فیلمخانه ملی حمایتمان کرد/قصه صد ساله بلوار

کارگردان مستند «قصه بلوار» بیان کرد این اثر قصه صد ساله بلوار کشاورز را بیان می کند. داود اشرفی کارگردان فیلم مستند «قصه بلوار» در گفتگو با سینما خراسان درباره این مستند سینمایی که به زودی در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می‌شود، گفت: این مستند درباره چگونه ساخته شدن بلوار کشاورز از یکصد […]

کارگردان مستند «قصه بلوار» بیان کرد این اثر قصه صد ساله بلوار کشاورز را بیان می کند.

داود اشرفی کارگردان فیلم مستند «قصه بلوار» در گفتگو با سینما خراسان درباره این مستند سینمایی که به زودی در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می‌شود، گفت: این مستند درباره چگونه ساخته شدن بلوار کشاورز از یکصد سال پیش تا امروز است. در این بلوار و به خصوص پارک لاله امروز که در ابتدا به پارک جلالیه معروف بود، اتفاقات تاریخی بسیاری رخ داده است.

وی بیان کرد: این پارک در زمان مشروطه محلی برای برگزاری میتینگ‌های سیاسی بود و می‌توان خیابان کشاورز را یکی از مدرن ترین خیابان‌های تهران نامید، خیابانی که علاوه بر رخدادهای سیاسی، فیلم‌های بسیاری نیز در آن فیلمبرداری می‌شد.

این کارگردان تاکید کرد: «قصه بلوار» به نحوی بیان گر اتفاقاتی است که در این بلوار رخ داده است و اینکه سعی کرده ایم تا نشان دهیم این بلوار طی یکصد سال گذشته تا چه اندازه تغییر کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: پژوهش برای ساخت این پروژه از سال ۸۹ آغاز شد و نزدیک به ۷ سال پژوهش و تولید آن به طول انجامید تا اینکه در جشنواره سینما حقیقت در سال ۹۶ به نمایش درآمد و توانست جایزه بخش «هنر و تجربه» را دریافت کند.

اشرفی درباره استفاده از آرشیوهای تصویری گفت: دسترسی به تصاویری از این دست بسیار سخت بود، اما خوشبختانه با همکاری فیلمخانه ملی و خانم طاهری مدیر فیلمخانه توانستیم تصاویر مناسبی را پیدا کنیم، البته این کار هم بسیار سخت بود.

وی تاکید کرد: مرکز مطالعات تاریخ معاصر و کتابخانه ملی نیز منابعی نیز به سختی منابعی را در اختیار ما قرار داد.

اشرفی در پایان گفت: در این مستند به فرد خاصی چه از نظر سیاسی و چه از نظر هنری اشاره نشده است و ممکن است تنها خاطراتی در این مستند مرور می‌شود. «قصه بولوار» پر است از داستان‌ها و فیلم‌ها و دیگر ارجاعات. در واقع این فیلم بر پایه رابطه پویای بین بولوار و تصویر بولوار شکل گرفته است. همه این ارجاعات خوانش‌هایی هستند که از دل بلوار در آمده‌اند و در عین حال بولوار را می‌سازند و نمی‌توان مشخص کرد که بولوار این تصاویر را به وجود آورده یا تصاویر بولوار را.