ساعات پایانی زندگی «ابراهیم هادی» روی صحنه/ شهیدی که گمنام ماند

نویسنده و کارگردان نمایش «کجایی ابراهیم» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی که به مقطعی از زندگی شهید ابراهیم هادی می‌پردازد، توضیحاتی ارائه داد. لیلی عاج نویسنده و کارگردان نمایش «کجایی ابراهیم» که تا قبل از تعطیلی مجدد فعالیت‌های تئاتری در تماشاخانه سرو روی صحنه بود درباره میزان استقبال از این اثر نمایشی به سینما خراسان […]


نویسنده و کارگردان نمایش «کجایی ابراهیم» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی که به مقطعی از زندگی شهید ابراهیم هادی می‌پردازد، توضیحاتی ارائه داد.

لیلی عاج نویسنده و کارگردان نمایش «کجایی ابراهیم» که تا قبل از تعطیلی مجدد فعالیت‌های تئاتری در تماشاخانه سرو روی صحنه بود درباره میزان استقبال از این اثر نمایشی به سینما خراسان گفت: متاسفانه تماشاخانه سرو هنوز در محدوده جغرافیایی تئاتر بین‌ها جایی باز نکرده و بسیاری همچنان فکر می‌کنند مکان این تماشاخانه در ابتدای خیابان سپهبد قرنی است. رکود فعالیت‌های تئاتری در دوران کرونا که همزمان با تغییر مدیریت سالن هم شده است به نداشتن شناخت جغرافیایی مخاطبان از این تماشاخانه کمک کرده و فرصت تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ مناسب را از مدیریت جدید تماشاخانه که اتفاقا بسیار هم فعال و پرتلاش هستند، گرفته است.

وی ادامه داد: البته در هفته دوم اجرای نمایش استقبال از کار راضی‌کننده بود که متاسفانه با تعطیلی فعالیت‌های تئاتری روبرو شدیم. در طول این چند اجرا ما ۲ دسته مخاطب داشتیم که اولین گروه شامل عاشقان و طرفداران شهید ابراهیم هادی که نمایش بر اساس زندگی ایشان نوشته شده، می‌شدند؛ افرادی که اصولاً اهل دیدن تئاتر نیستند و با این هنر بیگانه‌اند و تنها به دلیل علاقه شخصی‌شان به این شهید به دیدن نمایش آمده بودند. این قشر تازه داشتند ما را پیدا می‌کردند و علاقه‌مند به دیدن نمایش شده بودند که با تعطیلی سالن‌ها روبرو شدیم. طیف دوم مخاطبان هم دوستان تئاتر بین همیشگی بودند که بازخوردهای خوبی نیز آنها گرفتیم.

عاج با گلایه از بلاتکلیفی هنرمندان تئاتر در بحران کرونا بیان کرد: این روزها در بلاتکلیفی و بی خبری به سر می‌بریم و مشخص نیست کی فعالیت‌های تئاتری از سر گرفته خواهد شد. به محض مشخص شدن وضعیت باید تمرین‌هایمان را مجدداً از سر بگیریم چون این نمایش ترکیبی از جوان‌ها و حرفه‌ای‌ترها است و با فاصله گرفتن از اجرا، بازیگران نیازمند تمرین و آماده سازی مجدد هستند. حتی با توجه به اینکه زمان طولانی از آخرین اجرای نمایش گذشته و حتما اندازه محاسن و موهای بازیگران تغییر کرده، گریم کار نیز نیاز به اصلاح دارد. این اثر نمایشی به شدت مبتنی بر فضاسازی و حال و هوای صحنه است چون مقطعی به تصویر کشیده می‌شود که رزمندگان در کانال کمیل اسیر شده‌اند و ۲ ساعت دیگر این کانال سقوط می‌کند.

این نمایشنامه‌نویس درباره چگونگی نگارش نمایشنامه «کجایی ابراهیم» توضیح داد: دبیرخانه جشنواره نمایشنامه اقتباسی گام دوم برای اقتباس از ادبیات داستانی کتاب‌های مختلفی را معرفی کرده بود که اغلبشان بیوگرافی شهدای دفاع مقدس بودند. من اکثر این کتاب‌ها را مطالعه کردم اما به طرح نمایشی استخوان داری از هیچ کدامشان نرسیدم. ابتدا نیز قصد داشتم اقتباسی از یکی از کتاب‌های غسان کنفانی نویسنده فلسطینی مورد علاقه‌ام داشته باشم تا اینکه با کتاب ۲ جلدی «سلام ابراهیم» روبرو شدم.

وی افزود: در این کتاب با جزئیات زندگی و بیوگرافی شهید هادی روبرو نیستیم بلکه بیشتر شاهد نقل خاطراتی از او هستیم و من نیز از آنجا که به دنبال سوژه‌ای بودم که ارتباطی به اتفاقات روز و علایق و سلایق من نیز که به تصویر کشیدن زندگی کارگران و مشکلاتشان است، داشته باشد به اقتباس از این کتاب علاقه مند شدم چون احساس کردم با شهید ابراهیم هادی این گفتمان مشترک پیدا شده است.

عاج در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: در نهایت مقطعی از زندگی او را در عملیات «والفجر مقدماتی» برای نگارش نمایشنامه انتخاب و شروع به تحقیق و پژوهش درباره این عملیات کردم؛ عملیاتی که بسیار هولناک و دراماتیک بوده و در نهایت نیز به شکست می‌انجامد و پیکر شهید هادی در کانال ناپدید می‌شود تا همانطور که خودش همیشه دوست داشت گمنام بماند.

سیدجواد حسینی، سیامک زین‏الدین، مرتضی عبداللهی، نهال حاجیان، شهروز آقایی، یزدان دارابی، مهدی جعفری‌پور، علی چاقوچی، فرزاد برهمن و مریم رادپور بازیگران نمایش «کجایی ابراهیم» هستند.

عکس کنار خبر از پرتو جغتایی است.