زندگی ۳ نسل از زنان خانواده دباغ مستند شد/تاکید بر حضور در اجتماع

مسعود دهنوی کارگردان مستند «مادری» عنوان کرد که این اثر درباره سه نسل از زنان خانواده دباغ است و نشان می دهد این زنان در مسایل اجتماعی حضوری پررنگ دارند. مسعود دهنوی کارگردان مستند «مادری» در گفتگو با سینما خراسان درباره این فیلم گفت: این مستند برگرفته از زندگی سه نسل از بانوان خانواده دباغ […]


مسعود دهنوی کارگردان مستند «مادری» عنوان کرد که این اثر درباره سه نسل از زنان خانواده دباغ است و نشان می دهد این زنان در مسایل اجتماعی حضوری پررنگ دارند.

مسعود دهنوی کارگردان مستند «مادری» در گفتگو با سینما خراسان درباره این فیلم گفت: این مستند برگرفته از زندگی سه نسل از بانوان خانواده دباغ است که به ترتیب به بخش‌هایی از زندگی مرضیه دباغ، راضیه دباغ دختر ایشان و آمنه اصفهانی نوه وی می‌پردازد.

وی افزود: آنچه در مستند «مادری» مورد توجه قرار گرفته ابعاد شخصیتی زندگی خانواده دباغ و همچنین کیفیت حضور این بانوان در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی است. در واقع مستند به این پرسش پاسخ می‌دهد که چگونه می‌توان در کنار مسئولیت مادری، توأمان به فعالیت در عرصه اجتماع نیز دست یافت؟ این سوال ممکن است ذهن بسیاری از بانوان علاقه‌مند به حضور در عرصه‌های اجتماعی را به خود مشغول کرده باشد.

این مستندساز به نقش پررنگ بانوان در ساخت مستند «مادری» اشاره و عنوان کرد: تهیه‌کنندگی این مستند و همچنین پژوهش‌هایی که در ذیل مراحل ساخت مستند انجام شده به طور کامل توسط گروهی از بانوان صورت گرفته است.

دهنوی اضافه کرد: در مستند «مادری» می‌بینیم که خانم مرضیه دباغ در کشاکش مبارزات انقلابی حضور فعال دارد، تحرکات سیاسی او در دوران پیش از انقلاب و حضور وی در فرماندهی سپاه همدان در دوران بعد از انقلاب به صورت گزیده در این اثر مورد بازخوانی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: خانم راضیه دباغ در حال حاضر در شهرستان کلاردشت در زمینه کارآفرینی روستایی و ایجاد اشتغال برای زنان خانه‌دار فعالیت می‌کند همچنین آمنه اصفهانی دختر او و نوه خانم مرضیه دباغ نیز در حیطه کارآفرینی و راه‌اندازی مشاغل کوچک فعالیت دارد.

این مستندساز عنوان کرد: این مستند ضمن نگاه به زندگی بانوان خانواده دباغ قصد دارد الگوی یک بانوی موفق در زمینه فعالیت شخصی و اجتماعی را نمایش بدهد و به این موضوع بپردازد که انجام فعالیت‌های اجتماعی، مانعی برای رسیدگی به امور خانوادگی نیست به عبارتی می‌توان در عین توجه به وظایف خانه‌داری و پذیرش مسئولیت های مادری، در راستای دغدغه‌های اجتماعی نیز گام برداشت.

دهنوی اظهار کرد: موضوع دیگری که در مستند «مادری» به آن توجه شده، شناخت اقتضائات زمانی و تلاش برای حل مشکلاتِ حال حاضر جامعه است. خانم مرضیه دباغ در زمان حیات‌ خود ضمن توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی کشور به این جمع‌بندی می‌رسد که نیاز کشور در سال های قبل و سال های ابتدایی بعد از انقلاب جهاد سیاسی است فلذا به مبارزه سیاسی می‌پردازد اما دختر او در شرایط فعلی چنین تشخیص می‌دهد که نیاز اساسی کشور رسیدگی به مسائل و معضلات اقتصادی است پس به فعالیت در زمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی اهتمام می‌ورزد.

وی بیان کرد: در مستند «مادری» ویژگی های شخصیتی و تحرکات سیاسی – اجتماعی مرضیه دباغ به صورت گذرا از زبان دختر او بیان می‌شود ضمن اینکه خاطراتی نیز در مورد خانم دباغ در این مستند آورده شده است که به شناخت بهتر ویژگی های شخصیتی او کمک می‌کند.

این مستندساز افزود: مستند «مادری» همچنین به تفاوت‌ها و شباهت‌های بانوان نسل قبل و نسل حاضر اشاره دارد، «جایگاه حس مادرانه» و «ضرورت توجه به مسائل اجتماعی» از مشترکات نسل قدیم و نسل جدید خانواده دباغ است.

دهنوی ادامه داد: در بخش دیگری از مستند به اقدامات آمنه اصفهانی پرداخته شده است که با راه‌اندازی یک بخش خدماتی، چندین فرصت شغلی برای بانوان به وجود آورده‌ است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: مستند «مادری» در قالب یک اثر ۳۰ دقیقه‌ای تهیه شده که گام به گام با سوژه حرکت کرده است و مخاطب را با سیر قصه همراه می‌کند.

این مستندساز که در دوره‌های گذشته نیز جزو شرکت‌کنندگان جشنواره «عمار» بوده است در پایان در مورد نحوه اکران این مستند گفت: با توجه به اینکه مستند «مادری» در مورد نقش زنان در اجتماع ساخته شده است، به نظر می‌رسد تمرکز ما در اکران این مستند می‌بایست بر جامعه زنان و به ویژه زنان علاقه‌مند به فعالیت‌های اجتماعی باشد.