عادت کردیم به اینکه مسئولان کنار هنرمندان نباشند / کتابم را به مردم اندونزی تقدیم کردم

فیلمساز برجسته مشهدی و صاحب چندین رتبه از جشنواره های بین المللی فیلم کوتاه با اشاره به عدم حضور مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در آیین رونمایی از کتابش گفت: به اینکه مسئولان را در رویدادها کنار و همراه خود نداشته باشیم، عادت کرده ایم.

به گزارش سینما خراسان، آیین رونمایی از کتاب “دوریانی که بر سرم افتاد” با حضور سفیر اندونزی، خانواده هنرمند سهیلی، جمعی از اندیشمندان و هنرمندان کشوری و استانی و اصحاب رسانه روز دوشنبه در پردیس سینمایی گلشن به همراه اکران فیلم کوتاه “بچه های بهشت” ساخته امیرمسعود سهیلی برگزار شد.

نویسنده این کتاب در نشست خبری که بعد از این آیین برگزار شد، گفت: هرچند برای من مهم نیست که مسئولان در این آیین نبودند اما خوشحال می شدیم که آنان ما را در این رویداد همراهی می کردند.

امیرمسعود سهیلی اظهار داشت: کتاب “دوریانی که بر سرم افتاد” شامل یک مجموعه از عکسها در کنار تجربه های شخصی من از کشور اندونزی است، به گونه ای که می توان آن را “سفر نوشت” یا اطلاعاتی درباره اشتراکات ما با مردم اندونزی دانست.

وی بیان کرد: من در این کتاب چه در عکسها و چه در نوشته هایم، فقط درباره مردم اندونزی صحبت کرده ام، قبل از اینکه عکسها را در اندونزی بگیرم، دو مرتبه به آن کشور سفر کرده بودم و در واقع دوره تحصیلات دانشگاهی خود را در آنجا سپری نمودم.

سهیلی به فیلم کوتاه “بچه های بهشت” که در آیین مزبور به نمایش درآمد، اشاره کرد و گفت: این فیلم مربوط به زمانی است که در دانشگاه اندونزی درس می خواندم و یک کار درسی محسوب می شود، بعد این فیلم را به جشنواره ها ارسال کردم و پاسخ مثبتی دریافت نمودم.

کتابم را به مردم اندونزی تقدیم کردم

نویسنده کتاب “دوریانی که بر سرم افتاد” گفت: قبل از شیوع کرونا (دو سال قبل) تصمیم گرفتم مجموعه عکسی از کشور اندونزی تهیه کنم، من خودم را هیچ گاه عکاس نمی دانستم و حتی موقعی که این مجموعه عکس را تهیه کردم، آنها را توسط یک “دوربین امانتی” گرفتم، نوشته های این کتاب حاصل تجربه من از روز اول سفر به آن کشور تا روزی است که اندونزی را ترک کردم.

سهیلی خاطر نشان کرد: حضور من در کشور اندونزی به دلیل گذراندن یک دوره تحصیلی بود، زمانی که به آن کشور رفتم، شناختی از اندونزی نداشتم، اما بعد از مدتی جذب آن شدم.

وی اندونزی را کشوری بسیار زیبا و پر از جاذبه های طبیعی و گردشگری توصیف کرد و گفت: در کتابم درباره همه این جاذبه ها صحبت کرده ام، اندونزی کشور بسیار پهناوری است و چندین زبان و فرهنگ دارد اما آنچه برای من جذاب بود، مردم آن کشور بودند که همه عکسها و نوشته های من در کتاب به مردم آن کشور تقدیم شده است.

نویسنده کتاب “دوریانی که بر سرم افتاد” گفت: زمانی که این کتاب را نوشتم، همکاران من توصیه کردند که به زبان فارسی و انگلیسی باشد اما من چون می خواستم مخاطب مستقیم خود در این کتاب را مردم ایران و مردم اندونزی قرار دهم، زبان دیگری را واسطه نکردم و کتاب را به دو زبان فارسی و اندونزیایی نوشتم، هرچند کتاب به زبان انگلیسی خریدار بیشتری داشت اما انچه برای من مهم بود، مردم ایران و اندونزی بودند.

سهیلی یکی از آرزوهای خود را ساختن فیلم مشترکی بین ایران و اندونزی ذکر و بیان کرد: فیلم کوتاه “بچه های بهشت” یک تجربه موفق و در واقع شروعی برای ساخت یک فیلم مشترک بین ایران و اندونزی بود، در همین سفر آخرم به اندونزی صحبتهایی پیرامون این موضوع با فیلمسازان اندونزی شد اما شیوع کرونا ادامه کار را متوقف کرد.

وی بیان کرد: زمانی که در اندونزی بودم، ارتباطات زیادی با فیلمسازان و کمپانی های فیلمسازی برقرار کردم، فیلمهای زیادی نیز از آن کشور دیده ام و شناخت خوبی از سینمای اندونزی دارم، همین فیلم پنج دقیقه ای “بچه های بهشت” نشان می دهد که می توان فیلمهای بزرگ و موفق مشترکی بین دو کشور ساخت که خوشبختانه سفیر اندونزی نیز در این زمینه اظهار رضایت و همکاری کردند.

به گزارش سینما خراسان، امیرمسعود سهیلی متولد سال ۱۳۶۶ در مشهد و دارای کارشناسی حقوق از دانشگاه فردوسی مشهد است. او در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه هنر جوگجاکارتا اندونزی دوره فیلم‌سازی را به پایان برد و در آکادمی فیلم آسیا در بوسان کره جنوبی دوره کارگردانی را گذراند.

سهیلی که سینما را به صورت حرفه‌ای با دستیار کارگردانی آغاز کرده، در چندین جشنواره بین‌المللی موفق ظاهر شده است.