یازدهمین روز از سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اجرای نمایشهای مختلفی در سالنهای میزبان جشنواره برگزار شد. به گزارش سینما خراسان، روز گذشته ۲ اسفند ماه در یازدهمین روز از برگزاری جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر نمایشهایی از کشورهای مختلف به همراه آثار ایرانی میزبان علاقه مندان به هنرهای نمایشی بودند. […]
یازدهمین روز از سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اجرای نمایشهای مختلفی در سالنهای میزبان جشنواره برگزار شد.
به گزارش سینما خراسان، روز گذشته ۲ اسفند ماه در یازدهمین روز از برگزاری جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر نمایشهایی از کشورهای مختلف به همراه آثار ایرانی میزبان علاقه مندان به هنرهای نمایشی بودند.
در این روز سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به دومین اجرای نمایش «زندگی احمقانه» به کارگردانی دیوید دبو اشویلی از کشور گرجستان اختصاص داشت. این نمایش با مدت ۱۲۰ دقیقه ساعت ۱۷ روی صحنه رفت و برخلاف اجرای روز گذشته که با مشکلاتی در ترجمه و پخش بالانویس همراه بود، در این اجرا مشکلات تا اندازهای برطرف شده و توانست تعداد زیادتری از مخاطبان را تا پایان اجرا در سالن اصلی نگه دارد.
وقتی اجرا به متن آسیب میزند
تالار چهارسو نیز میزبان اجرای «پروانه الجزایری» به کارگردانی سعید زندی و محمدرضا درند از کرمانشاه بود که در نوبتهای ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ با مدت ۱۰۰ دقیقه روی صحنه رفت و با استقبال نسبی مخاطبان همراه بود.
«پروانه الجزایری» داستان چند دوست قدیمی است که چندین سال پیش سر صحنه فیلم پروانه الجزایری گیر افتاده و دچار تکرار شدهاند و در این بین یکی از آنها میمیرد. این چند نفر با بازگشت به گذشته و تکرار اتفاقات قصد دارند راز مرگ دوستشان را روشن و از اتفاقی که برای او رخ داده جلوگیری کنند. با وجودی که این نمایشنامه پیام لاریان برنده جایزه نمایشنانه نویسی ۲ سال قبل در جشنواره تئاتر فجر شده بود اما این اجرا به دلیل بازیهای غیر یکدست و شکل نگرفتن صمیمیتی که قرار بوده بین این چند دوست برقرار باشد و همچنین دراماتورژی نامناسب که بیشتر به گنگ شدن داستان انجامیده بود، نتوانست رضایت مخاطبان را به خود جلب کند.
اجرای نمایش «ناگهان همه بر میخیزند به آوازی دیگر» به کارگردانی سعیده آجربندیان از تهران نیز در نوبتهای ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه اجرا شد که با استقبال زیادی از سوی مخاطبان همراه بود و تماشاگران تا چند ردیف برای دیدن این نمایش روی زمین نشسته بودند.
این درام اجتماعی روایت پیرزنی است که سالها در حمامی سکنی گزیده و با ورود مردی با صورت سوخته به این حمام، داستان زندگیاش با قصه مرد تازهوارد در هم میآمیزد. روایت نمایش بر پایه رئالیسم جادویی استوار بود و فضاسازی و طراحی صحنه به صورت مینیمال انجام گرفته تا تنهایی انسان معاصر در فضایی خیال انگیز به تصویر کشیده شود.
دومین اجرا از یک متن
نمایش «استرالیا» به کارگردانی پیمان کریمی از اصفهان نیز در ساعتهای ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ و با مدت زمان ۵۵ دقیقه در تالار قشقایی اجرا شد. متن این نمایش که نوشته پیام لاریان است برای دومین بار بود که در جشنواره توسط یک گروه دیگر به صحنه میرفت.
این اثر نمایشی در هفتمین روز از جشنواره توسط گروهی از بیجار در جشنواره اجرا شده بود.
در تالار حافظ نیز نمایش «یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا» به کارگردانی ازکیل گارسیا رمئو از فرانسه در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ اجرا شد. در این نمایش که ترکیبی از تئاتر عروسکی ماریونت، میکرو تئاتر و حتی اینستالیشن است در هر اجرا حداکثر میزبان ۸۰ تماشاگر بود که مخاطبان بنا به انتخاب خود میتوانستند به صورت ایستاده یا نشسته نمایش را دنبال کنند.
این اثر نمایشی که بخشهایی از آن در جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک اجرا شده بود در جشنواره تئاتر فجر به صورت کامل به صحنه رفت و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
نمایش از سازهای عریض و منحنی شکل تشکیل شده است که تماشاگران بنا به اختیار خود میتوانستند دور این سازه بچرخند و یا به صورت نشسته به دیدن نمایش بنشینند. این اثر نمایشی فردا نیز در تالار حافظ اجرا خواهد داشت.
در بخش مهمان جشنواره نیز نمایش «آهسته با گل سرخ» به کارگردانی هادی مرزبان از تهران در نوبتهای ۱۷ و ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت.
تالار مولوی در یازدهمین روز جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میزبان نمایش «من دیگری است رمبو در آفریقا» به کارگردانی لارس کیتو از نروژ بود که با مدت زمان ۱۰۵ دقیقه یک اجرا در ساعت ۲۰ داشت.
نهمین اجرای «اپرای عشق» به کارگردانی بهروز غریبپور نیز در ساعت ۱۹:۳۰ در تالار فردوسی و با مدت ۱۱۰ دقیقه اجرا شد. نمایش «مرگ و پنگوئن» به کارگردانی پیام دهکردی از تهران نیز در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰:۴۵ در تالار استاد سمندریان به اجرا در آمد.
تماشاخانه عباس جوانمرد خانه تئاتر نیز همچون روزهای گذشته به اجرای چیدمان «گذرگاه» کار کشور فرانسه اختصاص داشت که از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۰ شب میزبان مخاطبان بود.
Δ