاهد رقابت جدی شرکتکنندههای جوان این جشنواره بودم و از این بابت خوشحالم که جشنواره برگزار شده است.
بنیاسدی: در این چند ماه مجبور شدیم راهحلهای جالبی برای آموزش پیدا کنیم
محمدعلی بنیاسدی استاد کارگاه تصویرسازی بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره سختیهای برگزاری آنلاین جشنواره و بحث اعتمادسازی بین استاد و هنرجو، به سینما خراسان گفت: برگزاری آنلاین کارگاههای جشنواره تجسمی جوانان تجربه اول ما نیست و در واقع تجربه این چند ماه اخیر در دانشگاه است و در این چند ماه، به طرز عجیبی مجبور شدیم راه حلهای جالبی پیدا کنیم، برای مثال برای بحث اعتمادسازی از هنرجوها خواستیم فیلمهایی از شیوههای کار با ابزار و طراحی را برای ما ارسال کنند. به نظر میرسد با توجه به شرایط حاکم، کمی باید تلقیها تغییر کند به این معنی که استاد حاوی میزانی اطلاعات است که وارد کلاس میکند و این روند برای استادانی که دروس نظری ارائه میکنند، در مقایسه با کار عملی راحتتر به نظر میرسد.
بنیاسدی: یکی از مزایای برگزاری آنلاین جشنواره، استمرار کار هنرجویان است که این اتفاق در کارگاه حضوری نمیافتد و الان هنرجو در تمامی لحظات در خانه و محیط امن خودش حضور دارد و تمام وقتش را در اختیار دارد و زمان بیشتری را برای کارش میگذارد وی با بیان اینکه در حال حاضر شیوه تدریس در دانشگاهها تغییر کرده است، اظهار کرد: این اتفاق وجود دارد که دانشجویان کنونی، چون با شیوههای مرسوم عادت کردهاند انتظار دارند استادان همه کاری برایشان انجام دهد در صورتی که دوران تحصیل ما اینگونه نبود و استاد دائماً سر کلاس نبود و این دانشجو بود که خودش را بالا میکشید و اطلاعات را جمع میکرد. در حال حاضر شیوه تدریس در دانشگاهها به گونهای پیش رفته که استادان به صورت تمام وقت بالای سر هنرجوها هستند؛ این موضوع از طرفی اتفاق خوبی است اما از طرف دیگر دانشجوها به باور غلطی میرسند که در نبود استاد نمیتوانند کار کنند و دیگر خودشان تمرین نمیکنند.
بنی اسدی با اشاره به دورههای قبل جشنواره و مقایسه آنها با این دوره، گفت: چون سالهای دورتری تجربه حضور در جشنواره تجسمی جوانان را داشتم، میدانم در جشنواره تبادل نظر بین استاد و هنرجوها اتفاق میافتد و هنرجوها نیز فرصت آشنایی با یکدیگر را نیز پیدا میکنند، هرچند استرس رقابت و مسابقه در ذهن هنرجوها وجود دارد ممکن است تبادل نظر جدی بین آنها را تحت شعاع قرار دهد اما این اتفاق میافتد. در جشنواره آنلاین، این امکان به استاد داده میشود که کار هنرجوها را ببیند و تا حدی با کار آنها آشنا شود ولی امکان رخ به رخ بودن با هنرجو و انتقال تجربه وجود ندارد. در جشنواره آنلاین، معتقدم که هنرجوها باید هر کدام به شیوه خود کار انجام دهند و با پیشنهادهای منِ استاد، به شیوه بهتری دست پیدا کنند که این اتفاق تا حدی رخ میدهد.
وی تاکید کرد: یکی از مزایای برگزاری آنلاین جشنواره، استمرار کار هنرجویان است که این اتفاق در کارگاه حضوری نمیافتد و الان هنرجو در تمامی لحظات در خانه و محیط امن خودش حضور دارد و تمام وقتش را در اختیار دارد و زمان بیشتری را برای کارش میگذارد.
این هنرمند پیشکسوت، راستیآزمایی را بهعنوان نکته مهم بین استاد و هنرجو قلمداد کرد و افزود: ممکن است هنرجویی کار دیگری را به جای کار خودش به استاد نشان دهد اما اگر مبنا را بر اعتماد دو طرفه بگذاریم این مساله حل میشود ضمن اینکه در تمامی مدتی که کار هنرجوها را میدیدم از آنها خواستم که کارهای گذشته خودشان را نیز برای من بفرستند نه فقط برای راستیآزمایی صرف، بلکه با زمینه کاری هنرجوها آشنا شوم و بتوانم راهنمایی درستی برای ادامه مسیر به آنها دهم.
وی در پاسخ به اینکه آیا برگزاری آنلاین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در این شرایط لزومی داشت یا خیر، به مهر گفت: اتفاقاً این سوالی است که در دانشگاه نیز مطرح شد؛ در حقیقت چون این روند، اتفاق جدیدی در سطح جهانی است و تقریباً راه حل قاطعی نیز برایش پیدا نشده است طبیعتاً در همه ارکان زندگی بشری، باید به آزمایش و خطا دست بزنیم. ما مردم ایران نیز از قدیم خیلی با برنامهریزی دقیق همسو نبودیم که یکی از ضعفهای ما به حساب میآید به همین دلیل با هر اتفاقی غافلگیر میشویم! و راهحل مناسبی برای یک مساله نداریم.
غنچهپور: برگزاری آنلاین جشنواره چالشهای جدید و مسیری جذاب داشت
بیژن غنچهپور استاد کارگاه مجسمهسازی جشنواره تجسمی جوانان نیز درباره برگزاری آنلاین این جشنواره و معایب و محاسن آن به سینما خراسان گفت: با توجه به اینکه اگر جشنواره تجسمی جوانان بهصورت آنلاین برگزار نمیشد، احتمالاً مجوز برگزاری آن صادر نمیشد برگزار شدن مجازی بهتر از برگزار نشدن آن بود و تجربهای جدید در این حوزه به شمار میآید. برگزاری مجازی جشنواره برای ما و همچنین هنرجوها چالشهای جدیدی به همراه داشت و مسیر جذابی را پشت سر گذاشتیم.
وی همچنین درباره چگونگی نظارت بر کار شرکتکنندهها از این نظر که هنر مجسمهسازی ظرفیتهای خاصی برای کار دارد، توضیح داد: از شرکتکنندهها خواستم که از امکاناتی که در خانه یا کارگاه شخصی دارند استفاده کنند در نتیجه کارها متناسب با آن فضا و امکانات محدود، طراحی شدند و انتخابهای ما نیز بر همین اساس بود. موضوع و متریال برای شرکتکنندهها آزاد بود اما خودبهخود کارها به سمت متریالی رفت که امکان کار در خانه یا کارگاه شخصی را داشته باشد. وقتی خلاقیت در کار شکل گرفت، استفاده از متریال سبک مثل پارچه و نمد، وارد کارها شد که از زاویهای، تنوعی خوبی به حساب میآید.
صادقزاده: هدف جشنواره تجسمی جوانان، برپایی آن است
رضوان صادقزاده دبیر بیست و هفتمین جشنواره تجسمی جوانان ایران درباره لزوم برپایی این جشنواره در شرایطی متفاوت و به صورت آنلاین به سینما خراسان گفت: در جلساتی که با شورای سیاستگذاری جشنواره داشتیم که نظرات موافق و مخالفی هم وجود داشت اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که وقفهای در زنجیره به هم پیوسته جشنواره تجسمی جوانان نیفتد و بیست و هفتمین دوره نیز برپا شود. نکته بعدی اینکه وقتی دنیا در حال انجام کارهای روتینشان به صورت آنلاین هستند، چرا ما نباید بتوانیم جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنیم.
صادقزاده: هدف اصلی جشنواره جوانان، دورهم جمع شدن استعدادهای جوان از سراسر کشور کنار هم است که در این دوره جشنواره، چنین هدفی را نتوانستیم اجرایی کنیم اما برگزاری آنلاین نیز توانست تا حدودی این هدف را محقق کند وی خاطرنشان کرد: در بدبینانهترین حالت، ممکن بود که در نهایت، شرکتکنندهها کار پایانیشان را برای ما ارسال میکردند تا داوری نهایی صورت گیرد اما این طور نشد.
صادقزاده، محاسن این دوره جشنواره را بیشتر از معایب آن دانست و گفت: جشنواره تجسمی جوانان از آن دست جشنوارههایی است که هدفش، برگزاری آن است به این معنی که وقتی جوانان از همه استانها در یکجا جمع میشوند، با هم بودن و تعاملشان با هم، هدف جشنواره است و برخورد نزدیک جوانان با اساتید، دیگر هدف جشنواره به حساب میآید و در ذیل آن، هدف مهم کشف استعداد قرار میگیرد.
وی افزود: در واقع هدف اصلی جشنواره جوانان، دورهم جمع شدن استعدادهای جوان از سراسر کشور کنار هم است که در این دوره جشنواره، چنین هدفی را نتوانستیم اجرایی کنیم اما برگزاری آنلاین نیز توانست تا حدودی این هدف را محقق کند.
به گزارش مهر، روز گذشته نیز داوران رشتههای مختلف جشنواره تجسمی جوانان متشکل از علی باقری و بیژن صیفوری در رشته گرافیک، پژمان رحیمیزاده و مانلی منوچهری در رشته تصویرسازی، نگار نادری پور و هادی عرب نرمی در رشته مجسمه، علی شیرازی و غلامحسین امیرخانی در رشته خوشنویسی، احمد مرشدلو و جواد نوبهار در رشته طراحی، بابک برزویه و افشین شاهرودی در رشته عکاسی، کامبیز درمبخش و جواد علیزاده در کاریکاتور، شهریار احمدی و محمد خلیلی در نقاشی، اردشیر مجرد تاکستانی و لیلا عباسی در نگارگری و بهنام کامرانی و امیر راد در رشته هنرهای جدید، آثار شرکتکنندهها را مورد داوری قرار دادند.
Δ