۲ تن از اعضای هیات داوران بخش ساز عود چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در آستانه برگزاری این رویداد از شرایط کمی و کیفی ارزیابی آثار این بخش سخن گفتند. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسین بهروزینیا و سعید نایبمحمدی دو هنرمند عضو هیأت ارزیابی و […]
۲ تن از اعضای هیات داوران بخش ساز عود چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در آستانه برگزاری این رویداد از شرایط کمی و کیفی ارزیابی آثار این بخش سخن گفتند.
به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسین بهروزینیا و سعید نایبمحمدی دو هنرمند عضو هیأت ارزیابی و داوری بخش ساز عود جشنواره موسیقی جوانی درباره نحوه ارزیابی آثار مرحله اول چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان توضیحاتی را ارائه دادند.
حسین بهروزینیا از داوران بخش ساز عود درباره نحوۀ ارزیابی آثار توضیح داد: در داوری آثار مواردی چون اسلوب نوازندگی، سونوریته، کوک، تکنیک نوازندگی، ریتم و زمانبندی، بیان موسیقایی و ظرائف اجرایی و صحت رپرتوار آیتمهایی بود که در ارزیابی مد نظر قرار گرفت. به اعتقاد من شرکت کنندگان میبایست برخی از قطعات اجرا شده در مرحله داوری که ممکن است در مرحله نهایی نیز اجرا کنند را دوباره با استاد یا با کسی که قبلاً این قطعات را زده تمرین یا در ارتباط باشند.
این آهنگساز موسیقی درباره اهمیت جایگاه «ردیف» در موسیقی ایرانی عنوان کرد: ردیف رکن اساسی موسیقی ایرانی است، ولی همه آن نیست. نوازنده علاوه بر ردیف باید چیزهای دیگری را هم بداند. ردیف فقط بخش عمدهای از موسیقی ماست ولی همه آن نیست.
بهروزینیا درباره جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان تأثیرگذار است. جوانها میتوانند در این جشنواره خودشان را محک بزنند. در عین حال هر ارگان یا گروهی که به نوازندههای خوب نیاز دارد، جشنواره موسیقی جوان فرصت خوبی برای آنهاست تا نوازندهها را شناسایی کنند.
توصیه آقای داور به برگزیدگان مرحله نخست
سعید نایبمحمدی از داوران چهاردهمین این جشنواره در بخش عود درباره نحوه بازبینی آثار گفت: در این جشنواره نکاتی مانند کوک، صحت رپرتوار، ریتم، موزیکالیته، سونوریته را در نظر میگیریم. البته با توجه به شرایط سنی برخی ملاکها تغییر میکند. فکر میکنم امسال رده سنی «الف» بهتر بود، ولی نوازندههای رده سنی «ب» و «ج» هم خوب بودند.
وی با تأکید بر اینکه مهمترین مسئله، تمرکز بر قطعات مشخص شده است، به برگزیدگان مرحله نخست توصیه کرد: نوازندهها برای دور بعدی زمان باقیمانده را تقسیمبندی کنند. زمانی را برای درآوردن و آمادهکردن قطعات بگذارند و زمانی را هم به موزیکالیته اختصاص بدهند. حتماً به این موضوع باید فکر کنند.
نایبمحمدی درباره تأثیر جشنواره موسیقی جوان بر نوازندگان عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان فرصت خوبی برای عرضه هنر است. نوازندگان عود زیادی را میشناسم که در این چند سال اخیر در جشنواره موسیقی جوان با آنها آشنا شدهام. به نظرم این جشنواره برای کسانی که توانایی و استعداد دارند فرصت بسیار خوبی است.
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیری هومان اسعدی توسط انجمن موسیقی ایران در حال برگزاری است و شرکتکنندگان راهیافته به مرحله دوم از ۱۵ تا ۳۰ شهریور برای ارسال آثار خود از طریق سامانه «بامک» مهلت دارند.
Δ